Hele prøvekjøringen

Med en prislapp på rett over en halv million kroner kan E240 knapt kalles et budsjettvennlig alternativ. Man skal ha gode argumenter - og tykk lommebok - for å velge en E240 i stedet for en av konkurrentene.

Om man liker de runde lyktene eller ikke er en smaksak - vi mener i alle fall at E-klassen har et vellykket design forfra!
Om man liker de runde lyktene eller ikke er en smaksak - vi mener i alle fall at E-klassen har et vellykket design forfra! Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Mercedes er en av de mest konservative bilprodusentene som finnes. Samtidig er de blant de mest innovative - og tør å gå sine egne veier. Parolen i bilindustrien har lenge vært at jo flere sylindre desto flere ventiler pr sylinder - og jo fle ventiler pr sylinder desto bedre - uansett hvor mang sylindre motoren har.

Feil, sier Mercedes. Og introduserer oss for en av de nydeligste V-6'erne på markedet. Med tre ventlier pr sylinder. Mer effektivt, påstår de tyske ingeniørene - og det er vanskelig å motsi dem. Dessuten er det færre bevegelige deler som kan gå i stykker, og det er enklere å justere tre enn fire eller fem ventiler når turen en gang kommer til verkstedet.

Ordnung, bitte

Bakfra mangler E-klassen særpreget som karakteriserer fronten.
Bakfra mangler E-klassen særpreget som karakteriserer fronten. Vis mer


Med typisk tysk grundighet har Mercedes gjort en svært god jobb med E-klassen. Førermiljøet er oversiktlig og lettbetjent, setene er som skapt for langturer. Også baksetepassasjerne sitter komfortabelt - de har god plass til ben og skuldre, og det er såvidt høyt under taket at selv godt voksne finner seg til rette.

Bagasjerommet virker ved første øyekast ikke spesielt stort, men mangelen på dybde oppveies av høyden - bagasjerommet er faktisk større enn hos Audi A6 og BMW 5-serie - det ser bare ikke sånn ut.

Komfortabelt sportslig

Førersetet i E-klasse er som skapt for lange turer - det gir svært god støtte til lår og rygg.
Førersetet i E-klasse er som skapt for lange turer - det gir svært god støtte til lår og rygg. Vis mer


Det er ikke mye å sette fingeren på når man smyger avgårde i en E-klasse. Fjæringskomforten er svært god - det er bare på skarpe dumper i lav hastighet man merker særlig til slag og støt i kupeen. Kjøremessig er bilen også en nytelse - med presis og kvikk styring, god tilbakemelding om hva bilen foretar seg, en svært villig og presis automatgearkasse.

Og så da - motoren. De manglende ventiler oppleves aldri som et savn. På lave turtall er ikke motoren særlig frisk, men fleksibiliteten mangler den ikke. Og når turtellernåla passerer 4.500 o/min er det ingenting å utsette på akselerasjonen heller. Med et godmodig vræl fra de seks sylindrene kommer man kjapt opp i hastighet ved forbikjøringer, men pass på! Bilen har nemlig en utmerket støyisolering som effektivt sørger for at noen og enhver kan bli fartsblind.

Det faller på prisen

Bagasjerommet er ikke spesielt dypt, men det er likevel rommelig -og plassen er enkel å utnytte.
Bagasjerommet er ikke spesielt dypt, men det er likevel rommelig -og plassen er enkel å utnytte. Vis mer


Så langt er det knapt noe å utsette på bilen. E240 med "plusspakke" har dessuten et svært høyt utstyrsnivå, med fire kollisjonsputer, ABS-bremser, elektronisk antispinnregulering og så videre.... Listen er så lang at man kan bli andpusten av mindre. Miste pusten kan man også gjøre når man studerer prislappen. 529.900 kroner forlanger Mercedes-forhandleren. Det er mye. FOR mye.

En BMW 523 - som har større motor og omlag like mye utstyr - koster nemlig 65.000 kroner mindre. En Audi A6 2.4 Tiptronic har mindre utstyr, og er mer sportslig anlagt, men koster i utgangspunktet 125.000 kroner mindre - du kan faktisk kjøpe en Audi A4 2.4 Tiptronic Quattro Avant i stedet - og likevel ha penger til overs til å reise på sydentur med hele familien. Det hadde kanskje vært plass til flere souvenirer i E-klassens rommelige kupe og bagasjerom - men det er neppe et savn.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Svært rommelig kupe og bagasjerom, men lange gjenstander kan være kronglete å få med.
Drivlinje: Sterk og kvikk motor, og nydelig automatgear.
Pris og utstyr: Masse utstyr, men for stiv pris!
På veien: Mer komfortabel enn sportslig, men en nytelse på lengre turer.
I byen: Litt vrien å beregne, men sikt etter stjerna. Automatgear sørger for avslappet bykjøring.