Hele prøvekjøringen

Under høyrefoten har vi like mye krefter til rådighet som i en liten lastebil, 177 hestekrefter og 330 Nm er til vår disposisjon. Men der slutter fellestrekkene. Snart glemmer vi at det er en diesel og nyter kjøreturen i en bil som bare har god lastekapasitet felles med en liten lastebil.

En elegant front ødelegges litt av hekken som virker stor og klumpete. Foto: Jan Harry svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


De fleste dieselmotorer trenger forgløding før de startes -- Mercedes motoren er ikke noe unntak i så måte. Bortsett fra knatringen, varsellyset om forgløding, den sorte eksosen og vibrasjonene ved kald motor er det lite som sladrer om at det er en dieselmotor i denne bilen, ved vanlig kjøring kunne det nemlig like gjærne vært en bensinmotor.

Turboforsinkelse

Vi setter bilen i "D" og ruller ut på landeveien. Knatringen dør hen og vibrasjonene forsvinner. Den sorte røyken har vi for lengst kjørt fra. På en åpen slette stopper vi opp, gassen trykkes i bunn og vi setter oss i bevegelse.

Først sakte, så fortere og fortere til hodet kastes bakover ved 2.500 omdreininger. Opplevelsen av når en turbo våkner til liv er fortsatt heftig, spesielt når forsinkelsen er så tydelig som den er på denne motoren.

Dekkstøy

Alt er stort og gedigent i Mercedes, interiøret er ikke noe unntak. Foto: jan harry Svendsen Vis mer

Hva vi ikke kan tolerere er støynivået. Motoren hører man knapt, bortsett fra under akselerasjon, vinden er heller ikke noe problem. Men når de søte tonene fra Bach besudles av dekkstøy hever vi øynebrynene slikt bør nemlig ikke forekomme i en bil som koster over 600.000 kroner.

Kjøreomforten er upåklagelig, fjæringen er myk og behagelig, bilen nærmest duver over ujevnhetene. Små som store ujevnheter slukes uten at vi merker det. Det er imponerende. Mer imponerende er kjøreegenskapene. Trass i bilens størrelse og tyngde har den store reserver hva gjelder veigrep og stabilitet.

Men Mercedes E-klasse stasjonsvogn er ikke bilen man tar med seg på en svingete landevei for å utforske grenser med. Men det er forbausende hvilke reserver denne bilen rår over når svingene kommer tett.

Mye plass

Her får man plass til det meste. Legg merke til gardinen som skal beskytte mot innsyn, den virker billig. Foto: jan harry svendsen Vis mer

Vår bil var en stasjonsvogn, det er synonymt med god plass. Bagasjerommet sluker 600 liter med baksetene i bruk, med setene lagt ned går det inn 1.975 liter. Sammenliknet med konkurrentene BMW og Audi er det reneste utklassingsseieren. Plassen inne i bilen er også formidabel, både foran og bak.

Mercedes er kvalitet, komfort og stil pakket inn i et diskret skall. Men selv om 300 TDT er toppmodellen blant de dieseldrevene stasjonsvognene blir 636.500 kroner litt i høyeste laget, i allefall dersom man sammenlikner med konkurrentene BMW og Audi som koster over 100.000 kroner mindre enn Mercedesen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Du trenger neppe mer enn dette!
Drivlinje: Kraftig motor som gir gode kjøreytelser. Nydelig automatkasse.
Pris og utstyr: Utstyrsnivået er nærmest komplett, men prisen er høy. (636.500 kroner, mai 1998)
På veien: Veldig komfortabel og lettkjørt.
I byen: Størrelsen innskrenker bilens hendighet i byen. Lukeparkeringer er vanskelig, først og fremst fordi det er vanskelig å finne en luke som er stor nok.