Hele prøvekjøringen

Med Freelander har Land Rover greid å kombinere det beste fra familiebilen med det beste fra terrengbilen, pakket det sammen i et spennede skall, og selger det til en konkurransedyktig pris. Og navnet er helt riktig.Vi skylder våre lesere å gjøre oppmerksom på at denne testen ble publisert første gang 15/10-1999 og at konkurransesituasjonen har endret seg siden den gang

Bakfra ser Freelander større ut enn den egentlig er. Bakruta kan sveives ned. Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Land Rover burde ha alle mulige forutsetninger for å lykkes med en SUV. (En god norsk oversettelse er mangelvare, men Sportslig Terrenggående Fritidsbil - STF er et alternativ.) Land Rover har lange tradisjoner med produksjon av biler som tåler noen tak i terrenget, de har teknologien fra samarbeidet med Honda på motor- og hjulopphengssiden for å lage biler som er sportslige, og de har en høyst oppegående designavdeling.

Og det er nettopp disse faktorene Rover har utnyttet til fulle. Freelander - forøvrig et tøft navn som bringer tankene akkurat dit det er meningen de skal være - takler mer terrengkjøring enn de fleste av oss noensinne har bruk for, den har sportslige kjøreegenskaper på vanlig vei, og den har plass og fleksibilitet til å ta med familien eller venneflokken på en drøy weekend-tur med full oppakning.

Free med flerr

K-seriemotoren på 1,8 liter har 120 hk og gir Freelander sportslige egenskaper. Men i motorrommet til Freelander er det god plass... Klikk her for større bilde Vis mer


Motoren - Rovers 1,8-liter K-serie med 120 hk, er den samme som finnes i MG-F Roadster og i Lotus Elise. Den har kanskje ikke det bunndraget man kan ha stor glede av ved terrengkjøring, til gjengjeld er den en turtallsvillig og sprek affære som bidrar til å gi Freelander sportslige egenskaper ved landeveiskjøring.

Hjuloppheng og styring er også typisk sportslig innstilt, bilen krenger relativt lite selv i kjappe kurver - i alle fall adskillig mindre enn man forventer av en slik bil. Styringen er rimelig presis, og gir gode tilbakemelding om vei- og føreforhold. At vi ikke følte oss helt veltilpass på glatta, gir vi dekkene skylda for. Testbilen var utstyrt med "helårsdekk" med skarpe skuldre, slik at når festet glapp så glapp det ganske fort.

Fleksibelt og stivt

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig, men enkelte brytere og hendler har en uvanlig plassering. Klikk her for større bilde Vis mer


Komforten lider litt på grunn av det sportslige oppsettet - skarpe ujevnheter slår ganske godt gjennom, men på større dumper er bilen rolig og stabil. Komforten lider i første rekke på grunn av de korte sitteputene i fremsetet som gir for dårlig lårstøtte på lengre turer.

Førermiljøet er ellers oversiktlig, men betjeningen av vindusviskerne og elektriske sideruter er litt uvant. Plassforholdene er gode - ja faktisk er baksetet et av de bedre vi har prøvesittet på lenge. Sitteputene er brukbart lange, og benplassen er til avveksling såpass bra at 3 voksne ikke burde ha problemer med å finne seg til rette der bak - under forutsetning av at de aksepterer en viss intimitet!

På toppen av lista

Førersetet har god sidestøtte, men sitteputen er for kort, og gir dårlig lårstøtte på lengre turer. Klikk her for større bilde Vis mer


Freelanders nærmeste konkurrenter er Honda CR-V, Suzuki Grand Vitara, Subaru Forrester og Toyota RAV 4. Briten er i utgangspunktet den dyreste av de fem, men er også den mest velutstyrte. Freelander har permanent firehjulstrekk med viskokobling i likhet med alle untatt CR-V, som har en mekanisk kraftofrdeling mellom for- og bakaksel.

Samtlige biler har ABS-bremser, men Rover har benyttet anledningen til å lage et system kalt HDC - Hill Descent Control - som kombinerer ABS-funksjonen og motorstyringen. Du kan lese mer om HDC her. I tillegg er klimaanlegg, to kollisjonsputer, elektrisk justerbare sidespeil, elektriske vinduheiser foran og i bakdøra, fjernstyrt sentrallås og alarm, noe av det utstyret som er standard på Freelander - selv om prislappen viser ganske nøyaktig 300.000 kroner. Freelander er litt dyrere, men er verdt hver krone ekstra. Britannia rules!

Plass: God plass foran og i baksetet. Fleksibelt bagsjerom og masse sturplasser rundt i bilen.
Drivlinje: Effektiv og turtallsvillig motor, som er relativt billig i drift. Firehjulstrekker med fremkommelighet, men ingen skikkelig terrengbil siden den ikke har reduksjonsgear.
Pris og utstyr: Massevis av utstyr og god plass forsvarer prislappen på rett under 300.000 kroner.
På veien: Komfortabel på normalt gode veier, sportslige kjøreegenskaper. Litt stiv og stutt på de krappeste dumpene.
I byen: Du sitter høyt og har god oversikt, men clutchfølelsen er litt svak og fører til unødig sluring.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: