Hele prøvekjøringen

Bensininnsprøytning har man hatt lenge. Direkte innsprøytning er derimot nytt. Fordelene er klare, lavere bensinforbruk gir lavt utslipp samtidig som ytelsen opprettholdes. Mitsubishi er første bilmerke som tar denne teknologien i bruk på en vanlig bil.

 Foto: Jan Harry Svendsen
Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Egentlig er det er paradoks at en så kjedelig bil som Mitsubishi Carisma skal romme så spennende teknikk som GDI motoren nå engang representerer. For i god Japansk tradisjon stabler Mitsubishi en bil på beina som overgår selv den sterkeste sovemedisin i effekt. Interiøret er bedre, men også her stopper jubelropene på tunga. Plast, plast og atter plast er resepten, at den i tillegg er sort gjør ikke saken så mye bedre.

Høyteknologi under panseret

Skjult under alsken lokk sitter teknologien som sørger for mindre bensinforbruk. Foto: Jan Harry Svendsen
Skjult under alsken lokk sitter teknologien som sørger for mindre bensinforbruk. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Men egentlig er det motoren som er interessant. Som bilfører vil du neppe merke at det sitter høyteknologi under panseret. Motoren starter og går akkurat som en vanlig bensinmotor, og høyrefoten brukes på samme måte som før. To ting minner deg allikevel på at alt ikke lenger er ved det gamle. Det ene er "GDI" inskripsjonen på turtelleren, det andre er triptelleren, som trofast teller kilometerne uten at tankmåleren flytter seg. Selv etter drøye 20 mil langs en løype som består av veier som både er svingete og med høye topper og dype daler rikket den seg ikke.
Trass i at vi ikke la særlig vekt på kjøre økonomisk, ble forbruket 0.81 liter per mil. Det er lavt, forholdene tatt i betrakting, men det går an å kjøre bilen mye rimeligere enn dette. Dersom man får holde jevn hastighet over lang tid blir tallene små. Gledelig for deg, ikke fullt så gledelig for de ulike bensinstasjonene du passerer på din vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bra komfort

Førermiljøet er oversiktlig, men mye plast trekker ned inntrykket. Foto: Jan Harry Svendsen
Førermiljøet er oversiktlig, men mye plast trekker ned inntrykket. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Ikke bare lavt bensinforbruk er med på å gjøre at du kan kjøre langt. Komforten i Carisma burde heller ikke skremme noen. Setene gir utmerket støtte og kjørestillingen er upåklagelig. Støynivået er behagelig lavt, bortsett fra på grov asfalt, og fjæringen filtrerer effektivt bort de ujevnhetene hjulene måtte passere.

Tauekroken slår nedi

Fjæringen er med andre ord myk, litt for myk spør du oss. For på veldig dårlig vei, hender det ikke rent sjeldent at fjæringen bunner. I ekstreme situasjoner kan det til og med skje at bilen slår nedi. Mest utsatt er tauekroken foran, som på vår bil tydelig var merket av at den hadde møtt asfalten.

Attraktiv?

At Mitsubishi Carisma er en bra bil er hevet over enhver tvil. Når den i tillegg har en motor som andre produsenter foreløpig bare kan drømme om, får Mitsubishi et forsprang til konkurrentene. Prismessig ligger bilen lavere enn de fleste av sine konkurrenter, det sammen med lavt bensinforbruk burde være med på å gjøre Carisma til en attraktiv bil i mellomklassen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: God plass både foran og bak, men smale døråpninger gjør innstiget til baksetet unødvendig kronglete. Bagasjeplassen er lett å utnytte, men hengslene til bagasjelokket stjeler for mye plass.
Drivlinje: Avansert motorteknologi gir deg lavt bensinforbruk. Gearkassen er lettsjaltet og presis når den er varm. Kald er det vanskelig å legge inn gearene.
Pris og utstyr: Mitsubishi Carisma GDi koster 220.900 kroner, det er billigere enn mange av konkurrentene. Utstyrsnivået er brukbart.
På veien: Carisma er en komfortabel bil, men fjæringen er i mykeste laget. Det fører til at den ofte bunner. Kjøreegenskapene er forutsigbare og det skal mye til før noe dramatisk begynner å skje.
I byen: Dårlig sikt bakover gjør lukeparkeringer unødvendig vanskelig. Vendekretsen, på drøye 10 meter, gjør allikevel sitt til at bilen er lettkjørt i bytrafikken.