Hele prøvekjøringen

Hyundai Sonata er den største av Hyundai sine modeller i Norge. Rent prismessig kommer bilen gunstig ut, det gjør den også etter vår prøvekjøring.

 Foto: Jan Harry Svendsen
Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Vi kan slå det fast først som sist, forventningene når man setter seg inn i en ny Hyundai er ikke alltid av de største. Det var derfor svært trivelig å se hvordan bilen var i levende live og ikke bare fra et "virtuellt" ståsted.

Lysring

Den første overraskelsen kom da førerdøren skulle låses opp. Riktignok er dette en liten detalj, men akk så nyttig. Det som skjer er at når man løfter på dørhåndtaket tennes en lysring rundt nøkkelhullet. Man slipper med andre ord å fomle med nøkler som har innebygget lys - hvor lyset oftest svikter etter fjorten dager.

Tiltalende interiør

Interiøret i Sonata er typisk Koreansk. Litt kjedelig, men oversiktlig. Foto: Jan Harry Svendsen
Interiøret i Sonata er typisk Koreansk. Litt kjedelig, men oversiktlig. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Interiøret er også tiltalende. Riktignok holder det ikke samme kvalitet som man finner i en Mercedes eller BMW, men det gir en god kvalitetsfølelse. At formgiverne hos Hyundai tydeligvis også har brukt hodet når de forskjellige bryterne skulle fordeles rundt omkring på dashbordet, gjør at det blir oversiktlig.

Mye plass per krone


I Sonata får man mye plass per krone, sammenliknet med mange andre biler. En nybilpris på under 200.000 kroner, for en bil i av denne størrelsen er det ikke så mange som kan varte opp med. Faktisk er det bare Daewoo Espero, Kia Credos og Toyota Carina, som greier det.
Blant disse konkurrentene er det lett å slå fast at det beste valget nok vil være Sonataen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hard konkurranse

Lav lasteterskel og lett å utnytte er stikkord som passet til beskrivelsen av bagasjerommet i Sonata. Foto: Jan Harry Svendsen
Lav lasteterskel og lett å utnytte er stikkord som passet til beskrivelsen av bagasjerommet i Sonata. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Utgaven vi kjørte var riktignok ikke den billigste. Vår utgave hadde tre bokstaver festet til bakluken, nemlig GLS. Det betyr større motor og mer utstyr - og flere tusenlapper som må skifte eier før du kan overta nøklene.
Derfor er det også flere konkurrenter på arenaen. Men de er ikke bare flere. Dessverre for Hyundai heter noen av de Peugeot 406, Volkswagen Passat, Ford Mondeo og Mitsubishi Galant. Det betyr at de også er sterke.
Utstyrsnivået, bortsett fra noen små forskjeller er likt mellom Sonata og konkurrentene. Sonata vinner kampen om kupeplassen, men taper med glans når bagasjen skal stues inn.

Nakkeputer bak?

Sonata taper også i striden om sikkerhet. Mens samtlige av konkurrentene har fullverdige nakkestøtter i baksetet, har Sonata noe som best kan kalles "nakkeknekkere". Det er slett ikke bra.

Trass i dette er allikevel Sonata et hyggelig bekjentskap, men det er neppe bilen man kjøper for å imponere naboen.

Plass: God innvendig plass. Bagasjerommet kunne godt vært noe større, men det er lett å utnytte den plassen som er.

Drivlinje: Motoren yter 125 hester fra to liters slagvolum. Bilen virker overraskende frisk, men en bedre gearkasse hadde ikke skadet.

Pris og utstyr: GLS utgaven koster snaue 240.000 kroner, det er ikke så galt, utstyrsnivået tatt i betraktning.

På veien: Det er komfortabelt å kjøre Sonata. Støynivået er lavt og fjæringen relativt komfortabel. Setene gir brukbar lårstøtte, og god sidestøtte.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I byen: Sonata er en stor bil, det merkes i byen. Allikevel er det ikke så galt, det skyldes at bilen er oversiktlig.