Hele prøvekjøringen

Som det første norske bilmagasin har vi fått anledning til å presentere en prøvekjøring av Mercedes mye omdiskuterte A-klasse på skikkelig vinterføre.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Og om vi ble sjarmert av lillesøster A140 tidligere i år, satt A160 minst like dype spor nå. (Du kan lese testen av A140 her)

Hovedårsaken til at A160 overbeviste oss på vinterføre, var kanskje nettopp de endringene bilen måtte gjennomgå for å bli kvitt Veltepetter-stempelet.

Og selv om Mercedes nok skal slite en stund for å bli kvitt dette nå så ufortjente stempel, er det ingen tvil om at endringene modellen ble utsatt for er til god hjelp på glatte norske vinterveger.

Sitter som støpt

Hele prøvekjøringen


Endringene som måtte til for å klare "Elg-testen" var å utstyre A-klassen med ESP og å stive opp bilens understell. Særlig det elektroniske stabilitetsprogrammet er til stor hjelp på glatta.

Og selv om komforten til en viss grad må lide på grunn av det stivere understellet, er egentlig saken grei; vil du ha en komfortabel, men nervøs bil, eller vil du ha en ekstremt trygg bil der komforten ikke oppnår mer enn 5 poeng av 10 mulige? Et ledende spørsmål, javel - men det er i høyeste grad reelt dersom man vurderer å anskaffe seg en av disse korte bilene. Liten akselavstand, høyt tyngdepunkt og små hjul er fellesnevnere for de populære småbilene - og fellestrekk for biler som ikke har særlig stabile kjøreegenskaper på glatt vei.

ESP-systemet kompenserer for dette - og vel så det. Som en av våre testere sa:"- Du må ha mer enn 10 tommeltotter for å få denne bilen til å oppføre seg uskikkelig på glatta." Sjelden har vi følt oss så trygge bak rattet på en småbil - selv om føret til tider var ekstremt glatt.

Varm A-klasse

Hele prøvekjøringen


Men det var ikke bare kjøreegenskapene som varmet. Selv om den 1,6-liters store motoren er effektiv - vi hadde et testforbruk på langturen på ned mot 0,55 l/mil - hadde den mer enn nok overskuddsvarme selv om gradestokken viste rundt 12 minusgrader på det verste.

I tillegg byr motoren - som yter 100 hk - på mer enn nok sprut og overskudd til å gi hyggelige kjøreegenskaper. Vår testbil var utstyrt med en manuell gearkasse. Selv om vi kanskje ville ha foretrukket å legge 5.000 på bordet for å forlange den halvautmatiske gearkassen som sto i A140 som vi testet tidligere, vil vi påstå at dette sannsynligvis er den beste manuelle gearkassen Mercedes har konstruert på en stund. Helt presis er den ikke, men det skal svært mye til før man bomgirer.

A-klasse - en klasse for seg selv

Hele prøvekjøringen

Det er få biler som tilbyr den fleksibiliteten A-klassen byr på, og som ikke er større enn 3,5 meter. Og det er få biler som er så små som koster så mye. Å sammenligne A-klassen med biler som Suzuki Wagon R+ og Hyundai Atos ved å påpeke at du kan få to Atos for prisen av en A-klasse blir helt feil. Vi snakker tross alt om to helt forskjellige verdener med hensyn til komfort, finish og sikkerhetssystemer.

A-klassen blir i første rekke konkurrent til bilene i Golf-klassen, eller til de litt større fleksibilene så som Renault Megane Scenic. A-klassens fortrinn i forhold til bilene i Golf-klassen er at den tar mindre plass, men tilbyr mer fleksibilitet - i forhold til fleksibilene kan A-klassen stort sett bare fremheve sine små ytre mål.

Og selv om stjerna på panseret er liten - er A-klassen en stor bil på mer enn en måte.

Plass: Korte sitteputer gir dårlig komfort foran, men bilen rommer en familie på fem uten problemer. Svært fleksible løsninger med baksete som kan vinkles i ulike vinkler, skyves frem og tilbake eller fjernes helt eller delvis.
Drivlinje: Sprek motor med futt og fres, en god gearkasse, og massevis av elektronikk som sørger for sikre kjøreegenskaper.
Pris og utstyr: 226.900 kroner er svært mye for en såvidt liten bil, men den kommer helskinnet ut i sammenligninger med mange biler i Golf-klassen.
På veien: Brukbart komfortabel med unntak av forsetene, presise og trygge kjøreegenskaper selv på ekstremt glatt føre.
I byen: Stutt og ukomfortabel på krappe dumper i lave hastigheter. Enkel å plassere i bytrafikken. Automatisk eller halvautomatisk gearkasse hadde gjort bykjøring enda enklere.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: