Hele prøvekjøringen

Den trives best på tur fra leiligheten, ned til butikken eller shoppingsenteret. På landeveien trives den mindre. Opel Corsa er skapt for byen, det er der den hører hjemme.

 Foto: Jan Harry Svendsen
Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Opel Corsa City er tuftet på gamle tyske tradisjoner hva gjelder kvalitet og materialvalg. Bilen virker forseggjort selv om den er en av de billigste bilene i småbilsegmentet. Den har også kjøreegenskaper som holder et akseptabelt nivå. Allikevel er det biler i småbilklassen som er mer attraktive enn Corsa City.

Kjørestillingen stemmer ikke

Først og fremst fordi kjørestillingen i Corsaen er så gal. Uansett hvordan man stiller setet greier man ikke finne en kjørestilling som blir komfortabel. Selv etter kortere kjøreturer blir man anspent og sliten. Lengre kjøreturer blir et kaldsvettende mareritt.
På dette området burde Opel derfor ta seg selv i nakken, spesielt med tanke på at resten av bilen gir et positivt inntrykk. Både støynivået og fjæringskomforten er bedre enn hos mange av konkurrentene

Hvor er ABS-bremsene?

Høyverdige materialer og god kvalitet preger interiøret i Corsa. Foto: Jan Harry Svendsen
Høyverdige materialer og god kvalitet preger interiøret i Corsa. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Ingen forventer at en bil som koster drøye 120.000 kroner skal bugne over av utstyr. Det gjør Corsaen heller ikke. Her finner man det nødvendigste - og kun det. Skal du rulle opp eller igjen ett vindu, justere speilene eller låse opp for passasjeren må du fortsatt belage deg på å bruke god gammeldags muskelkraft.

Og det er greit, ingen av konkurrentene har noe mer utstyr heller. Men ABS-bremser savner vi.

Tre sylindret motor

Motoren i Corsa City er spesiell - tre sylindre er sjelden vare. Men det er ikke bare mangelen på en sylinder som er forskjellig fra andre motorer. Resirkulering av avgassene er heller ikke vanlig kost. Målsetningen var å lage en motor som bruker lite bensin samtidig som utslippene skulle være på et minimum. Vår bil brukte 30 liter bensin etter å ha tilbakelagt 454 kilometer. Forbruk per mil blir da 0.66 liter. Det er mye sammenliknet med Opels egne spesifikasjoner. Riktignok kan man kjøre bilen billigere enn dette, men med en motor som ikke har allverdens av krefter sier det seg selv at blyfoten må hentes frem for at bilen skal få akseptable kjøreytelser og henge med i trafikkbildet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opel Corsa City er ingen dårlig bil, men den har mange og sterke konkurrenter. Sittestillingen gjør nok sitt til at vi hadde valgt noen av dem fremfor Corsaen.

Handleposene får det rommelig, feriebagasjen er det deromot verre med. Foto: Jan Harry Svendsen
Handleposene får det rommelig, feriebagasjen er det deromot verre med. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Plass: Til å være en småbil er plassen fullt ut akseptabel. Bakseteplassen var overraskende generøs. Bagasjeplassen er blant de beste i klassen.

Drivlinje: Det sier seg selv at dette ikke er noen racer. Drøye 54 hestekrefter fra 973 ccm slagvolum sørger for det.

Pris og utstyr: Utstyrsnivået, og prisen som er 121.200 kroner, er på linje med konkurrentene. ABS-bremser burde vært standard.

På veien: Trygge og nøytrale kjøreegenskaper. Servostyringen, som er ekstrautstyr, sørger for at styringen blir lettere, men gir ingen tilbakemelding om hva forhjulene foretar seg.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I byen: Her er Corsaen i sitt rette element - liten og oversiktlig som den er.