Hele prøvekjøringen

Opel Astra har blitt en bra bil, og med "Sport" innfelt i sidelistene har den også blitt en bil hvor man kan trives bak rattet time etter time.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Det kan tilsynelatende virke som en selvmotsigelse at en bil med en 1,6-liters motor får tilnavnet "Sport", spesielt når man vet at de 100 hestekreftene skal flytte på snaue 1.110 kilo. Jeg mener, man har da en viss forventning om fart og spenning når man setter seg inn i en bil hvor ambisjonene så klart går i en retning.

Leverer varene

Sannheten er at Astra faktisk greier å levere varene. For den firesylindrede motoren er ivrig, og får den noen omdreininger å jobbe med, pisker den Astraen avgårde så det er en sann fryd. Men om man gleder seg over ytelsene vil man bejuble og tilbe motorens totale mangel på tørst. For over en strekning på 598 kilometer brukte ikke motoren mer enn 39 liter bensin. Det gir et forbruk på meget respektable 0,65 liter per mil.

Økte ambisjoner

Men Sportsmerket på sidelistene betyr mer enn at sjåføren får økte ambisjoner. Rent faktisk betyr det at bilen har fått noen aldeles nydelige seter, fastere fjæring og hvite skiver på instrumentene. Derfor gir bilen også et sportslig inntrykk langs veien. Kjøreegenskapene er nøytrale, og overambisiøs hastighet inn i kurver kvitteres med understyring. Skal vi sette fingeren på noe må det være styringen, som godt kunne gitt litt bedre tilbakemeldinger om forhjulenes gjøren og laden.

Fastere fjæring betyr at bilen får en litt sportslig oppførsel, og det betyr at komforten over trikkeskinner og andre små ujevnheter merkes mer enn i en “normal” Astra. På landeveien absorberes imidlertid de lengre ujevnhetene uten problemer.

Nydelige seter

Setene er ekte sportsseter, hvilket betyr eksemplarisk støtte til rygg og lår. Kjørestillingen er dessuten behagelig i Astra og dashbordet en ergonomisk fornøyelse. Alt sitter logisk plassert, men mest logisk er rattbetjeningen av stereoanlegget. Vift litt med fingertuppene og du kan skifte kanal, justere lyden eller skifte mellom radio eller CD spiller.

Plassen i forsetet er det lite å utsette på, men bak blir benplassen i snaueste laget. Sammneliknet med konkurrentene, Volkswagen Golf og Ford Focus, har Astraen det største bagasjerommet i liter. Lav innlastningshøyde og at det er lett å utnytte teller også i positiv retning.

Litt traust

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Selv om Astraen kjører godt og har en villig motor med lavt forbruk er det ikke til å stikke under en stol at man har sett mer vågede designer. Designet på Astra blir, etter vår smak, rett og slett litt ordinært og kjedelig, i alle fall for familie-sportsbil å være..

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dessuten er det ikke tvil om at både Ford Focus og Volkswagen Golf gir et mer gedigent inntrykk enn Astra, derfor når den ikke helt opp. Likevel er det liten tvil om at Astra er et fornuftig, om enn ikke så spennende, bilkjøp.

Plass: Bra plass foran, men benplassen bak er i snaueste laget. Bagasjerommet er lett å utnytte og innlastningshøyden behagelig lav.
Drivlinje: Ivrig firesylindret motor, men upresis gearkasse.
Pris og utstyr: Opel Astra 1.6 Sport Kombi koster 204.500 kroner, brukbart utstyrsnivå.
På veien: Sportslige kjøreegenskaper, men brukbar komfort langs landeveien. Nydelige sportsseter.
I byen: blir fjæringen for stiv og stutt. Den upresise gearkassen gjør bykjøring unødvendig plundrete.