Hele prøvekjøringen

Land Rover har utvilsomt vært heldige med sin Freelander - den har på kort tid vist seg å bringe Land Rover-merket til tidligere uhørte noteringer på registreringsstatistikken.

Hele prøvekjøringen
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Men selv om Freelander er en aldri så tøff terrengbil, er vi i tvil om denne bilen vil tilfredstille det kresne norske vintermarkedet.

Årsaken kan virke nesten for enkel og for banal, og vi regner med at Land Rover ikke trenger alt for lang tid for å rette opp problemet...

Stabilt lokomotiv

Hva gjelder plass og komfort, finner du en lang rekke kommentarer om Freelander på vår prøvekjøring av Freelander 1.8 med bensinmotor. Her finner du også lenker som forklarer deg mer om de tekniske innretningene i bilen, så som HDC (Hill Decent Control).

Kjøreegenskapene på Freelander TD avviker ikke stort fra bilen med bensinmotor. Den er satt opp med noe mer vekt på komfort i stedet for sport, og når du venner deg til dieselrytmen forstår du hvorfor. I større grad enn Freelander 1.8 er dette en bil som er mer egnet for de lange transportetappene.

For effektiv diesel

Hele prøvekjøringen


MEN - og det er virkelig et stort MEN her; de første versjonene av Freelander TD som kom til landet var ikke utstyrt med kupevarmer. Den svært så effektive turbodieselen i Freelander byr nemlig overhodet ikke på overskuddsvarme til kupeen på de kaldeste vinterdagene.

Dermed måtte importøren -- BMW Norge -- sørge for å legge kupevarmer inn på listen over standardutstyr i Freelander 2.0 XEDi. Vel og bra tenkte vi, men så viser det seg at det i første rekke ikke er mangelen på varme som er problemet - problemet ligger i at ventilasjonsanlegget ikke kan levere nok av den varme luften inn i kupeen...

Brrrrrrrrrrrrrr....

Hele prøvekjøringen


Selv om det er en fornøyelse å kjøre Land Rover Freelander, ble det en svært kald fornøyelse når gradestokken viste nærmere 15 minusgrader. I bytrafikk er dette ikke noe problem, det er i første rekke på landeveiskjøring man registrerer at det blir kaldt i kupeen.

Freelander med diesel koster kun 20.000 mer enn Freelander med bensinmotor. Aksepterer du at bilen blir litt tregere, men mye sterkere, er det derfor fornuftig å satse på turbodieselen.

Plass: God plass foran og i baksetet. Fleksibelt bagsjerom og masse stueplasser rundt i bilen.
Drivlinje: Effektiv og råsterk motor, som er relativt billig i drift. Firehjulstrekker med fremkommelighet, men ingen skikkelig terrengbil siden den ikke har reduksjonsgear.
Pris og utstyr: Massevis av utstyr og god plass forsvarer prislappen på rett over 300.000 kroner.
På veien: Komfortabel på normalt gode veier, sportslige kjøreegenskaper. Litt stiv og stutt på de krappeste dumpene.
I byen: Du sitter høyt og har god oversikt, men clutchfølelsen er litt svak og fører til unødig sluring.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]

: