Hele prøvekjøringen

Hyundai Elantra har fått en forsiktig og gjennomført ansiktsløfting, med forbedringer på de fleste punkter. Resultatet er en praktisk, velkjørende og komfortabel familiebil som kan konkurrere med de fleste europeiske og japanske biler i samme klasse.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Endringene på nye Elantra er ikke store, og den egentlig minst viktige endringen er den man likevel ser først. Bilen har nemlig fått et frontparti som endelig "henger sammen" designmessig. Riktignok ligner Elantras front mistenkelig på en Mitsubishi Carisma, men det meste ville uansett være bedre en "såpestykke"-designet på den utgående modellen.

At forntlysene i samme slengen ble byttet ut er merkbart. Kjørelysene på den gamle modellen var slett ikke overbevisnde, men på den nye modellen er kjørelyset nå akseptabelt. Det samme har skjedd med baklyktene - til fordel for de som måtte befinne seg bak en Elantra.

Sportslig komfort


Vår testbil denne gang var en Hyundai Elantra 1.5 GLS sedan. Selv om dette er den minste motoren i Elantra-serien, er den fullt ut akseptabel for en bil på denne størrelsen. Riktignok mangler det en del på sportsbilfølelsen - men det er en frisk familiebil som dekker de flestes behon for akselerasjon, fart og dravilje. Gearkassen på vår testbil virket nokså trang - og dermed upresis - men vi antar at dette i første rekke skyldes at bilen var svært ny og knapt innkjørt.

Førermiljøet er ikke endret vesentlig fra den forrige modellen, men noen nye elementer har funnet veien hit. Mest iøyenfallende er bryterne for frisklufts-anlegget som er hentet fra Hyundai Coupe. Førermiljøet er rimelig oversiktlig og greit, enkelte brytere har en noe uvanlig form, men det meste finnes innen fornuftig rekkevidde fra sjåføren.

Praktisk - men mangler plass


Førersetene er komfortable nok, selv på lengre turer. Det sørger den lange sitteputen for. Setene er kanskje litt for faste i stoppingen, men heller det enn myke seter uten støtte. Sidestøtten for ryggen er meget bra, korsryggstøtten er brukbar, men skulle gjerne hatt litt bedre sidestøtte for lårene.

Baksetepassasjerene sitter greit og har brukbar plass, men som i de fleste andre familiebiler i denne størrelsen er ikke sitteplassen i midten av baksetet særlig god på lengre turer. Elantra er også noe smalere enn mange av sine konkurrenter - noe som heller ikke er særlig gunstig dersom 3 personer skal sitte bak. Imidlertid er Elantra høyere enn mange andre mellomklassebiler, dermed blir takhøyden ikke noe problem.

Bagasjerommet er gjennomsnittelig stort for biler på denne størrelsen, men skjemmes av innvendige lukehengsler som stjeler mye plass.

Fornuftig i mellomklassen


Elantra tilbyr god komfort - ikke minst er støynivået dempet betydelig i forhold til den forrige versjonen. Kjøreegenskapene er det også lite å utsette på - bilen er både frisk å kjøre, presis i styringen og har brukbart komfortabel fjæring.

Dermed stiller Hyundai med et sterkt kort i mellomklassen - utstyrsmessig er det heller ingenting å utsette på bilen. Samtlige Elantra-modeller har elektriske vindusheiser foran, elektrisk oppvarmede forseter, delbar/nedfellbar bakseterygg, startsperre, to kollisjonputer og ABS-bremser. På GLS-modellen får du i tillegg sentrallås, elektriske vindusheiser bak, høydejusterbart førersete med justerbar korsryggstøtte. Pristillegget for dette utstyret er beskjedne 7.000 kroner. Med denne utstyrspakken (samt et originalmontert lydanlegg med svært god lyd>) har vår testbil en prislapp på 172.000 kroner.

Det er betydelig lavere enn det de fleste konkurrenter med sedan-karosseri fra Japan (Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla, Nissan Almera) og Europa (Ford Escort, VW Golf, Opel Astra) kan by på. Elantra har noe mindre innvendig plass enn disse bilene - likevel er bilen et svært godt alternativ - ikke minst på grunn av prisen. Derimot finnes det en rekke konkurrenter med kombikupe-karosseri som er gode alternativer - se i vårt søke- og sammenligningsverktøy.

Plass: Trangt i bredden i baksetet, og ikke klassens største bagasjerom. Likevel - mye sedan for pengene!
Drivlinje: Motoren er tilstrekkelig, og takket være god støyisolering er lydnivået behagelig. Gearkassen på vår testbil virket trang - trolig fordi bilen enda ikke var skikkelig innkjørt.
Pris og utstyr: Godt utstyrsnivå i forhold til prisen, både med hensyn til komfort- og sikkerhetsutstyr. Få konkurrenter med sedan-karosseri i denne prisklassen.
På veien: Komfortabel fjæringskomfort som tenderer mot det sportslig faste, lavt støynivå fra motoren.
I byen: Presis og lettkjørt i byen, men bilens runde hjørner kan lurer noen og enher under lukeparkering. Som regel tror man at man har dårligere plass enn det man egentlig har.

Relaterte biltester:

[Ugjyldig objekt (NAV)]