Hele prøvekjøringen

406 sedan har det meste; rikelig med krefter, plass, komfort og gode kjøreegenskaper. Den er stilig nok, men ganske unnselig og ordinær.

Sedan med gode kjøreegenskaper. Klikk her for større bilde
Sedan med gode kjøreegenskaper. Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


-Men utseendet teller ikke, det har ikke noe å si; det er det indre som teller, vil kanskje mange hevde. I så tilfelle har 406 de fleste gode egenskaper man kan ønske seg.

Sterk og villig

Med en 2-liters turbomotor og 147 hester sparker den godt fra, selv i brattere bakker. Maksimalt dreiemoment på 245 newtonmeter allerede ved 2000 omdreininger gjør den fleksibel. Den akselererer godt, selv på høye gir. Det er dessuten ingen problem å benytte høyt gir i lavhastighetssoner.

Behagelig

Franskmennene har også gjort en bra jobb med komforten. Setene foran er komfortable så det holder. Sitteputen gir god støtte hele veien, og sidestøtten for lårene er svært bra. Ryggen får god støtte til sidene, og nedfellbare armlener til sjåføren og passasjer gir god avlastning –hvis man er ute på slike veier hvor det lar seg gjøre å benytte de uten at det resulterer i for mye fommel med gearskiftning. Det eneste vi har å påpeke når det gjelder komforten foran, er korsryggstøtten. Når det først skal være en regulerbar korsryggstøtte, hadde det vært ønskelig med en som ytet mer støtte.

Ganske ordinær og unnselig av utseende. Klikk her for større bilde
Ganske ordinær og unnselig av utseende. Klikk her for større bilde Vis mer

Plass også bak

Også i baksetet er komforten bra. Godt med plass i bredden, god sidsestøtte til ryggen, og god lengde på setet. 406 kan dessuten friste med god benplass for baksete-sliterne, -det bør ikke by på problemer å frakte Langbein & co. Men takhøyden i baksetet kan nok være noe knapp for de aller lengste. 406 er utstyrt med to nakkestøtter bak, men det hadde vært ønskelig om disse kunne gitt mer støtte.

God å kjøre

Oversikten fra førerplass er god –høydejusterbare seter kan ta mye av æren for dette. Instrumentene er dessuten lettleste, oversiktlige og lette å nå. Dette skulle være gode forutsetninger for behagelige kjøreturer, og det blir det også. Kjøreegenskapene er det ikke mye å si på; gearkassen er lettsjaltet, men upresis.

Oversiktlige og lettleste instrumenter. Klikk her for større bilde
Oversiktlige og lettleste instrumenter. Klikk her for større bilde Vis mer

Konkurranse?

406 SVTI 2,0 koster 311.910 kroner. Dette er absolutt ingen ublu pris for denne bilen. Bra med plass, komfort, styrke og utstyr. Audi A4 1,8 5VT og Rover 600 Sterling er et par av konkurrentene det kan være verdt å ta en titt på. A4 er lettere enn 406, og har noe mer krefter. 600 Sterling har noe mindre krefter, men er til gjengjeld lettere, og til og med omtrent 10 cm lengere enn 406 –dog uten at det resulterer i større bagasjerom.

Plass: Svært godt med plass, både foran og bak.
Drivlinje: Stram og fin. Lettsjaltet gir, litt upresist.
Pris og utstyr: 311.910 kroner. Utstyrsmessig helt i tråd med konkurrentene i samme prisklasse.
På veien: Komfortable kjøreegenskaper. Svært sterk og villig. Ligger godt på veien, og gir god tilbakemelding. Minimalt med støy.
I byen: Oversiktlig. Lettmanøvrert.

Les våre prøvekjøringer av:

[Ugjyldig objekt (NAV)]