Hele prøvekjøringen

Mange har negative assosiasjoner til Skoda-navnet. Kanskje er du en av dem? Men setter du deg bak rattet i Skoda Octavia er sjansene store for at du vil skifte mening.

Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Man blir overrasket når man ser en Skoda Octavia. Denne bilen ser ikke ut som Skoda tradisjonelt har gjort. Octavia skiller seg ut, den ser moderne ut.
Overrasket blir man også når man setter seg bak rattet i bilen. Riktignok er dashbordet kjedelig. Men det er nøkternt og oversiktlig, alt av brytere sitter logisk plassert. Det gjør derimot ikke radioen, den sitter plassert for lavt. Men det er ikke hvordan dashbordet ser ut eller hvor Skoda har bestemt seg for å plassere de forskjellige bryterne og betjeningsorganene som overrasker. Overraskelsen ligger i atmosfæren, i kvaliteten på materialene og hvordan de er skrudd sammen. Hadde det ikke vært for merket i rattet, kunne dette like gjerne vært en Audi eller Volkswagen. Ikke for det. Skoda Octavia er jo til dels en Audi og en Volkswagen.

Deler fra Audi og Volkswagen

Litt grått og kjedelig, men oversiktlig og greit. Brytere og betjeningsorganer er hentet rett fra Volkswagen. Foto: Henning Sund Vis mer

Den er nemlig bygd opp på samme plattform som Audi A3. Motorene og hjuloppheng er også hentet fra Audi og Volkswagen. Men selv om Octavia er en bra bil finnes det også mangler her. Blant annet kunne setene gitt noe bedre sidestøtte. Takhøyden bak er det ikke noe å utsette på når man sitter vanlig. Men skulle ulykken være ute treffer hodet til en voksen person taket før det treffer nakkeputen, og det er ikke bra.
Bra er det heller ikke at knærne til en voksen person kommer i konflikt med seteryggen på forsetet. Her er det alt for dårlig plass.

Hyggelige ytelser

Motoren på 1.8 liter, som man også finner i Audi A3, A4 og A6 samt i Volkswagen Golf og Passat, passer Skoda Octavia godt. Den gir bilen et hyggelig, om enn ikke brutalt, fraspark.

Hyggelig pris

Du trenger ikke å la mye stå igjen når du kjører Octavia. Foto: Henning Sund Vis mer

Hyggelig med Skoda Octavia er også prisen. Bilen bommer med en hundrelapp på å tangere 220.000 kroner og da snakker vi om toppmodellen. Det er utvilsomt mye bil for pengene. Faktisk er dette en tilnærmet uslåelig kombinasjon av pris og plass. Sammenliknet med Passat er den rundt 30.000 kroner billigere selv om teknikken stort sett er den samme.

På bakgrunn av både pris og kvalitetsfølelsen denne bilen gir kan det igjen hende at det blir populært å kjøre Skoda. Det har denne bilen fortjent.

Plass: Litt lite i baksetet. Ellers er det eksemplarisk. Bagasjerommet svelger unna det meste.

Drivlinje: Avansert motorteknologi. 1.8 liter og fem ventiler per sylinder gir gode prestasjoner. Samme motor finnes forøvrig i Audi og Volkswagen. Gearkassen er lettsjaltet og presis.

Pris og utstyr: Prisen på toppmodellen er 219.900, det er ikke galt når man ser på utstyrsnivået.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

På veien: Komfortabel og lettkjørt. Understellet absorberer små humper og ujevn veikvalitet veldig bra, lange dumper får også godkjent.

I byen: Høy hekk og en støtfanger som stikker relativt langt ut gjør lukeparkering til en vanskelig affære. Ellers er bilen lettkjørt i byen.