Hele prøvekjøringen

Citroen Xantia er i sannhet en av de mest komfortable familiebilene på dagens marked. I tillegg er den også praktisk og svært rommelig, men den scorer dessverre nokså lavt på enkelte detaljer.

Citroen har med Xantia et sterkt kort i mellomklassen. Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Og det er vel like greit å starte med hovedinnvendingene. For det første er gearkassen - på nokså typisk fransk manér - ikke den mest presise konstruksjonen vi har vært borti. Og selv om førermiljøet er ryddig og oversiktlig, er hele dashbordet nokså langt fra føreren på grunn av en overdrevent lang rattstamme.

Skal man for eksempel bytte CD er radioen til alt overmål plassert bak et deksel og godt inne i dashbordet. Man er derfor nødt til å bøye seg godt fremover for å få til den operasjonen. Da skal vi skynde oss å føye til at de fleste funksjonene på radioen kan styres fra rattet - et hyggelig bidrag til en mer oversiktlig kjøretur. Men fortsatt har den franske produsenten problemer med å feste antennene på en måte som gjør at man mottar et godt signal til radioen - dette er ikke den første Xantia denne redaksjones medlemmer kjører der selv NRK forsvinner ut i radiosus på steder vi med sikkeret vet at radiosignalet er mer enn tilstrekkelig.

Frydefulle førerseter

Forsetene gir god støtte både uinder lårene og sideveis. Korsryggstøtten er tilstrekkelig. Vis mer


Men da skal vi legge vekt slakteøksen for en stund, og titte litt nærmere på andre egenskaper ved bilen. I de siste utgavene av Xantia har Citroen nemlig fått til en setekonstruksjon som er svært god. Førersetene kan justeres på de fleste vis, og gir utmerket støtte til både overkropp og lår. Setene er i telleg passe faste i stoppingen, og sammen med bilens svært behagelige fjæringskomfort, er det ikke vanskelig å nyte Xantia i fulle drag på både lange og kortere turer.

I tillegg har bilen rimelig god plass både foran og bak - baksetepassasjerne lider ingen spesiell nød, selv om det midtre setet bak ikke er den mest behagelige å tilbringe mye tid i. Kombikarosseriet gir også svært god plass til bagasje, og her ligger Xantia helt på topp innen sin klasse med et fleksibelt bagasjerom på hele 480 liter (VDA).

Sprek nok

Førermiljøet er relativt oversiktlig, men rattstammen er lang. Det resulterer i at betjeningsorganene kommer nokså langt vekk fra føreren Vis mer


Vår kritikk mot gearkassen til tross - det skal påpekes at det på langturer sjelden er behov for å bruke den så mye. Toliteren i Xantia gjør at bilen ikke har noen problemer med å trekke seg opp bratte bakker på landeveien uten at man trenger å geare ned i tide og utide. En akselerasjonstid fra 0 - 100 km/t på 10,0 sek vitner om friske takter, og forbikjøringer fortas også hurtig og sikkert.

På svingete veier ville vi muligens ha foretrukket bilens bedre utstyrte storesøster Xantia Activa, men den vanlige utgaven av Xantia er på ingen måte å forakte den heller. Bilen gir god tilbakemelding om vei- og føreforhold, og kan vise til trygge kjøreegenskaper. Kommer svingene for tett, har den likevel en tendens til å krenge mer enn hva som er behagelig. Men Xantia er ingen sportsbil, og gir heller ikke inntrykk av å være det. Derimot er en en meget behagelig familiebil.

Forspranget ligger i komforten

Bagasjerommet er rommelig og fornuftig, men lasteterskelen er litt høy. Vis mer


Dessverre er Xantia 2.0 kombi noen tusenlapper for dyr for firmabilgrensen på 250.000 kroner - de som er begrenset av et slikt beløp må "nøye seg med" lillesøster med 1,8-liters motor. Enkelte av dens konkurrenter - Chrysler Stratus 2.0, Ford Mondeo 2.0, Mitsubishi Galant 2.0, Nissan Primera 2.0 og Saab 9-3 2.0 - greier alle å krype under denne grensen, og har dermed en prismessig fordel.

Xantias styrke ligger i god komfort og stor plass. Men det spørs om det holder å være fin fransk frue, når det finnes tyske, japanske og svenske damer som er billigere!

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Xantia har meget god plass for fører og passasjerer - og et av de største bagasjerommene i klassen.
Drivlinje: Toliteren på 135 hk gir Xantia hyggelige ytelser. Gearkassen er for upresis, og motoren svelger litt mer bensin enn andre, tilsvarende biler ved bykjøring.
Pris og utstyr: Bilen er godt utstyrt med det vanligste komfort- og sikkerhetstutstyret. Dessverre er bilen noen få tusenlapper for dyr for å bli registrert som firmabil under 250.000 kroner.
På veien: Komfortabel fjæring, lavt støynivå og gode seter gjør langturen til en lek.
I byen: Bruker litt mye bensin ved bykjøring (nesten 1,3 l/mil), og er litt uoversiktlig på grunn av høy hekk ved lukeparkeringer.