Hele prøvekjøringen

Med CR-V er Honda definitivt inne på rett spor - i alle fall når det gjelder å tilfredsstille det norske markeds ønsker om en rommelig, praktisk stasjonsvogn med firehjulstrekk og moderat pris.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

For Honda kan i all beskjedenhet si at denne bilen har det meste hva hjertet begjærer. En praktisk og oversiktlig førerplass, gode kjøreegenskaper, fin komfort og lavt støynivå. I tillegg har bilen god plass i bagasjeromsavdelingen, og dessuten en lang rekke praktiske detaljer.

For eksempel finner man under matten i bagasjerommet et sammenfoldbart bord - perfekt for en picnic i det grønne. Dessuten er lasteholdere og en egen krok i bakdøra på plass for å hindre at bagasjen sklir frem og tilbake under transport. Baksetene kan felles ned for å få et langt, flatt bagasjeromsgulv, og rundt førerplassen er det et utall av praktiske større og mindre oppbevaringsrom.

Praktiske detaljer, men...

Bagasjerommet er praktisk og fleksibelt, men den delte bakluka krever at du har god plass når alt skal åpnes. Foto: Jan Harry Svendsen
Bagasjerommet er praktisk og fleksibelt, men den delte bakluka krever at du har god plass når alt skal åpnes. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Vi er derimot ikke overbegeistret for bakdøren, som er to-delt. For å åpne bakdøren må man først felle opp bakrutan, og så skyve døren til side. En slik løsning er uvanlig plasskrevende.

Førerplassen er dessuten ryddig og oversiktlig, om enn med noe uvante brytere for å betjene ventilasjonsanlegget. I tillegg sørger den høye sitteplassen for at man har svært god oversikt, uten at det hele blir "buss-aktig".

Komfortabel på veien

Ryddig og eksemplarisk oversiktlig førermiljø. Førersetet har god støtte, men er litt for fast. Foto: Jan Harry Svendsen
Ryddig og eksemplarisk oversiktlig førermiljø. Førersetet har god støtte, men er litt for fast. Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

Skamrosen vil ingen ende ta, når vi i tillegg til alt dette også må innrømme at CR-V er en morsom og trygg bil å kjøre. Honda er nemlig kjent for to ting, spreke og fleksible motorer, og hjuloppheng som gir føreren god kontakt med veien. Så er også tilfelle med CR-V. Komforten er det heller ikke mye å utsette på, men generelt takler bilen de små ujevnhetene dårligere enn de store.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Uvanlig firehjulsdrift

Honda CR-V er praktisk og funksjonell - og akkurat passe barsk! Foto: Jan Harry Svendsen
Honda CR-V er praktisk og funksjonell - og akkurat passe barsk! Foto: Jan Harry Svendsen Vis mer

CR-V har firehjulsdrift, men det kjenner man sjelden noe til. Honda har nemlig valgt en nokså uvanlig løsning, der driften i normale situasjoner er på fremhjulene. Når fremhjulene glipper, sørger to hydraulikk-pumper for at drivkraften overføres til bakhjulene før det har gått en hel hjulomdreining. På glatt føre oppleves dette nærmest som en av/på-bryter - enten er driften foran, eller den er bak, eller den veksler til stadighet mellom disse to.

Dette gir ikke det mest forutsigbare resultat når det først begynner å glippe, men bilen oppleves så til de grader som forhjulsdrevet at det ikke byr på særlige problemer. Løsningen er enkel og billig, og har egentlig bare en stor fordel - du kommer deg opp småkneikene og ut av brøytefonnene.

Tørst motor

Picnic i det grønne? I CR-V'en er bordet inkludert i prisen!
Picnic i det grønne? I CR-V'en er bordet inkludert i prisen! Vis mer

Motoren er ny, og spesialutviklet for CR-V. Den er frisk og fleksibel, men nokså støyende under akselerasjon. Motoren er i alle fall tilstrekkelig for å gi CR-V underholdende kjøreegenskaper, men vi er ikke imponert over bensinforbruket. I løpet av vår testperiode greide vi knapt å komme under en liter på mila, selv om vi i hovedsak kjørte bilen på landevei.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Bilen er rommelig, og har en mengde praktiske detaljer.
Drivlinje: Tørst, men frisk motor sørger for gode kjøreegenskaper. Enkel løsning på firehjulstrekk sørger for god fremkommelighet.
Pris og utstyr: Vår testbil var rimeligste modell med ABS-bremser. Kjøp så mye utstyr som mulig, og gjerne automatgear. Prisdifferensen er nemlig svært lav!
På veien: Komfortabel, høy og oversiktlig.
I byen: Selv om CR-V er nokså stor, er den svært oversiktlig og enkel å manøvrere