Hele prøvekjøringen

SLK har nemlig linjene på sin side. Med taket oppe ser den ut som en frisk sportscoupe, og med taket senket er den en av de lekreste roadsterene på dagens marked. Bilen er dessuten full av snertne detaljer - særlig takkonstruksjonen faller i smak.

SLK'en er ren i linjene - en fryd for øyet. Klikk her for større bilde
SLK'en er ren i linjene - en fryd for øyet. Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Men de sitrende kjøreopplevelsene glimrer med sitt fravær. Og det er overraskende, for SLK 230 Kompressor har 193 hk og et imponerende dreiemoment å 280 Nm å by på, og har - i alle fall på papiret - ytelser som skulle være tilstrekkelige. Likevel kjennes det ikke slik ut, særlig ikke når man har på antispinn-kontrollen.

Vår testbil var dessuten utstyrt med manuelt gear. Det er typisk norsk å velge manuelt gear på sportslige biler, men Mercedes er uendelig mye flinkere til å lage automatkasser, og denne bilen fortjener definitivt en bedre og mer dynamisk gearkasse enn den manuelle boksen Mercedes har å tilby. Dessuten er det et vesentlig poeng er faktisk at SLK med automatkasse akselererer raskere enn en SLK med manuelt gear. Forskjellen er skarve 0,1 sek. på øvelsen fra stillestående til 100 km/t.

Ganske enkelt genialt

Fra Roadster til Coupe på 25 sekunder ved et tastetrykk. Klikk her for større bilde
Fra Roadster til Coupe på 25 sekunder ved et tastetrykk. Klikk her for større bilde Vis mer


Å kjøre cabriolet i et såvidt ustablit klima som det Norge har å by på, kan medføre flere overraskelser enn de fleste av oss setter pris på. I tillegg begrenses sesongen kraftig av vinteren, det er ikke mange cabrioleter som er særlig komfortable når gradestokken kryper mot nullpunktet - eller godt under.

Og når man kjøper en bil til over en halv million kroner er det fortærende å måtte la bilen stå innelåst i en garasje mesteparten av året bare fordi været ikke er passende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men trykk på og hold inne den store røde knappen på midtkonsollen i noen sekunder, og ståltaket kommer ut fra sitt gjemmested i bagasjerommet, og låser seg automatisk i løpet av sekunder. Det solide taket tar riktignok noe større plass enn en konvensjonell kalesje, men tilbyr desto mer komfort. Kom regn, snø eller drittvær - du er godt forberedt i en SLK. Ståltaket beskytter dessuten adskillig bedre mot støy enn en vanlig kalesje.

Komfort og oversikt

Førermiljøet er rotete i fargevalget, men oversiktlig og brukervennlig. Klikk her for større bilde
Førermiljøet er rotete i fargevalget, men oversiktlig og brukervennlig. Klikk her for større bilde Vis mer


SLK'en cockpit er med på å understreke at dette er en bil der komfort prioriteres høyere enn sport. Vi tillater oss dessuten å mene at den er litt rotete. Ikke med hensyn til instrumentering og betjening - på det området er Mercedes som vanlig upåklagelige. Men i vår testbil var det hvite instrumentpaneler, en midtkonsoll i "karbon-fiber" utseende, og skinnseter og dørsider kledd i knallrødt og sort skinn. Litt glorete tilleggsutstyr, med andre ord.

Det blir rett og slett litt for mange elementer, og litt for mange ulike kombinasjoner av farger og stoffvalg til at vi finner rene linjer å la øynene hvile mot.

Mykt som silke

Førersetene er komfortable på langtur og gir støtte nok for sportslig kjøring. Klikk her for større bilde
Førersetene er komfortable på langtur og gir støtte nok for sportslig kjøring. Klikk her for større bilde Vis mer


Når det gjelder kjøreegenskapene, har vi fint lite å utsette på dem. SLK'en er svært komfortabel, den er retningsstabil, den har presise bremser og styring, og setene gir deg all den støtte du trenger for aktiv kjøring eller for å trives på langturer.

Men SLK'en skal være en sportsbil, og særlig vår testbil med kompressormatet motor har et utseende som staver ut ordet sportsbil med store bokstaver. Da er forventningene til bilen litt anderledes enn om man skulle ha kjørt en Mercedes C-klasse.

Akselerasjonstiden fra 0 - 100 km/t er på lovende 7,3 sekunder, og kompressoren sørger for at det er mer enn nok dreiemoment tilgjengelig hele tiden. Men til rett over en halv million kroner finnes det mange biler som byr på friskere motor, fastere fjæring og mer villighet i svinger enn hva SLK'en har å by på.

Tøffere konkurrenter

Med taket oppe er bagasjerommet stort nok, men vanskelig å utnytte. Klikk her or større bilde
Med taket oppe er bagasjerommet stort nok, men vanskelig å utnytte. Klikk her or større bilde Vis mer


Det er i hovedsak BMW Z3 2.8 og Porsche Boxster som er SLK'ens konkurrenter, BMW'en er 30.000 rimeligere og Boxteren er 30.000 dyrere enn SLK 230 Kompressor. Begge er dessuten en god del raskere. Vi tipper at konkurransen hadde vært mer fair dersom alle hadde hatt samme takkonstruksjon - ståltaket på Mercedesen koster utvilsomt en god slump penger å produsere.

Men selv om ståltaket gir mer komfort, spørs det om de som vurderer biler i denne prisklassen i større grad vektlegger sport enn komfort. I alle fall i større grad enn hva Mercedes gjør.

Plass: God plass til selv de mest langbente. Bagasjerommet er best i klassen når taket er oppe, men middels når taket er felt ned.
Drivlinje:For lite presis manuell gearkasse. Bunnsterk motor som mangler fres på toppen. Dessuten er det en firesylindret motor.
Pris og utstyr: Velutstyrt og med genial takløsning, som dessverre koster for mye penger.
På veien: Komfortabel og presis, men mangler dynamikken og villigheten som kjennetegner andre roadstere i samme prisklassen
I byen:....vekker den oppsikt med sitt vakre utseende. Oversiktlig og komfortabel selv i tett trafikk.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]