Hele prøvekjøringen

Med en prislapp på rett over en halv million kroner skal Mitsubishi Pajero forsvare sin plass som en av de mest avanserte firehjulstrekkerne i dagens marked. Og det kan den - i og for seg. Men mesteparten av tiden man bruker en slik bil, er det andre kvaliteter som teller vel så mye.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


De fleste terrengbiler gir en skikkelig "King of the road"-følelse. Du sitter høyt hevet over resten av trafikken, i en stor og tung bil med egenskaper som gjør at du nesten når som helst kan svinge av veien og brøyte din egen løype til bestemmelses-stedet. Ikke det at du har lov til det, men følelsen er der.

Mitsubishi Pajero er ekstrem i så måte.

Oppå dashbordet har man nemlig kompass, gyroskop som viser bilens helling og en høydemåler - bare for å understreke at - joda - visst er det mulig å "bushe" med denne bilen.

Tøff i skogen


Hver gang vi tester en firehjulstrekker gleder vi oss til en liten tur i skogen. Og hver gang finner vi grunn til å minne om at ferdsel med motorisert kjøretøy i utmark er forbudt. Heldigvis finnes det steder man likevel kan gjøre slike øvelser fullt lovlig, sjekk med lokale klubber for firehjulstrekkere!

Vår Pajero fikk også luftet seg en tur i terrengløype, uten at den bød bilen på de store utfordringene, Bilens firehjulstrekk sørger for at man kan komme seg ut av nær sagt hvilken situasjon som helst. Totalt har bilen tre differensialbremser/-sperrer som kan opereres uavhengig; en på forakselen, en på bakakslen og en på senterdifferensialen. Hvilket betyr at dersom man bare har feste på et eneste hjul, kan all kraften overføres til dette ene hjulet. Da skal det godt gjøres å stå fast. Bilen har selvfølgelig høy- og lavgir.

Vuggende på veien


Og den har en bjørnesterk motor, selv om den har en storesøster med 2,8-liters turbodiesel som er enda litt kraftigere. De 40.000 kronene ekstra kan man spare seg. Riktignok er sistnevnte bil hele 4 sekunder raskere fra 0 - 100 km/t, men vi snakker likevel om akselerasjonstider rundt 20 sekunder (17,3 og 21,5 for å være nøyaktig) - så noen stor rolle spiller likevel ikke de 26 ekstra hestekreftene fra 2,8-literen.

Pajero er en av de mest komfortable terrengbilene vi har kjørt. Fjæringskomforten er upåklagelig, og støynivået er forbausende lavt. Setene har en meget god side-, lår- og korsryggstøtte, og førermiljøet er oversiktlig og praktisk.

Tung i sessen


Men - og det er et stort men her - bilens kjøreegenskaper i kritiske situasjoner er ikke særlig overbevisende. Når svingene kommer tett merker man at bilen krenger nokså kraftig, og ved brå manøvre oppleves bilen som svært ustabil (for eksempel ved nedbremsing i sving). I tillegg blir den tung å manøvrere - såpass tung at det kan være en fordel å trene seg på hvordan bilen oppfører seg i kritiske situasjoner før de oppstår.

Kjører man en terrengbil, skal man selvfølgelig være klar over at dette er biler som i hovedsak er laget for å tåle tøffe tak i ulendt terreng. For de fleste av oss vil likevel 99 prosent av tiden bak rattet i en slik bil tilbringes på offentlige veier av rimelig god standard. Når bilen har innebygde egenskaper for tøff terrengkjøring, kan man ikke forvente at bilen oppfører seg som en vanlig personbil.

Møter tøff konkurranse


det grunnlaget skal vi heller ikke slakte Pajero. Vi våger likevel påstanden at det finnes mange terrengbiler som har vel så gode, og langt bedre kjøreegenskaper på vanlig vei - for eksempel Toyota Landcruiser, Mercedes M-klasse og Range Rover.

Pajeroens gode kort er realtivt lav pris sammenlignet med disse bilene (unntatt Landcruiser, som koster omlag det samme) og en dieselgjerrig motor. I tillegg er den en bil som har nokså ekstreme egenskaper utenfor allfarvei, og plassmessig kommer den også brukbart ut. Med andre ord - Pajero er i første rekke en bil for dem som krever noe ekstra av bilen når man forlater den brede vei og penser inn på den smale sti. Dem er det ikke så mange av.

Plass: God plass i for- og baksetet. Bagsjerommet er middels stort for klassen.
Drivlinje:Råsterk, men treg turbodiesel - fin gearkasse og avansert firehjulstrekk trekker inntrykket opp.
Pris og utstyr:520.000 kroner er mye penger, men i forhold til konkurrentene er prisnivået fornuftig og utstyrslisten lang.
På veien: Svært komfortabel bil, men kjøreegenskapene i kritisk situasjoner er ikke helt tilfredsstillende.
I byen: Oversiktlig, men stor. Automatgearet på vår testbil sørget for at bykjøringen gikk smertefritt.

Les tester av andre terrengbiler

[Ugjyldig objekt (NAV)]