Hele prøvekjøringen

Det er knallhard konkurranse mellom de tyske prestisjeprodusentene, og for oss vanlige dødelige, er konkuuransen mest merkbar i kompaktklassen, der BMW's 3-serie, Audis A4 og Mercedes' C-klasse kniver om oppmerksomheten.

Mercedes C180 er en langturbil av klasse. Foto: Henning Sund Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Til syvende og sist er det et spørsmål om smak og behag- og er det behaget som avgjør er kanskje Mercedesen det beste alternativet.

Av de tre prestisjetyskerne er Mercedes kanskje den mest konservative. Det har sine ulemper, men definitivt sine fordeler også. Forselv om C-klassen må regnes som en nokså liten bil, betyr det ikke at det har gått på bekostning av kvaliteten. Snarere tvert i mot. Mercedes C-klasse inngir en hel atmosfære av kvalitet, bilen virker så solid og trygg at det knapt finnes maken i denne klassen.

Trygg og treg

Og bilen er da også av de sikreste, men tanke på både aktiv og passiv sikkerhet. Kjøreegenskapene er presise og forutsigbare, karosseriet er stivt og sikkert, og bilen er dessuten utstyrt med fire kollisjonsputer, ABS-bremser og en velfungerende elektronisk antispinnregulering. For å nevne noe.

Foto: Henning Sund Vis mer


C180 er derimot ingen racer - motoren har på ingen måte ytelser som skremmer noen som helst. Derimot er motoren både smidig og bensinsnill, og C180 er derfor et godt alternativ for dem som kjører mye og langt. Vår testbil var utstyrt med automatgear, og Mercedes-folket er riktig så flinke med automatkasser. Gearskiftene går silkemykt selv ved "kick-down".

Milsluker av rang

At bilen egner seg godt til langkjøring understrekes også av bilens komfort, lille-Mercedesen sluker både store og små ujevnheter i veien på en måte som burde få de fleste andre bilprodusenter til å bli grønne av misunnelse.

Uvant ved føreste øyekast, men svært oversiktlig og ergonomisk riktig. Forsetene gir meget god støtte, og er komfortable. Foto: Henning Sund Vis mer


Også sittestillingen og setene bidrar til at lange turer går lekende lett. Setene er lange og gode, og gir dermed god lårstøtte, sidestøtten er upåklagelig, og setene er passe fast stoppet. I baksetet er sitteplassene ikkefullt så gode. Spesielt savnes en bedre sideveis støtte, og dessuten får tre velvoksne unger litt for dårlig plass. Bagasjerommet er definitivt av de mindre i klassen, men det er til gjengjeld enkelt å utnytte den plassen som tross alt er der.

...men fryktelig dyr!

Foto: Henning Sund Vis mer

Når alt kommer til alt har Mercedes C180 en rekke positive egenskaper, som i bunn og grunn bare overskygges av prislappen. En C180 Touring er - i utgangspunktet- drøyt 40.000 kroner dyrere enn sine konkurrenter, men har blant annet klimaanlegg og konstantfartholder på listen over standard utstyr. Finregner man da på forskjellene, er Mercedesen 20 - 30.000 kroner dyrere. Det er ikke en betydelig prisforskjell når utgangspunktet er 350.000 kroner, men så kan man tilgjengjeld få mye annen bil for pengene om man har 350.000 kroner i banken!

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Brukbart foran, mer begrenset plass bak, meget bra i bagasjerom.
Drivlinje: Fleksibel og gjerrig motor og nydelig automatkasse.
Pris og utstyr: Høyt utstyrsnivå med vekt på sikkerhet, men smaker det, så koster det også!
På veien: Fjæringskomforten er helt på topp i kompaktklassen, og Mercedesen har presise og forutsigbare kjøreegenskaper.
I byen: Automatkassen sørger for komfort i byen, og lille-Merc'en tar heller ikke allverdens plass.