Hele prøvekjøringen

Stolt troner stjerna på panseret. Stjerna som har blitt så populær blant direktører og fredselskere. sistnevnte knekker de av og bruker dem som "peace" merker. Men den egentlige stjerna er ikke den som hviler oppå panseret, den virkelige finner vi under.

Selv om C-klassen begynner å trekke på årene, er det fortsatt en elegant bil. Bare synd den er så dyr.
Klikk her for større bilde
Selv om C-klassen begynner å trekke på årene, er det fortsatt en elegant bil. Bare synd den er så dyr.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Dieselteknologien har kommet langt, og det er lenge siden en ordinær forkammerdieselmotor med turbo fikk dieselentusiaster til å bli blanke i øynene. Nå skal det være TDi eller Common-Rail (CDi).

Rå sterk

I vår bil, en C220 CDi, satt det en Common-Rail motor, og vi kan konstantere at Mercedes har laget en bra dieselmotor. Lite merker man til fordoms tider, hvor tung og sort dieselrøyk fulge etter hvor enn man kjørte. Vibrasjonene er borte og bare i byen greier knatringen fra dieselen å irritere. Irriterte gjorde derimot ikke forbruket som lå på behagelige 0,58 liter per mil over en distanse på 561 kilometer – og da ble bilen slett ikke kjørt med tanke på lavt forbruk.

Fabrikkens tall sladrer om at det bor 125 hestekrefter under panseret og at CDi motoren skal ha et dreiemoment på 300 Nm fra 1.800 til 2.600 omdreininger i minuttet. Selv om tallene taler sitt klare språk, er ytelsene ute på veien mer overbevisende. Fra 1.900 omdreininger og helt til automatkassen bestemmer seg for å sjalte er trekkraften imponerende. Spesielt merkes det ved forbikjøringer; utnytt motorens dreiemoment og ikke sløs bort tiden med at automatkassa skal sortere tannhjulene riktig under en Kick-Down - da bruker du nemlig lengere tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plass og plysj

Førerplassen er oversiktlig og brytere sitter logisk plassert. Spennende er det imidlertid ikke, dette er typisk Mercedes konservativt.
Klikk her for større bilde
Førerplassen er oversiktlig og brytere sitter logisk plassert. Spennende er det imidlertid ikke, dette er typisk Mercedes konservativt.
Klikk her for større bilde Vis mer

Interiøret i C-klasse er som kan vente seg upåklagelig hva gjelder kvalitet, selv om det innvendige dørhåndtaket var løst på vår testbil. Ergonomien er dessuten bra, med lettleste instrumenter og brytere som sitter logisk plassert.

Hyggelig er det også at Mercedes faktisk har fått til å lage et baksete som er relativt komfortabelt. Selv om vi etterlyser bedre sidestøtte til ryggen og lårene sitter man ikke så verst på bakerste benk i en C-klasse. Bredden er dessuten tilstrekkelig for tre voksne, og når både takhøyde og benplass er tilstrekkelig går det fint an å transporteres sittende i baksetet.

Nydelige forseter

Den samme komforten som i forsetene får man allikevel ikke, både lårstøtte og sidestøtte er upåklagelig. Dette er seter som er konstruert for lange etapper, vi kjørte 525 kilometer i løpet av en testdag og var ikke nevneverdig slitne etter den opplevelsen. Plassen er det heller ikke noe å utsette på, ei heller kjørestillingen.

Komfortabel

Dette er hjertet; en i aller høyeste grad nydelig motor.
Klikk her for større bilde
Dette er hjertet; en i aller høyeste grad nydelig motor.
Klikk her for større bilde Vis mer

Mercedes C220 CDi er med andre ord en komfortabel bil. Her er det lagt vekt på et lavt støynivå, komfortabel fjæring og gode seter. Derfor er også kjøreegenskapene utpreget komfortable. Selv om en aktiv kjørestil på svingete vei ikke nødvendigvis er noe C-moment er det tydelig at bilen best trives når svingene ikke kommer alt for tett. Oppførselen til bilen er allikevel stabil, for høy kurvehastighet medfører understyring og det skal mye provokasjon til før bakhjulene slipper taket i underlaget. Selv under ekstreme unnamanøvre var bilen lett å kontrollere.

Dyr

Det største ankepunktet mot Mercedes C220 CDi er prisen, 364.100 kroner er mye penger for en bil som tross alt ikke er større enn en C-klasse. Spesielt når man skuler til konkurrentene Volkswagen og Audi. Differansen mellom en Audi A4 TDi og en C220 CDi er 34.000 kroner, mens forskjellen mellom Passat TDi og C-klassen er hele 68.000 kroner. Når man vet at Passaten er større, og har tilnærmet samme komfort må man stille seg spørsmålet om C220 CDi er verd de ekstra kronene.

I egne rekker er C200 nærmeste konkurrent – den er bare 15.000 rimeligere, en besparelse man fort tar igjen ved lavt forbruk. Dessuten er faktisk C220 Cdi raskere enn sin lillesøster med bensinmotor!

BMW kommer også med en konkurrent. I begynnelsen av 1999 introduseres nemlig BMW 320d, ytelsene er på nivå med Mercedesen men prisene er foreløpig ikke klare.

Plass: Stort bagasjerom, som er lett å utnytte. Bra plass både foran og bak.
Drivlinje: Nydelig motor, men litt slapp før turboen begynner å jobbe. Treg gassrespons. Nydelig automatkasse.
Pris og utstyr: Utstyrsnivå på linje med konkurrentene, høy pris (364.100 kroner)
På veien: Komfortabel, nøytrale kjøreegenskaper. Bra fjæringskomfort.
I byen: Relativt oversiktlig og lettkjørt.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]