Hele prøvekjøringen

Mercedes-Benz C240 er en spesiell bil. Ikke fordi det er en Mercedes, men fordi den 2,4-liters store motoren er magisk. Bare synd prisen er for trollmenn.

Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Setter du deg inn i Mercedes-Benz C240 for å kjøre en kort tur, kan du ende med å hate bilen. Du vil muligens mislike setene som minner om den gamle springfjærmadrassen du hadde når du var liten. Du kan se misbilligende på det stramme, konservative, og gørrkjedelige interiøret og du vil neppe bli fortrolig med hvordan bilen oppfører seg langs veien.

Selv om det snart er et kvart århundre siden det første fotavtrykket ble satt på månen har Mercedes ikke falt for fristelsen til å gå over til nymotens knapper og brytere. Fortsatt styrer man ventilasjonsanlegget ved å dreie på brytere eller snurre på hjul. Og konservativt eller ikke, førerplassen i C-klasse er eksemplarisk. Alt sitter logisk plassert, er lett å betjene og gir en eksepsjonell kvalitetsfølelse. Alt, bortsett fra hendelen som styrer lys, vindusviskeren, spyleren og en rekke andre funksjoner.

Forferdelig vindusvisker...

Denne multifunksjonsbryteren er nesten like idiotisk som vindusviskeren den styrer. Sjeldent har vi sett mindre ut gjennom en rute enn hva man gjør i C-klasse når det duskregner og saltsprøyten står fra traileren som ligger foran. Vindusviskeren visker ikke, den smører skitt og fuktighet utover hele frontruta i et jevnt lag.

Likevel liker vi C240, vi liker det elegante designet - selv om det begynner å bli gammelt - og vi liker kjøreegenskapene. For selv om førsteinntrykket ikke er av de beste, krever en Mercedes C-klasse at man blir kjent med den - og vant til den. Og har man først blitt det er det vanskelig å bli uvenner.

...ikke fullt så forferdelig motor...

Selv om motoren i C240 gir deg 170 hestekrefter å rutte med betyr ikke det at Mercedes-Benz C240 er noen sportsbil. Vel akselererer den mer enn bra nok, og motoren har ikke noe imot omdreininger, men understellet har mye imot å bli kastet inn i svinger i halsbrekkende hastigheter. Ikke for det, det finner ikke på noe tull - og bilen er lett å beherske. Det er bare så alt for tydelig at denne bilen er mer justert for komfort enn sport.

Derfor er det ikke noen vits i å kritisere understellet, for at styrefølelsen ikke er helt på topp og for at karosseriet ruller som en båt uten kjøl når svingene forseres i høye hastigheter. Ros er mer på sin plass, for fjæringskomforten i C240 er upåklagelig. Søker du komfort er dette det beste understellet i klassen.

...og slett ikke forferdelige seter...

Også var det setene som minnet om den gamle springfjærmadrassen. Pyton de første kilometerne og en nytelse alle de andre. For det er først når kilometertelleren virkelig teller, man skjønner at setene faktisk er komfortable. Støtten er upåklagelig og kjørestilligen komfortabel. Her er det ikke noe problem å bli sittende i mange timer.

Bak er det ikke fullt så bra. Her hersker dårlig sidestøtte, og vi savner bedre støtte til lårene under - men plassen er bra. Både takhøyde og benplass strekker til, selv for lange skandinaver.

...men alt for dyrt.

Mercedes-Benz C240 er valget dersom du ønsker komfort i den prestisjetunge øvre mellomklassen. Motoren sørger for at bilen beveger seg uanstrengt, og understeller for at du kan nyte turen uten å bli plaget av den norske veistandarden. Når bilen i tillegg er godt lydisolert sier det seg selv at komforten i Mercedes-Benz C240 er i toppklasse.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Det er likevel en malurt i begeret, nemlig prisen. For C240 er ingen billig bil, og når vår testbil i tillegg var en C240+ betyr det at lommeboka får svi. Hele 482.200 kroner forlanger Mercedes-Benz for bilen. Sløyfer du plusstegnet - og endel utstyr - reduserer du også prisen, men 436.700 kroner er fortsatt mer enn hva konkurrentene Audi A4 2.4 (391.090 kroner) og BMW 323i (425.000 kroner) koster.

Om prisforskjellen vil jevne seg ut i det lange løp, er en helt annen sak. Og det er nettopp på lange turer og gjennom et nærmest livslangt eierskap at Mercedes’ kvaliteter virkelig kan komme til sin rett.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Plass: Bra benplass foran og bak, men mørke interiørfarger gjør at plassen virker mindre enn den er. Bagasjerommet er lett å utnytte, med lav laste-/ lossehøyde.
Drivlinje: Nydelig motor. Komfortabelt sjaltende automatgear, som reagerer for tregt ved kick-down.
Pris og utstyr: Mercedes-Benz C240+ koster 482.200 kroner. Det er for mye penger for en bil på denne størrelsen - selv om utstyrsnivået er bra. Et bedre kjøp er C240; mindre utstyr, og lavere pris (436.700 kroner).
På veien: Komfortabel i særklasse.
I byen: Lettkjørt, men dårlig oversikt ved rygging.