Hele prøvekjøringen

Med et drivstofforbruk på 0,57 liter per mil, plass i mengder, understell fra Audi A4 og samme kvalitetsfølelse som bilene fra Ingolstadt, er det bare image som gjør at noen velger A4 foran Passat. Passaten velges av langt flere. Et fornuftig valg.

Passaten har blitt en lekker bil, og plassmessig er det lite å trekke.
Klikk her for større bilde
Passaten har blitt en lekker bil, og plassmessig er det lite å trekke.
Klikk her for større bilde Vis mer
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.


Tidligere tiders Passater transporterte deg og dine trygt og sikkert fra A til B. Komforten var bra, men det er hevet over enhver tvil at Passaten ikke hørte til de mest spennende bilene rent designmessig. Kjedelig, uspennende og lite innovativt er ord som lett kunne falle når man diskuterte Passat.

Et snev av luksus

Slik er det ikke lenger. Passat har blitt elegant, interiøret gedigent og bilen har et snev av luksus over seg. Faktisk står ikke Passat noe tilbake for Audi når det gjelder kvalitet og komfort. Heller ikke når det gjelder kjøreglede har Audien et forsprang av betydning.

Årsaken finner du i understell og hjuloppheng – det er nemlig likt på A4 og Passat.

Rask, med lite forbruk

Gedigent og med en touch av luksus, men blå instrumentbelysning irriterer.
Klikk her for større bilde
Gedigent og med en touch av luksus, men blå instrumentbelysning irriterer.
Klikk her for større bilde Vis mer

Vi har tidligere gitt TDi motoren til Volkswagen ros, og det er ingen grunn til å spare på laurbærbladene nå heller. Med 1,9 liters slagvolun, 110 hestekrefter og et dreiemoment på svært respektable 235 Nm ved lave 1.900 omdreininger sier det seg selv at dette er en motor som ikke bare gir gode ytelser, men som også drikker lite. Vi målte et forbruk på 0,57 liter per mil over en strekning på 404 kilometer - og da anstrengte vi oss ikke for å kjøre økonomisk. Ruten inneholdt også mye bykjøring.

De som tradisjonelt har sett på dieselbiler som stinkende, saktegående og støyende må tenke om igjen. Hold turtelleren over 1.900 omdreininger og motoren leverer en trekkraft som burde være tilstrekkelig for de fleste av oss - uten den karakteristiske "dieselklapringen."

I første rekke komfortabel

Ved bykjøring ble vi litt skuffet over fjæringskomforten i Passaten, den er i stiveste laget. Trikkeskinner, skarpe ujevnheter og kumlokk merkes, det er lett å se at Passaten ikke først og fremst er konstruert for bykjøring. Men om ikke bykjøring er Passatens styrke, er det ikke mange i klassen som kan varte opp med samme grad av komfort på langkjøring. Støynivået er behagelig lavt, setene - med sine tallrike innstillingsmuligheter - sørger for god støtte og bilen flyter over de fleste ujevnheter.

Derfor kan du kjøre lange etapper i Passaten uten at du trenger å bli sliten av den grunn.

God plass og blått lys

Bagasjerommet er lett å utnytte. Det er også et av de største i klassen.
Klikk her for større bilde
Bagasjerommet er lett å utnytte. Det er også et av de største i klassen.
Klikk her for større bilde Vis mer

Plassen kan man heller ikke klage på. Bagasjerommet er blant de største i klassen, og plassen inne i bilen burde ikke fremkalle sure miner - med mindre du er over 1,80 meter høy og skal sitte bak, da blir nemlig takhøyden for liten.

Dashbordet er oversiktlig, og bryterne plassert innen rekkevidde. Volkswagen har fått mye kritikk for instrumentbelysningen, og vi må si oss enig. Skjærende blå som den er blir det ubehagelig i lengden. Lyset er dessuten så skaprt at instrumentene nærmest blir diffuse i det kalde blå skjæret som ligger over dem. Men dette er en smakssak, og sikkert også en tilvenningssak for mange.

Passat ikke akkurat A4

I mellomklassen, hvor Passat er plassert, finnes det ett uttall av forskjellige bilmodeller. Ingen, bortsett fra Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, klarer helt å hevde seg på samme nivå som Passaten hva gjelder kvalitetsfølelse.

Underlig er det at enkelte velger Audi A4 foran Passaten, spesielt med tanke på at den både er mindre og koster snaue 40.000 kroner mer. Dyrere enn Passaten er også Nissan Primera 2.0 SLX TD, mens Volvo V40, Toyota Avensis TD og Opel Vectra er rimeligere alternativer.

Plass: Bra plass, men litt dårlig takhøyde bak.
Drivlinje: Dieselmotor som går silkemykt, bruker lite drivstoff, og har høyt dreiemoment ved lavt turtall. Litt upresis gearoverføring.
Pris og utstyr: En Passat TDi Comfortline koster 273.950 kroner, nesten 41.000 kroner mindre en tilsvarende Audi A4. Omtrent på samme prisnivå som resten av konkurrentene. Utstyrsnivået er bra.
På veien: Komfortabel.
I byen: Litt stiv fjæring, men lettkjørt. Oversikten bakover kunne med fordel vært bedre.

Relaterte tester

[Ugjyldig objekt (NAV)]