Heisann Aker Brygge

Princess 25M er med sine 25 meter den største yachten i Princessflåten. Men det er ikke bare størrelsen fremtidens bemidlede skippere kan nyte: Båten byr også på boblebad, porselenservise og vinkjeller, for å nevne noe.

Heisann Aker Brygge
[Ugjyldig objekt (NAV)]

De av oss som besøkte ”Båter i sjøen” tidligere i høst husker kanskje Princess 65. Med sine 65 fot og en prislapp på rundt 14 millioner kroner vakte den en tanke oppsikt der den lå mellom trivielle skjærgårdsjeeper og daycruisere. Men hvorfor sperre øynene opp for en slik fattigmannsbalje?

Stor, større, Princess 25M

Vel, Princess 65 kan sikkert gjøre nytten som statussymbol for menn i velbemidlet midtlivskrise. Eller for de med sugerør ned i budsjettet til en lokal Internettboble eller andre økonomiske fantasifostre. Men ved siden av nye Princess 25M er den utvilsomt for en småbåt å regne.

For nyheten 25M er det største skipet som noensinne har forlatt verftet i Storbritannia. Den strekker seg hele 25 meter, eller 82 fot, på kjølen, og bredden er som lengden til en prismessig oppnåelig daycruiser – drøye 20 fot.

Boblebad på flybridgen

Princess 25M er konstruert med to dekk. På øverste dekk finner du bysse, spiseplass og stue. Styrhuset forut er fylt med stort sett det som finnes av moderne navigeringsutstyr. Babord har du en sofagruppe for hånden – ikke dumt med en liten rekreasjonsoase i nærheten hvis navigeringen skulle bli trettende.

En trapp under kan du og dine nyte skjønnhetssøvnen. 25M har fire tomannslugarer, alle med eget toalett og dusj. Helt forut finner du dessuten en egen lugar til mannskapet, samt et vaskerom med vaskemaskin og tørketrommel.

Siden britene har priset den nye prinsessen til 30 millioner kroner bør de ikke være gniene i utrustningen av båten. Det er de da heller ikke. I den lange listen over standardutstyr finner vi nødvendigheter som vinkjeller, servise i porselen, krystallglass, TV og video i alle lugarer, elektrisk oppfellbart sminkebord og barskap. I kapteinlugaren er det også rigget opp et aldri så lite boblebad, og de som synes sjøvannet på våre breddegrader er en tanke kjølig kan også få båten levert med boblebad på selve flybridgen.

3.500 hestekrefter

Til en doning på 25 meter og en vekt på opptill 58 tonn nytter det ikke å komme drassende med en 9,9-hester. I motorrommet til det nye flaggskipet fra Princess finner du heller ingen slik teknologi. Derimot vil øynene feste seg på to store dieselmotorer.

Det minste motoralternativet består av to V12ere, som hver yter 1.300 hestekrefter. Med denne motoriseringen kan du forvente en toppfart på mellom 28 og 30 knop. For sakte? Da krever du i stedet to 16-sylinders V-motorer. Disse leverer hver for seg 1.774 hestekrefter. Toppfarten her er ennå ikke estimert.

Ingen folkebåt

Princess 25M er sikkert en søt drøm for mange, men samtidig båten du trolig aldri vil få råd til. For med en prislapp på 30 millioner kroner setter vi trygt noen slanter på at dette aldri blir noen ny folkebåt.

Importøren, Norsk Båtsenter, håper likevel på å få et par av båtene til landet. Litt informasjon til de økonomisk bedrestilte er derfor på sin plass:
Bestiller du båten nå kan du neppe briske deg på fjorden før i 2002-sesongen. Det tar nemlig minst ett år å produsere en båt av Princess 25Ms kaliber. Du må også påregne en og annen englandstur for å gi britene beskjed om hvordan båten skal bygges. Filosofien bak Princess er nemlig at båtene skal være like forskjellige som eierne. Som kunde har du derfor stor frihet til å velge en innredning som faller i smak.

Når jobben er gjort, oppgjøret er i havn (forhåpentligvis ikke finansiert gjennom et forbrukslån) og skipet endelig har krysset Nordsjøen, er det bare å tenne opp sigaren og sette kursen mot hjemlige farvann. Heisann Aker Brygge.