Heftige småtasser

Spennende tider for de som foretrekker små ytre mål og effekt i massevis.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Heftige småtasser
image: Heftige småtasser
image: Heftige småtasser

Heftige småtasser

  1. Store bilder!


Selv om dagens småbiler er på størrelse med gårsdagens kompaktbiler, overgår kreftene denne gjengen har under panseret det som tradisjonelt forbindes med GTI-biler.

Ut på tur

Volkswagen Polo GTI skal være klar til våren 2004, Opel Corsa OPC og Ford Focus ST er det litt usikkert når dukker opp. Sikkert er det i alle fall at de alle tre har vært på Nürburgring for testing før de skal ut til folket. Det er våre faste spionfotografer i Automedia som har knipset bildene og leverer informasjon om hva som er å finne under panseret.

Det vil være rart om ikke Polo GTI blir den mest attraktive på det norske markedet hvis pris er det viktigste kriteriet, den dukker kanskje opp med den avgiftsvennlige 1,8 turbo motoren på 150 hestekrefter.

Turbofritt

Både Ford og Opel velger turbofritt og stort slagvolum for å komme over 140 hestekrefter. I Ford Fiesta ST vil en 2-liter på 145 hestekrefter sørge for spennende ytelser. I Opel Corsa OPC sitt tilfelle er slagvolumet hele 2,2 liter, og effekten er 147 hestekrefter.

Det skulle holde gått med krefter, i følge Automedia vil alle tre nå hastigheter på over 220 km/t.

Opel råest stylet

Polo GTI kan se ut til å bli en ulv i fåreklær, diskret styling vil gjøre at ikke hele nabolaget blir kjent med dine mørkere sider bak rattet. Det gjelder ikke for Corsa OPC, den roper på oppmerksomhet og skjuler ikke sine hensikter. Midt imellom kommer Fiesta ST, men Ford bygger inn mye sportslook i standardutgavene så det er kanskje ikke nødvendig å strekke det lenger enn tøffere grill og litt ekstralys i front.

Store bilder finner du her.