Hayabusabil fra Suzuki

Suzuki skal bruke Frankfurt-utstillingen til å vise frem en studiemodell.

Hayabusabil fra Suzuki
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bilen er en flat liten tass hvor det sportslige og ekstreme er prioritert sammen med lav vekt.

Hayabusa

Dere som er litt bevandret i motorsyklenes verden kjenner til Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa. Suzuki GSX-R/4 er en bil – med samme motor som i motorsykkelen. Det vil si at du finner en firesylindret motor på 1,3 liter og 175 hestekrefter rett bak setene . Toppeffekten inntreffer på 9.800 omdreininger og maksimalt dreiemoment på 138 newtonmeter ligger på 7.000 omdreininger i minuttet.

Aluminum

GSX-R/4 skal være utstyrt med en lett og svært sterk gitterørsramme i aluminium. Suzuki har benyttet sin kunnskap om rammer til motorsykler og flere elementer skal være adoptert derfra. Bilens totale vekt skal være cirka 640 kilo.

Pressemeldingen sier ingenting om hvor fort denne bilen skal klare 0-100 kilometer i timen, men vekt og effekt tilsier at det bør skje på under fem sekunder. Toppfarten skal være 220 kilometer i timen.

Vi har kjørt motoren i motorsykkelen. Test av Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa kan du lese her.