Harley-Davidson: Fornyet Softail klar for Norge

Harley-Davidsons V-Twin-motorer har vært et av syklenes kjennemerker opp gjennom årene. Uten å miste verken denne stilen eller den legendariske HD-lyden, kommer Softail-modellene nå med ny motor.

Harley-Davidson: Fornyet Softail klar for Norge

  1. Stort bilde fra siden

I fjor lanserte Harley-Davidson sin nye Twin Cam 88-motor i de fleste av sine modeller. I disse dager kommer Softail-modellene med den nyutviklede Twin Cam 88B-motoren, samt med en rekke andre utbedringer.

Mindre vibrasjoner med ny motor

Den nye Twin Cam 88B-motoren gir, i følge Harley-Davidson, Softail-modellene mer kraft og bedre kjøreegenskaper.

Twin Cam 88B-utgaven ble utviklet i takt med Twin Cam 88-motoren (som ble lansert på 1999-modellene og leveres på HDs andre sykler, utenom Softail). De to motorene deler mange egenskaper, inklusive doble kamaksler – som navnene tilsier. I tillegg har TC88B samme salgvolumet som TC88, på 1450 ccm, samt identisk sylinderdiameter og slag. Akkurat som TC88-utgaven, så har TC88B ovalt luftfilter og enkel, 40 mm CV forgasser. Den bruker også samme tenningssystem som TC88-motoren.

Nytt på Twin Cam 88B er at den har doble balanseaksler som virker vibrasjonsdempende.

Motoren har også en ny gearkasse og gearmekanisme som skal bedre gearingen.

Revidert modell

I tillegg til disse utbedringene har Softail-modellene gjennomgått en rekke andre forandringer før tusenårsskiftet:

Syklene har fått større bensintank (22,73 liter) med integrert bensinmåler, samt oljetank med en oljepinne som er enklere å lese av. Den nye oljetanken gjør også at området som er sveiset er mindre enn på tidligere Softail-sykler.

Rammen på Softail-modellene har blitt stivere, samtidig som den har fått nye foringer i bakhjulsopphenget for å bedre avfjæringen. I tillegg utstyres syklene nå med lås på styret (à la rattlås på bil).

Bremsene er nyutviklet på alle 2000-modellene (bortsett fra frambremsen på Softail Springer). Med de 4-stemplede bremsekalipterene bør også bremsene ha blitt bedre.

Harley-Davidson lover at nye, tette lager på Softail-modellene skal øke service-intervallen på disse delene til 160.000 kilometer. I tillegg har modellene fått et nytt batteri som gir mer strøm til startmotoren, øker batteriets levetid og gjør overløp-slangen som finnes på eksisterende modeller overflødig.

Modellen introduseres på det norske markedet i disse dager.