Toyota Yaris Hybrid

Harde tider i møte

Gjerrig som aldri før, men konkurrentene er elektriske.

HELT NY: Toyota Yaris er kommet i helt ny versjon. Mye spennende ute. Sjekk hva vi synes. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota Yaris er småbil-elskernes foretrukne favoritt. Nå er den på plass i helt ny versjon: Kortere, lavere og lettere, men også litt bredere og sprekere.

Helt ny

Her er alt nytt fra innerst til ytterst. Designen har vi allerede sett i den voldsomme hissigproppen Yaris GR. Pensjonistversjonen har de samme svulmende skjermene, men pulsen slår ikke like hardt når bakkeklaringen øker og hjulene får folkelig dekkdimensjon.

ALT NYTT: Men hverken ladbart eller helelektrisk. Foto: Rune M. Nesheim
ALT NYTT: Men hverken ladbart eller helelektrisk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det bryr nok ikke målgruppen seg nevneverdig om.

De bryr seg kanskje heller ikke om den splitter nye drivlinjen, selv om den både har blitt sprekere og et langt triveligere bekjentskap av andre grunner.

Mindre og større motor.

Det sitter en helt nyutviklet tresylindret 1,5-liter under panseret som yter beskjedne 91 hester og 120 Nm. Men når den får hjelp av en elmotor på 80 hester og 141 Nm, blir det straks 116 hester å boltre seg med.

GLEM DISSE: 116 hk gir aldri noe sporty bil, så trykk på Eco og la den stå der. Hjulspinn blir det også lite av. I kjent Toyota-stil, virker bare elektrisk kjøring unntaksvis. Foto: Rune M. Nesheim
GLEM DISSE: 116 hk gir aldri noe sporty bil, så trykk på Eco og la den stå der. Hjulspinn blir det også lite av. I kjent Toyota-stil, virker bare elektrisk kjøring unntaksvis. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Ikke all verden det heller for så vidt, men for første gang kan vi virkelig si at Toyota har fått dreis på sitt trinnløse drivverk.

Vi har tidligere vært misfornøyd med skyhøyt turtall hver gang man ønsker en fartsøkning, uansett hvilken modell man kjører, og selv om vi har sett en liten forbedring både på nye Corolla og RAV4, er det først her man virkelig merker at de har lykkes.

TØFF I TRYNET: Toyota har hatt stor suksess med hybrid. Det blir spennende å se hvordan splitter nye "selvladende" Yaris står seg mot den elektriske småbilbølgen som har skylt innover landet. Foto: Rune M. Nesheim
TØFF I TRYNET: Toyota har hatt stor suksess med hybrid. Det blir spennende å se hvordan splitter nye "selvladende" Yaris står seg mot den elektriske småbilbølgen som har skylt innover landet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den stikker i veg uten å mase, og selv om den litt råe motorlyden en tresylindret motor gir absolutt er til stede under akselerasjon, er måten effekten blir servert på, langt triveligere enn før og føles naturlig. Bravo.

Gjerrig, men ikke supergjerrig

4. generasjon hybrid er på plass. Du vil oppleve at denne havner på et forbruk på 0,45 i det daglige. Med varm motor og økonomisk langkjøring på vanlig riksveinett, fikk vi den ned i 0,35 liter på mila. Det er veldig godkjent, men ikke fryktelig mye bedre enn vi oppnådde med firesylindret Corolla.

Toyota har gjort mye de siste årene for å øke kjøreegenskaper og kjøreglede. Det merker man godt i RAV4 og Corolla. Ikke like mye her. Den er midt på treet og det høye nivået på aktiv sikkerhet, som delvis ikke lar seg slå av, ødelegger noe for kjøreopplevelsen.

GAMMELT OG GODT?: Det finnes nesten ikke en knapp på nye biler om dagen, men her finner vi overraskende mange av dem. Det er faktisk både enklere, raskere og følgelig mer trafikksikkert. Men skjerm og design kunne vært løst mer elegant. Foto: Rune M. Nesheim
GAMMELT OG GODT?: Det finnes nesten ikke en knapp på nye biler om dagen, men her finner vi overraskende mange av dem. Det er faktisk både enklere, raskere og følgelig mer trafikksikkert. Men skjerm og design kunne vært løst mer elegant. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Blant annet trekker det i rattet, selv om du slår av aktiv filassistent. Og dette er ikke bilen man ønsker for stor fart inn i svingene med. Du har lite følelse med styring, og bilen føles aldri planta på veien. Man kunne også ønsket seg noe lavere støynivå når farta blir høy.

Det gjør at lydopplevelsen fra de overraskende vellydende JBL-høyttalerne ødelegges noe fordi du må skru opp for mye.

Trivelig

Dette er en billig bil og det merker man selvfølgelig på materialvalg. Setetrekk i diamantform og dørtrekk i stoffmønster får opp stemningen, men det er hardplast over alt, selv på toppmodellen.

SPRITET OPP: Yaris har alltid hatt spenstig interiør, men har blitt mer sportslig orientert. Foto: Rune M. Nesheim
SPRITET OPP: Yaris har alltid hatt spenstig interiør, men har blitt mer sportslig orientert. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Panoramataket blendes manuelt med rullegardiner både bakfra og forfra og krever lange armer og god bevegelighet i skuldrene for å betjenes fra førerstolen på en human måte. Egentlig bør man sitte baki, hvis man skal gjøre det. Men de fleste greier seg uten dette.

Overraskende mye utstyr

Det som imponerer, er utstyrsnivået. Du får for eksempel ikke bestilt denne bilen uten adaptiv fartsholder, og den fungerer utmerket, selv om knappene til betjeningen på rattet kanskje er litt vel små for målgruppa.

TO SONER: Klima justeres også med knapper. Foto: Rune M. Nesheim
TO SONER: Klima justeres også med knapper. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den kan også bestilles med head up-display rett opp i frontruta. Det er veldig uvanlig i denne klassen. Ellers har den godbiter som ladeplate for mobil, Android Auto, Apple Carplay og navigasjon.

Skjermen kunne riktignok vært litt større, hatt bedre følsomhet og vært litt enklere i bruk for å gjøre oss helt fornøyde.

Og vi synes talefunksjonen er latterlig dårlig. At man må snakke engelsk til en Toyota, som selger så bra i Norge, er smått utrolig. Og at man må stave inn adresser i navigasjonen, føles veldig gammeldags. Når Ford får det til, bør Toyota klare det.

Gammeldags

I kjent Yaris-tradisjon er interiøret en smule overstylet og har overraskende mange knotter til å være i 2021. Det er ikke noe negativt i det. Her kan man enkelt justere temperaturen, faktisk i to soner, og ha fysiske knapper for både volum, hurtigvalg, setevarme – ja stort sett alt.

Vi sitter godt i Yaris. 5 cm i bredde gjør underverker og med rett utstyrsversjon har du høydejustering på begge sider. Man kan sitte både lavere og lenger bak enn tidligere. Bra for mange.

TRANGT: Baksetet har fått tildelt minst plass, men gulvet er nesten flatt. Sjekk videoen. Foto: Rune M. Nesheim
TRANGT: Baksetet har fått tildelt minst plass, men gulvet er nesten flatt. Sjekk videoen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det går i ut over bakseteplassen. Testsjåfør på 189 mangler fem cm i lengden for å slippe å ha bena på hver side av setet. Det er imidlertid bra plass til føtter under setene og tunnelen i midten er ikke veldig høy.

Hodet er i taket, men det hadde det også gjort uten panoramatak med rullgardin. Men man kan strengt tatt ikke forvente at en bil under 4 meter skal svelge fem store karer.

DYPT: Bagasjerommet rommer mye men er ikke like prakisk som for eksempel Honda Jazz, som trekker setene ned i gulvet. Foto: Rune M. Nesheim
DYPT: Bagasjerommet rommer mye men er ikke like prakisk som for eksempel Honda Jazz, som trekker setene ned i gulvet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bagasjerommet på 286 liter er derimot romslig, men under gulvet er det kun smårom der et mulig reservehjul kunne vært.

Hard konkurranse

Det er beinhard kamp om kronene i småbilklassen. Yaris ligger midt i klynga og utpreger seg ikke med lav pris, selv om drivlinjen gjør den avgiftsfri. Du får vanlig bensindrevet Opel Corsa, Peugeot 208, Hyundai i20 og den romslige Honda Jazz, billigere, og de har større bagasjerom alle sammen.

LADEPLATE: Yaris har mye av det som gjør livet enklere i Yaris.
LADEPLATE: Yaris har mye av det som gjør livet enklere i Yaris. Vis mer

Og selv om vi bare har testet elbilvarianten fra Peugeot og Opel, går man virkelig en klasse opp i opplevd kvalitet og komfort på 208. Audi A1, Ford Fiesta og den store Puma, er ikke avskrekkende mye dyrere.

Testresultat

Toyota Yaris

Kvikk hybrid.

Liten, lettkjørt, kvikk, mye utstyr.

Dårlig plassutnyttelse for størrelsen, gammeldags infotainment, ikke supergjerrig. Bare ok priset.

Vår topputstyrte Premiere Edition med tofarget lakk, nøkkelfri adkomst og start, samt panorama-glasstak koster 322.800. Du kan få en Yaris Life for 256.800 kroner. Den har fortsatt adaptiv cruise-Control, ryggekamera og skinnratt.

Modellen er syretesten på om kundene fortsatt ønsker bekymringsfri hybridbil eller nærmest kostnadsfritt elektrisk fremdrift på småbilen sin.

Toyota Yaris

Motor:R3 Bensin
Slagvolum:1490 ccm
Effekt - o/min :91 hk
Dreiemoment - o/min:120 Nm
Elmotor :80 hk /141 Nm
Systemeffekt116 Hk
Drivlinje:Trinnløs automat forhjulstrekk
0-100 km/t:9,2 sek
Toppfart:170 km/t
Forbruk:0,38 l/mil
CO2-utslipp NEDC:87 g/km
Tankvolum:36 liter
L/B/H:394/175/147 cm
Akselavstand:256 cm
Dekkdimensjon:225/50R19
Bagasjerom:474-554/1481 liter
Egenvekt:1085 kilo
Pris fra kr.:256.800
Pris Testbil kr:322.800

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer