Bransjen og Finansdepartementet er skeptiske

Har ingen tro på nullutslipp i 2025

Verken bransjen, folket eller Finansdepartementet tror på politikernes uttalte elbil-mål.

HAR INGEN TRO PÅ NULLUTSLIPP: Finansdepartementet peker på et mål om 75 prosent elbiler innen 2030, mens merkebilforhandlerne og folket er meget skeptiske til 2025-målet til politikerne. Dette til tross for at populære elbiler som Tesla har satt rekorder i Norge. Foto: Øystein B. Fossum
HAR INGEN TRO PÅ NULLUTSLIPP: Finansdepartementet peker på et mål om 75 prosent elbiler innen 2030, mens merkebilforhandlerne og folket er meget skeptiske til 2025-målet til politikerne. Dette til tross for at populære elbiler som Tesla har satt rekorder i Norge. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Nesten tre av fire (72,5 %) av alle de norske merkeforhandlerne har ikke tro på Stortingets vedtatte mål om kun å selge nullutslippsbiler innen 2025. Det viser en undersøkelse av bransjenettstedet Bilnytt (abonnement) har foretatt blant forhandlernes daglige ledere.

Hele 49,9 prosent av merkeforhandlerne mener at det er usannsynlig at Norge skal nå det uttalte målet, mens ytterligere 22,6 prosent tror det er svært usannsynlig.

Dette sier bransjen, til tross for at elbilsalget når stadig nye høyder. I mars ble det registrert rekordmange elektriske biler i Norge (58 % av markedet) - dog hovedgrunnen var storslipp av forhåndssolgte Tesla Model 3. Tesla er dessuten ikke del av undersøkelsen, da de selger direkte fra produsent.

Nasjonal Transportplan

Det er i den gjeldende Nasjonale Transportplan (2018-2029) at regjeringen la «... til grunn at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025». Det er dette uttalte målet bransjen har lite tro på. Faktisk er det bare 4 prosent av de daglige lederne hos merkeforhandlerne som mener det er svært sannsynlig, mens 19 prosent mener det er sannsynlig at målet blir nådd.

Fire prosent av forhandlerne har ingen formening om spørsmålet. Og som Dinside har skrevet tidligere - det norske folk har enda mindre tro på politikernes målsetning, enn forhandlerne.

Bransjen om 2025-målet om kun å selge nullutslippsbiler

SKEPTISKE TIL ELBILMÅL: Merkeforhandlerundersøkelsen til Bilnytt er viser at bransjen ikke har tro på politikernes uttalte mål om at 100 prosent av de solgte bilene skal være nullutslippskjøretøy i 2025. Kilde: Bilnytt
SKEPTISKE TIL ELBILMÅL: Merkeforhandlerundersøkelsen til Bilnytt er viser at bransjen ikke har tro på politikernes uttalte mål om at 100 prosent av de solgte bilene skal være nullutslippskjøretøy i 2025. Kilde: Bilnytt Vis mer

Bilnytt skriver onsdag at administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) mener tempoet for det grønne skiftet ikke står i stil til hva som burde være en forutsigbar overgang til mer miljøvennlig transport.

- NBF støtter fullt ut det grønne skiftet og overgangen til en mer miljøvennlig transportsektor, men mener at tempoet er altfor høyt. Verken en samlet norsk bilbransje, kundene over hele landet eller ladeinfrastrukturen er klar til en så rask overgang. Hvorfor skal vi ha det så travelt i Norge?, spør han retorisk.

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen sier på sin side i en kommentar pulisert hos Elbil24 at «vi ikke må ødelegge elbilsuksessen».

- Ikke mulig

Administrerende direktør i Bilforlaget og sjefredaktør i Bilnytt, Atle Falch Tuverud, forklarer at undersøkelsen sier mye om hva bransjen mener om nullutslippsmålet.

- Undersøkelsen går på sannsynligheten av å nå 2025-målet. Det er mange i bransjen som selger elbil og som tjener penger på det, men som likevel ikke mener det er sannsynlig at det kun vil bli solgt nullutslippsbiler i Norge i 2025, sier Tuverud til Dinside.

- Hva tror du om målsetningen?

- Jeg vil ikke mene noe om den, men jeg tror bilforhandlerne har greie på dette. De snakker med bilkjøpere, i hele landet og har dessuten innsikt hva i produsentene kommer med fremover.

- Hva tenker du om nordmenns generelle skepsis til 2025-målet?

- Jeg vil ikke tenke så mye om det. Elbil passer bra for veldig mange, som salget også har vist. Men at det skal selges 100 prosent elbil er en annen sak.

- Vi er litt fartsblinde i Norge nå. Mye ny teknologi kommer de neste årene, og bilprodusentene jobber med å få ned CO2-utslippet fra alle typer biler for å unngå høye bøter. Men 2025 er bare et politisk mål i Norge, mens CO2-forpliktelsene er først i 2030.

SKEPTISK: Motor-redaktør Espen Stensrud i Aller Media tror også Finansdepartementet har forstått at 2025-målet ikke er mulig å nå.
SKEPTISK: Motor-redaktør Espen Stensrud i Aller Media tror også Finansdepartementet har forstått at 2025-målet ikke er mulig å nå. Vis mer

- Har skjønt det

Motor-redaktør Espen Stensrud i Aller Media er også skeptisk til at 2025-målet kan nås.

- Finansdepartementet har skjønt at det politiske målet ikke er mulig å oppfylle. Dette er også noe bransjen selv har hevdet, sier han til Dinside.

I Nasjonalbudsjettet 2019 skriver nemlig Finansdepartementet at «... det er lagt til grunn at andelen elbiler vil øke til 75 prosent av nybilsalget i 2030».

Statssekretær Jørgen Næsje (Frp) i Finansdepartementet sier imidlertid til NRK at han tror på 2025-målet, selv om byråkratene i hans eget departement ser det annerledes.

- Det er riktig i at vi i nasjonalbudsjettet har en fremskriving som viser at vi ikke er helt der, men den innebærer også en god del usikkerhet. Når vi ser utviklingen i nye bilmodeller og folks villighet til å kjøpe nullutslippsbiler, så har jeg god tro på at vi er i stand til å nå det målet, sier Næsje til kanalen.

Frp-politikeren trekker imidlertid også inn biler på biodrivstoff, som nullutslippsbiler.