IKKE NYTT: El-biler er et el-gammelt konsept, men den store utbredelsen lar fortsatt vente på seg, ifølge Center for Automotive Research. Foto: Mercedes-Benz
IKKE NYTT: El-biler er et el-gammelt konsept, men den store utbredelsen lar fortsatt vente på seg, ifølge Center for Automotive Research. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Ikke gjort over natta:

Har ingen tro på en snarlig elbil-revolusjon

Elbiler og selvkjørende biler vil være outsidere i flere tiår, rapporterer Center for Automotive Research.

Norge er et foregangsland for ny teknologi, men fremtiden er lenger unna enn vi aner, om vi skal tro ekspertene.

CAR, eller Center for Automotive Research, fortalte denne uken hvordan det globale markedet vil se ut i tiden som kommer.

Deres resultater fra siste undersøkelser og analyser er slett ikke i takt med de ambiøse målsetningene her til lands. Det betyr likevel ikke at Norge ikke bør anstrenge seg.

Trege mekanismer

KLAR TALE: Carla Bailo forteller at vi må regne med å være tålmodige. Foto: CAR
KLAR TALE: Carla Bailo forteller at vi må regne med å være tålmodige. Foto: CAR Vis mer

Det er først og fremst fremtiden for selvkjørende biler og rene elbiler presidenten i CAR, Carla Bailo, ville snakke om da hun la frem resultatene for deres siste undersøkelser. Ettersom CAR jobber uavhengig av bilbransjen, er det ikke lokale resultater de ser på, men det store bildet.

Og resultatene kan virke nedslående.

I år 2030 vil under 4 prosent av nybilsalget ha selvkjørende teknologi på nivå 4 og 5, fortalte Bailo til motorjournalister på en konferanse i Detroit denne uken. Biler med selvkjørende teknologi på lavere nivå enn dette har bare støttesystemer, og kan knappest kalles selvkjørende.

Først i 2040 regner CAR med at flertallet av nye biler har selvkjørende teknologi, og da med en andel på rundt 55 prosent.

Først og fremst vil teknologien få fotfeste i bilpooler og i urbane strøk, fremfor privatsolgte biler for landeveiene.

Det skal legges til at informasjonen CAR representerer i undersøkelsene sine kommer fra kildene selv, bilbransjen, og fra undersøkelser i forskjellige markeder, og er høyst troverdig.

Elektrisk fremtid

Carla Bailo forteller at det heller ikke vil gå veldig raskt med tanke på elektrifisering.

Batterielektriske og hydrogenelektriske biler vil stå for omtrent 8 prosent av nybilmarkedet, men først i 2030, forteller hun.

Det står i sterk kontrast til det norske markedet. Det er derfor viktig å se på tallene fra CAR i et større perspektiv. Bailo differensierte heller ikke mellom batteri- og hydrogenelektriske biler.

I en spørreundersøkelse fra forskjellige markeder svarte eksempelvis 18 prosent i USA at de var positive til elektrifiserte biler. Til sammenligning var hele 56 prosent av de spurte i Kina positive.

Carla Bailo tror derfor at vi vil se store forskjeller i hvor raskt ny teknologi gjør sitt inntog i de forskjellige markedene, og legger deler av ansvaret over på de lokale myndighetene.

Det er Norge et godt eksempel på.

Utfordringen

Hovedårsaken til at tiden drar ut ligger først og fremst i økonomien. Bilbransjen er ei så stur skute som skal snus, det samme med markedet, så selv om man vil aldri så mye, så lar ikke endringene seg gjøre noe raskere.

For selvkjørende biler handler det også om at den øvrige bilparken skal eksistere side om side med selvkjørende biler i en overgangsfase.

Men først og fremst er det økonomien som skal gå hånd i hanske med utviklingen, og det er ikke gjort over natta.