BILLIGST: Ved Gulli på E18 i Vestfold finner du Norges rimeligste bompassering - til 5 kroner per passering for personbiler. Foto: NTB Scanpix
BILLIGST: Ved Gulli på E18 i Vestfold finner du Norges rimeligste bompassering - til 5 kroner per passering for personbiler. Foto: NTB ScanpixVis mer

Takst bompenger:

Har du kjørt gjennom Norges rimeligste - eller dyreste - bompassering?

Se hvilke regler som bestemmer taksten til en bompassering, og hvilke bompasseringer som er landets billigste - og dyreste.

Bompenger irriterer, engasjerer - og finansierer en del av de norske vegprosjektene.

Hvor mye det koster å kjøre gjennom en bompassering varierer, og mens du i én bompassering i Vestfold slipper unna med 5 kroner for hver passering, koster Norges to dyreste bompasseringer 150 kroner.

Og det er faktisk ingen øvre grense for hva en bompassering kan koste.

Her er Norges rimeligste bompassering

I en oversikt over alle landets bompasseringer og deres takster, finner vi én bompassering som ikke tar mer enn en femmer for hver passering, nærmere bestemt E18 Gulli i Vestfold.

Men her må de som kjører ofte gjennom passeringen, regne med å fortsette med det i lang tid:

Vegstrekningen Gulli Langangen er anslått å ikke være nedbetalt før i 2037, viser årsrapporten for bompengeselskaper for 2016.

Det er også greit å nevne at det på E18 i Vestfold er totalt sju bomstasjoner - altså slipper du ikke unna med fem kroner om du skal kjøre en litt lenger tur gjennom fylket.

Det er også flere bomstasjoner i Norge hvor hver passering koster 8 kroner for personbiler:

  • Fv. 128 Elvestad vest
  • E18 Bommestad
  • E18 Natvall
  • E18 Ørje øst
  • E18 Elvestad vest

Her er Norges to dyreste bompengepasseringer

I andre enden av skalaen finner vi følgende to prosjekter som finansieres med den høyeste taksten for personbiler per passering:

Finnøytunnelen i Rogaland og Hardangerbrua i Hordaland, der hver passering koster 150 kroner.

Førstnevnte skulle etter planen være ferdig finansiert i 2029, men det siste anslaget er at nedbetalingen skal være unnagjort allerede i 2024.

For Hardangerbruas del er det andre tendenser; mens målet var å avslutte nedbetalingen i 2028, er det siste anslaget 2030.

På Autopass´nettsider finner du en oversikt over prisene på samtlige bompengeanlegg.

150 KRONER: Så mye vil det etter alt å dømme koste å passere Hardangerbrua til og med år 2030. Foto: NTB Scanpix
150 KRONER: Så mye vil det etter alt å dømme koste å passere Hardangerbrua til og med år 2030. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dette ligger bak bompengetakstene

Som kjent skal bompenger brukes til finansiering, og ifølge Beate Viktoria Ørbeck i Vegvesenets seksjon for brukerfinansiering, er et viktig prinsipp innen bompengesektoren nytteprinsippet:

Den som har nytte av et prosjekt skal betale bompenger og den som betaler bompenger skal ha nytte av prosjektet. Samtidig kan bomringer i bypakker bidra til å finansiere ulike tiltak i et geografisk avgrenset byområde, påpeker hun.

- Det praktiseres et utvidet nytteprinsipp, hvor tanken er at trafikkstrømmene i et byområde påvirkes gjensidig av de ulike tiltakene som gjennomføres, og at man gjennom å ferdes i byområdet får nytte av tiltak som gjennomføres andre steder enn der reisen finner sted, forklarer hun.

Ingen øvre takstgrense

Som vi så i eksemplene over, er 150 kroner for taktsgruppe 1, altså personbiler, den høyeste taksten vi finner her til lands.

Men i prinsippet er det ingen øvre grenser for hva taksten kan være, forklarer Ørbeck, med unntak av at takstgruppe 2 som hovedregel skal settes to ganger takstgruppe 1.

Samtidig vil det være risikabelt å sette en for høy takst på grunn av det Vegvesenet kaller avvisning av kjøretøy ut fra ulike takstnivå - altså at færre vil velge å kjøre gjennom bomringen hvis taksten er for høy.

- Om takstene settes for høyt vil det være færre som benytter seg av tilbudet og dette vil gjenspeile seg i lavere inntekter, det vil si at avvisningen blir for stor, sier Ørbeck.

Hun legger til at også de lokale politikerne er viktige i beslutningen om hvor taksten på bompengene skal ligge.

- For at et forslag til bompengefinansiering og takstopplegg skal legges fram for Stortinget er det krav om lokalpolitisk tilslutning. Det er således lokalpolitikerne som fastsetter det samlede bompengeopplegget som legges fram for stortingsbehandling, sier hun.