Har du gått glipp av gratis bilvask på Statoil?

"Gratis bilvask…hvis vi glemmer å spørre deg". Det er budskapet fra Statoil i disse dager. Vi har fått henvendelser fra flere lesere som føler seg lurt.

En av våre leserne skriver følgende:
"I går var jeg på Statoil og kjøpte meg en pølsemeny. Jeg spiste pølsa og satte meg i bilen, da kom jeg på reklamen. Gratis bilvask tenkte jeg!!! Jeg spaserte inn igjen og konfronterte betjeningen med at de skyldte meg en bilvask, men neida. Han trudde nemlig ikke at jeg hadde bil og at da "virket" ikke annonsen. Etter at jeg hadde vist betjeningen bilen min virket ikke vaskemaskinen... Snodig, men greit nok, så jeg spurte etter en tilgodelapp på en bilvask. Men den kunne jeg se langt etter. Jeg var sjokkert, har faktisk trodd at Statoil er et seriøst firma som ikke driver med sånn virksomhet."

DinSide Motor har også egne erfaringer med at denne kampanjen ikke virker slik den blir beskrevet i reklamen.

Hva må til for å få gratis vask?

Vi tok kontakt med pressetalsmann Per Wangen i Statoil Norge, som oppga følgende kriterier som måtte til for å få gratis bilvask:
1. Kunden må være over 18 år
2. Stasjonen må ha vaskeautomat
3. Det gis kun en gratis vask pr. kunde pr. dag
4. Du må ha kontakt med betjeningen bak disken og således oppfattes som en kunde. Å bare gå inn i butikken, åle seg langs butikkhyllene og løpe ut igjen teller ikke som "kundeforhold".

Dersom disse kriteriene oppfylles og betjeningen glemmer å spørre deg om bilvask, har du krav på en gratis bilvask. Selv om du bare har kjøpt en pølse.

Urettferdig behandlet? Ring Statoil!

-- Hva så med de kunder som mener å oppfylle disse kriteriene, men som likevel ikke får gratis bilvask? Hvilket råd gir Statoil til disse kundene?

-- Dette skal ikke skje. Disse kundene ber vi ta kontakt med Statoil på 22 96 20 00, spør etter Kjetil Engen eller Hilde Cecilie Henriksen og oppgi når og hvor dette skjedde, sier Per Wangen i Statoil.