Gogoro Smartscooter

Har de funnet løsningen på ladeproblemet?

Du lader ikke batteriet, du bare bytter det mot et som er ferdig oppladet.

BYTTES PÅ ET MINUTT: I stedet for å lade batteriet når det går tomt, bytter du det bare med et fulladet på en byttestasjon. Nå vil Gogoro etablere seg i Europa. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BYTTES PÅ ET MINUTT: I stedet for å lade batteriet når det går tomt, bytter du det bare med et fulladet på en byttestasjon. Nå vil Gogoro etablere seg i Europa. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Den siste tiden har interessen for elsykler tatt av her til lands. Ifølge våre egne undersøkelser finnes det nå mer enn 100 modeller å velge mellom på det norske markedet.

Og det er kanskje spesielt i de bynære strøkene elsykkelen virkelig har sin styrke: Du kommer deg raskt fram, slipper svette, kø og avgifter - og samtidig er du snill mot miljøet.

Hvis du ønsker å komme deg enda raskere fram, kan en el-moped være et godt alternativ. Utvalget av slike begynner å ta seg opp, og prisene starter gjerne på rundt 15.000 kroner. Rekkevidden på de rimeligste er sjelden mer enn 4-5 mil mellom hver lading.

Ikke mer rekkeviddeangst

Den begrensede rekkevidden kan være en utfordring, men den taiwanske scooterprodusenten Gogoro har sammen med Panasonic funnet en løsning som har vist seg å være både effektiv og smart: I stedet for å lade batteriet når det er tomt, bytter du det bare ut med et fulladet på en byttestasjon.

Siden oppstarten i 2015 har det blitt solgt mer enn 16.000 Gogoro-scootere på Taiwan, og rundt omkring på øya finnes det nå rundt 300 byttestasjoner - de fleste av dem i hovedstaden Taipei.

Selve byttet er enkelt. Man løfter av batteriet fra scooteren i en enkel bevegelse, logger seg inn på skjermen, setter batteriet i et ledig ladespor, og seks sekunder senere kan du løfte av et fulladet batteri.

BYTTESTASJON: Mer enn 300 slik byttestasjoner er utplassert på strategiske plasser rundt om kring på Taiwan, blant annet på 7-eleven-kiosker. Foto: Panasonic
BYTTESTASJON: Mer enn 300 slik byttestasjoner er utplassert på strategiske plasser rundt om kring på Taiwan, blant annet på 7-eleven-kiosker. Foto: Panasonic Vis mer

Ingen tyverier

Det hele går raskere enn å fylle en tank med bensin, og daglig byttes mer enn 10.000 batterier på denne måten, ifølge produsenten.

Og best av alt: Har man ikke innloggingsdata, er scooteren verdiløs, siden man da ikke har tilgang til å bytte det utladede batteriet med et fulladet.

- Siden oppstarten har vi ikke opplevd et eneste tyveri , fortalte Panasonic-sjef Yuki Kusumi til Dinside under en presselansering i Frankfurt nylig.

Nesten 100 km i timen

Gogoro Smartscooter akselerer fra 0 til 50 km/t på 4,2 sekunder og har en topphastighet på 95 km i timen. Du bør imidlertid halvere hastigheten om du skal ha en forhåpning om å nå maksimal rekkevidde, som oppgis til rundt 10 mil.

Navnet «Smartscooter» har den fått fordi den naturligvis kommer med en egen mobil-app, der du for eksempel kan sjekke batteristatus, finne nærmeste byttestasjon og endre lys- og lydoppsett på scooteren.

TYPISK SCOOTER-LOOK: Gogoro Smartscooter ser ved første øyekast ut som en helt vanlig scooter. Foto: Bjørn Eirik Loftås
TYPISK SCOOTER-LOOK: Gogoro Smartscooter ser ved første øyekast ut som en helt vanlig scooter. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Ser mot Europa

Nå ønsker selskapet å se langt ut over landegrensene, og nylig innledet Gogoro et samarbeid med det tyske selskapet Coup, med mål om å lansere en elscooter-delingstjeneste i Berlin i nær fremtid.

- Mange europeiske byer omfavner innovasjon og nye forretningsmodeller for å få til en mer effektiv energibruk. Dette er grunnen til at Gogoro nå begynner sin ekspansjon i Europa, uttalte Gogoro-grunnlegger Horace Luke, til den spanske avisen El Mundo for en tid tilbake.

Les også:
Samleside: El-mopeder
Derfor kjøper vi dyrere elsykler