Grand Vitara får ny dieselmotor

Stadig flere biler blir utrustet med moderne Common Rail dieselmotorer. Nå er turen kommet til Suzuki Grand Vitara.

Den 2,0 liter store turbodieselmotoren er utviklet av PSA-konsernet, som benytter motoren i en rekke av sine modeller. Blant annet finner vi motoren i både Citroën Xantia og Peugeot 406.

Den direkteinnsprøytede motoren yter respektable 250 newtonmeter ved 1.750 o/min, og leverer 109 hestekrefter ved 4.000 o/min.

Utdatert forgjenger

Grand Vitara er også tilgjengelig med turbodieselmotor i dag. Men sammenlignet med den nye Common Rail-motoren, byr denne på beskjedne ytelser. Dagens Grand Vitara 2.0 TD kan nemlig ikke skilte med mer enn 216 Nm ved 2.000 o/min og 87 hestekrefter.

Den nye Common Rail-motoren er også relativt gjerrig. Ifølge Suzuki skal den nøye seg med 0,66 liter diesel ved blandet kjøring og 0,8 liter ved bykjøring. Dagens motor forbruker henholdsvis 0,78 og 0,94 liter per mil.

Fra 304.900 kroner

Den norske Grand Vitara-importøren, Suzuki Bilimport, kan opplyse at de første eksemplarene allerede er på plass i Norge. Personbilutgaven vil være klar for levering i juni. Grunnmodellen er priset til 304.900 kroner, mens SE-utgaven kommer på 329.900 kroner. SE-utgaven leveres med ABS-bremser, manuelt klimaanlegg og lettmetallfelger.

Fortsatt som varebil

Suzuki Grand Vitara tilfredsstiller ikke de nye kravene for varebil klasse 2 som trådte i kraft den 1. april. Det er imidlertid slik at biler som tilfredsstilte de gamle kravene kan selges som varebiler også etter den denne datoen. Forutsetningen er at de ble tollet inn i Norge før 1. april. Suzuki Bilimport valgte derfor å ta inn mer enn 200 eksemplarer av Grand Vitara før 1. april.

Prisen for Grand Vitara varebil klasse 2 begynner på 227.900 kroner. SE-utgaven kommer på 242.900 kroner. Varebilene vil bli levert forhandlerne etter hvert som de er klargjort.