Grand Vitara blir lengre og sterkere

Suzuki Grand Vitara, med tilnavnet XL-7, skal konkurrere med de større SUV-modellene. V6-motoren har vokst til 2,7 liter og syvtallet i modellbetegnelsen refererer til antall sitteplasser.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Nåværende Grand Vitara befinner seg midt i ”løvens hule”, og sliter med kraftig konkurranse fra blant annet Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4.

Mye større

Grand Vitara XL-7 er en del lengre enn nåværende modell. Akselavstanden er økt med hele 32 centimeter og den totale lengden har økt med 46 centimeter. XL-7 er også 12 centimeter lengre enn konkurrenten Honda CR-V, 46 centimeter lengre enn Toyota RAV4 og 20 Centimeter lengre enn Subaru Forester.

Nissan Terano II, som er en stor firehjulstrekker, er kun fire centimeter lengre enn XL-7 og koster hele 514.000 kroner med fem dører.

Det økte lengden gjør selvfølgelig at den innvendige plassen blir større, og det har til og med blitt plass til et ekstra baksete.

V6

Motoren har utspring i dagens V6-motor med 2,5 liters slagvolum og 144 hester. Den større varianten med 2,7 liters slagvolum yter 170 hester ved 5.500 omdreininger og 242 newtonmeter ved 4.000 omdreininger. Bilen vil bli produsert med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift. I utgaven med firehjulsdrift vil det være mulig og koble firehjulstrekket ut og inn i inntil 100 kilometer i timen. Frihjulsnavene kobler seg inn og ut automatisk.
På det norske markedet vil nok en modell med turbodiesel bli etterspurt. Dette regner importøren med kommer om cirka ett år.

Priser

Importøren i Norge har ikke fastsatt noen priser enda, men her er det rom for litt tankegang. En Subaru Forester Turbo med 170 hester koster 389.900 kroner og det ville antagelig være naturlig å legge seg på dette nivået for bensinutgaven. På en annen side er biler på samme størrels med XL-7 betraktelig dyrere og det kan hende at det er fristende å lirke prisen opp mot en halv million kroner.

XL-7 kommer til Norge til sommeren.