Så har omsider BMW lansert sin konkurrent til Mercedes CLS. Og på samme måte som CLS befinner seg mellom E-klasse og S-klasse, plasserer nye 6-serie Gran Coupe seg mellom 5-serie og 7-serie i BMWs modellspekter. Foto: BMW
Så har omsider BMW lansert sin konkurrent til Mercedes CLS. Og på samme måte som CLS befinner seg mellom E-klasse og S-klasse, plasserer nye 6-serie Gran Coupe seg mellom 5-serie og 7-serie i BMWs modellspekter. Foto: BMWVis mer

Gran Coupe: BMW 6 med fire dører

Så er den tredje 6-serieversjonen et faktum. Men denne bilen er mer enn det.

Den som venter på noe godt, og så videre...

LES OGSÅ:

Her er omsider de offisielle bildene av en av bilene vi har gledet oss mest til å få se de siste årene, nemlig BMWs CLS-konkurrent, en kupélignende sedan basert på den elegante 6-serien.

Elegant

BMW har beholdt navnet den ble presentert med som konseptbil, nemlig Gran Coupe. Dermed har vi et hint av GT i navnet, og det skal sies at linjeføringen ikke gjør skam på den betegnelsen. Vi synes i hvert fall at det ferdige resultatet er blitt like elegant som det konseptbilen bar løfte om.

Egen modell

BMW 6-serie Gran Coupe er ikke bare en versjon av 6-serien med fire dører; den er en egen modell. Den har blant annet en akselavstand som er 11,3 centimeter lengre enn på kupé-versjonene, noe som gir betydelig bedre plass for baksetepassasjerene. 6-serie Gran Coupe har en såkalt "4+1"-konfigurasjon, hvilket betyr at den i praksis egner seg for maksimalt fire personer, men at den er registrert for fem slik at en femte person til nød kan plasseres i midten bak.

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Det har vært hektsike dager i BMWs designstudio under utviklingen av nye 6-serie Gran Coupe. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Så har omsider BMW lansert sin konkurrent til Mercedes CLS. Og på samme måte som CLS befinner seg mellom E-klasse og S-klasse, plasserer nye 6-serie Gran Coupe seg mellom 5-serie og 7-serie i BMWs modellspekter. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW


Bilen er stor - over fem meter lang. Den er også bred (189,4 centimeter) og lav (139 centimeter), og presenterer dermed en klart sportslig profil. Denne forsterkes av de markante "karakterlinjene" langs sidene. Hovedfokus på å lage en familiebil har nok ikke BMW hatt her, men den kan altså brukes til det og bagasjerommet er heller ikke helt minimalistisk - 460 liter standard høres ikke så aller verst ut og med nedfelte seterygger bak kan dette økes til 1.265 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kraftige motorer

Motorene benytter seg av BMWs såkalte TwinPower Turbo-teknologi, som går ut på en trinnvis mating via en twin scroll turbolader, noe som gir både effektivitet og god motorkarakteristikk. I denne omgang lanseres BMW 6 Gran Coupe i versjonene 650i (også tilgjengelig med xDrive firehjulsdrift), 640i og 640d. Vi har altså med tre bensin- og én dieselvariant å gjøre. Vi oppgir i det som følger ytelsesdata og forbruk for grunnversjonene.

Se det snasne interiøret:

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Effektiv diesel

Dieselversjonen, 640d Gran Coupe, har et mekanisk hjerte som representerer produsentens downsizing-strategi; i stedet for en V8-motor har vi med en effektiv rekkesekser å gjøre. Med tre liter slagvolum produserer den opptil 313 hestekrefter. Et dreiemoment på 630 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.500 til 2.500 omdreininger. 0 til 100 skal denne bilen, som veier opp mot 1,8 tonn, klare på sporty 5,4 sekunder. Kilometeren fra stående start tar 24,7 sekunder. Blandet forbruk må sies å være meget akseptabelt for denne typen bil med 0,55 liter per mil, hvilket resulterer i et CO2-utslipp på 149 gram per kilometer.

BMW-verdige bensinmotorer

640i Gran Coupe er foreløpig innstegsversjonen på bensinsiden. Det er også en rekkesekser med TwinPower Turboteknologi, tre liter slagvolum og en makseffekt på 320 hestekrefter. Dreiemomentkurven er imponerende: Her stiller 450 newtonmeter opp hele veien fra 1.300 til 4.500 omdreininger. Som sin dieselbror greier 640i Gran Coupe 0-100 på 5,4 sekunder, men er litt "tregere" på kilometeren fra stående start (25 sekunder blank). Blandet forbruk: 0,77 liter per mil, CO2: 179 gram per kilometer.

Firehjulsdrift

650i Gran Coupe er tilgjengelig med bakhjuls- eller firehjulsdrift. Uansett har den en real V8-motor med et slagvolum på 4,4 liter og en toppeffekt på 450 hestekrefter. Trekkraften er mektig og vedvarende: 650 newtonmeter fra 2.000 til 4.500 omdreininger. Denne klarer 0-100 på bare 4,6 sekunder (4,5 med firehjulsdrift), og når den første kilometeren med gassen i bånn etter bare 22,5 sekunder. Forbruket på 0,86 liter per mil og CO2-utslipp på 199 gram per kilometer må ses i lys av dette...

BMW 6-serie Gran Coupe kommer på markedet over nyttår. Muligens vil amerikanerne foretrekke å ha fokus på nye 3-serie i Detroit. (Les vår prøvekjøring av nye BMW 3-serie her). I så fall forventer vi at nykommeren blir avduket for publikum i Genève i mars. Innstegspris i Norge regner vi med vil bli noe høyere enn for 6-serie kupé.

Gran Coupe: BMW 6 med fire dører