INGEN AUTOMATIKK - TAKK: Det er enkelt å legge automatgirlignende funksjoner til en sekvensiell girkasse, men Toyota har heldigvis ikke falt for fristelsen.
INGEN AUTOMATIKK - TAKK: Det er enkelt å legge automatgirlignende funksjoner til en sekvensiell girkasse, men Toyota har heldigvis ikke falt for fristelsen.Vis mer

Gøy med SMT

Nå begynner det å bli mye å velge i når kraften fra motoren skal formidles til hjulene. Toyotas sekvensielle girkasse er blant systemene som øker kjøregleden.

Automatgir med manuelle skift og trinnløse girkasser med forhåndsdefinerte/valgbare skift er varianter som ikke nødvendigvis gir store mengder økt kjøreglede. Sekvensielle girkasser gjør det. En sekvensiell girkasse er i utgangspunktet en manuell girkasse der kløtsjfunksjonen og girskiftet er automatisert ved hjelp av hydraulikk og elektronikk.

Toyota er i godt selskap med sin MR2 SMT. Ferrari, Alfa Romeo, BMW og Mercedes-Benz er blant de få produsentene som kan tilby varianter av sekvensielle girkasser.

Funksjon

Felles for de produsentene som har valgt denne løsningen er at de har beholdt muligheten for girskift ved hjelp av girspak. Knappene på rattet trenger tilvenning, og noen vil nok fortsette å bruke spaken selv om de har muligheten for å skifte gir på rattet.

I motsetning til de andre produsentene har Toyota valgt å ikke knytte en ”automatgir”-funksjon til sin kasse. Det er et tøft og riktig valg i en sportslig bil som MR2. Ingenting er gjort for å frata deg følelsen at det er du som styrer.

BAKSIDEN: Det er dobbelt knappesett for opp- og nedgiring, ned-knappen sitter på baksiden av rattet.
BAKSIDEN: Det er dobbelt knappesett for opp- og nedgiring, ned-knappen sitter på baksiden av rattet. Vis mer

Du bestemmer

Alfa Romeo og Mercedes har i sine versjoner lagt inn et automatisk girskift ved maksimalt turtall. MR2 SMT oppfører seg som en manuell girkasse ved at du blir i det giret du har valgt inntil du velger et nytt.

Den eneste ”komfortfunksjonen” som er lagt inn er at ved full stopp settes bilen i første gir.

Sterke og lette

Sekvensielle girkasser er utviklet innenfor rallysporten. Der er det behov for sterke og lette girkasser med raske skift som har sørget for utviklingen.

GODLYD: Når du girer ned hører du velporsjonert mellomgass fra motoren.
GODLYD: Når du girer ned hører du velporsjonert mellomgass fra motoren. Vis mer

I normale biler er det også en fordel at sekvensielle girkasser er billigere å produsere enn automatgirkasser. Når Toyota har valgt å plassere sin første sekvensielle girkasse i MR2 er det nok ikke på grunn av pris, men fordi man ønsker å understreke det sportslige.

Ikke helt

Den versjonen av sekvensielle girkasser som sitter i MR2 er ikke helt lik de girkassene som sitter i for eksempel rallybilene. I ”sivil” utgave blir momentet bygget ned mellom girskiftene, blant annet ved at gasspjeldet stenges.

Det skal godt gjøres å få SMT-girkassen til å skifte uten at turtallet faller godt under 5.000 o/min. Dette er gjort for å øke kjørbarheten, og medfører at en MR2 SMT vil få problemer med å henge med en MR2 med vanlig girkasse. Særlig start fra stillestående er problematisk.

ENDA MER MORSOM: En i utgangspunktet morsom bil får et tilskudd til kjøregleden med SMT.
ENDA MER MORSOM: En i utgangspunktet morsom bil får et tilskudd til kjøregleden med SMT. Vis mer

Når man først er i farta får man en kjørerytme som i hvert fall føles veldig effektiv, og antakelig er forskjellen mindre på de to når man ligger å skifter opp og ned på svingete vei, uten at vi har noen uavhengige undersøkelser som kan bekrefte det.

Toyota MR2 SMT koster 312.000 kroner, 17.300 kroner mer enn en MR2 med manuell girkasse.