204 hestekrefter i en Golf? Denne motoren gjør det mulig.
204 hestekrefter i en Golf? Denne motoren gjør det mulig.Vis mer

Golf: Seks under panseret

Volksvagen utvider stadig motorpaletten i Golf og Passat. Mens Golf får en ny bensinmotor vil dieselentusiastene glede seg over å åpne panseret på Passat.

204 hestekrefter og firehjulstrekk, 4Motion, alt pakket inn i et diskret karosseri hvor modellbetegnelsen "Golf" står å lese på bakluken.

Fra VR6 til V6

Seks sylindre i en Golf er imidlertid ikke noe nytt. Forrige generasjon av Golf hadde det, da under betegnelsen VR6, som oversatt skulle bety "V-rekke". I denne motoren var sylindervinkelen så liten at det nesten var snakk om en rekkemotor. Den motoren finnes ikke lenger til Golf, som nå altså får en ekte V6 med 204 hestekrefter.

Diesel i Passat

Nye motorer blir det også å finne under panseret i Passat. Mest spennende er nok motoren på 1,9 liter og pumpe dyse. Fordelen med dette systemet sammenliknet med en ordinær TDi motor er at drivstoffet sprøytes inn i sylindrene under et enormt trykk (2.000 bar). Dette fører til at man får en langt finere forstøvning av drivstoffet som igjen sørger for en mer effektiv forbrenning. Motoren skal ha en ytelse på 115 hestekrefter og 285 Nm dreiemoment ved 1.900 omdreininger. I følge Volkswagen vil en Passat med denne motoren bruke 0,53 liter per mil.

2,5 TDi

Nå blir også Passaten utstyrt med TDi motoren på 2,5 liter, kjent fra Audi A4, A6 og A8.
Nå blir også Passaten utstyrt med TDi motoren på 2,5 liter, kjent fra Audi A4, A6 og A8. Vis mer

De som syntes 1,9 liter blir i minste laget kan trøste seg med at Volkswagen har bestemt seg for å putte TDi motoren på 2,5 liter inn under panseret på Passaten. Motoren er tidligere kjent fra Audi A4, A6 og A8, den har seks sylindre som er ordnet i en V og ytelsen er 150 Hk. Dreiemomentet er 310 Nm ved 1.500 omdreininger i minuttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisene er verken klare på Golf med V6, eller på noen av Passatene.