Golf er en stilren og pen bil som de fleste liker. At den nå er tilgjengelig med firehjulsdrift til en billig penge, gjør valget enda enklere. Foto: Stein Inge Stølen
Golf er en stilren og pen bil som de fleste liker. At den nå er tilgjengelig med firehjulsdrift til en billig penge, gjør valget enda enklere. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Golf har blitt vintersport!

Norges mest solgte bil er nå tilgjengelig med firehjulsdrift til en billig penge. Men går det egentlig an å ha det gøy med den? Vi testet den grundig på bane og kan trekke en overraskende konklusjon...

"Volkswagen 4Motion Driving Experience", står det i invitasjonen. Javel, tenker jeg og ser for meg nøyaktig hvilken type "experience" det vil bli snakk om. Slalomkjøring mellom kjegler på ei trang isbane, bak rattet på biler utstyrt med sikkerhetssystemer som griper inn og destruerer alle forsøk på inspirert kjøring, er ikke akkurat noe jeg putter i kategorien "autofil opplevelse".

Likevel prøver jeg å riste av meg alle blaserte biljournalist-nykker og se på dette som en anledning til å høste nye erfaringer og lære hvor viktig støttesystemer har blitt i dagens trafikk. Eller noe sånt.

Bare se, ikke røre
Den første skuffelsen melder seg allerede minutter etter ankomst til isbanen. Den lekre Golf R'en som står og flørter med sine 260 hester, er ikke tilgjengelig for journalistene. Bare instruktørene får kjøre gromvogna. Det blir som å sette seg rundt bordet på julemiddagen og kjenne eimen av pinnekjøtt og lekre pølser forføre sansene, for så å få servert en dvask porsjon fiskegrateng. Kanskje dette er tyskernes form for humor? I så fall er det ikke rart ingen har oppdaget den før.

Med alle støttesystemer avslått er Golf 4Motion rett og slett styrtmoro å ratte på isen... Foto: Kjetil Kvien Madsen Vis mer


Kan skrus helt av
Dette skal likevel vise seg å bli dagens eneste skuffelse. For umiddelbart etterpå får jeg høre gledens budskap: "Ja, du kan skru ESP-systemet HELT av på denne." Jeg tror nesten ikke mine egne ører. Golfen jeg er i ferd med å sette meg inn i, er Highline-utstyrt og har en toliters dieselmotor på 150 hester.

Ser du dette emblemet på bakluka, er ikke Golfen så kjedelig som først antatt... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer


Den er sølvfarget med mørkegrått interiør, akkurat som alle andre Golfer i hele Norge. Alt ved denne bilen utstråler sedvanlighet, konformisme og nitrist kjedsomhet. Og nå fikk jeg altså beskjeden som brått snudde hele inntrykket på hodet. Like etterpå kommer lykkesetning nummer to: "Ja, du får kjøre fritt på hele banen. Null stress om du kjører ut!"

Kikk på videoen under og se hva vi synes om Volkswagens nye firehjulstrekker...