Golf GTI – tilbake til røttene

Alle andre biler bygget på Golf-plattformen har fått den 180 hestekrefter sterke turbomotoren under panseret – det var på tide den dukket opp i bilen som startet GTI-trenden.

Golf GTI – tilbake til røttene
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er i anledning Golf GTIs 25-års jubileum at Volkswagen har valgt å putte turbomotoren i Golf. Til nå har Golf kun vært tilgjengelig med 150-hestekrefters versjonen av den samme motoren.

Nå gjenstår det å se om en hissig rekkefirer med gode ytelser er nok til å vekke til live en sovende legende – Golf GTI. Bilen som dannet standarden for en helt ny klasse biler.

180 hestekrefter

Octavia, TT, A3 og Leon Sport har den allerede. En 1,8-liters turbomotor med 180 hestekrefter. Maksimalt med hestekrefter blir det ved 5.500 o/min, og dreimomentet på 235 newtonmeter kommer ved 1.950 o/min.

Riktignok har Golf vært tilgjengelig med 2,8-liters V6 på 204 hestekrefter, uten at det ble noen GTI av den grunn – men med ny motor under panseret kan vi i alle fall håpe på at Golf GTI blir en GTI.

Golfballen

Golf GTI – tilbake til røttene

På toppen av girstangen troner atter engang golfballen. Med den kan et av de seks disponible girene for framdrift velges. Skifter du effektivt nok skal 0-100 km/t gå unna på 7,9 sekunder, og på slutten av femte eller sjette gir ligger toppfarten på 222 km/t.

Standard blir Golf GTI 132 kW, som bilen heter i hjemlandet, utstyrt med 18-tommers felger.

Diskré forandringer

Bortsett fra felgene er det kun små forandringer på den nye GTIen. Lavere frontspoiler og sideskjørt er eneste utvendige forandring. At bilen kun leveres i fargene rød, sølv eller sort gjør det litt lettere å kjenne den igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig kommer som nevnt golfballen tilbake, og sportssetene fra Recaro samt resten av interiøret skal gå i fargene sort og rødt.

I Tyskland lanseres bilen i disse dager. Totalt skal det produseres 3000 eksemplarer, men ifølge den norske importøren er det usikkert om den dukker opp her i landet.

  • Her kan du lese flere nyheter om Volkswagen

  • Les våre tester av Volkswagen