Golf får ny motorteknologi

Common-rail og pumpedyse-teknologi var en revolusjon for dieselmotorene. Direkte innsprøytning vil gi noe av den samme effekten for bensinmotorene.

Til tross for at det lenge har vært kjent at direkte innsprøytning reduserer drivstofforbruk og skadelige utslipp, er det svært få bilprodusenter som har klart å sette slike motorer i produksjon. Mitsubishi er blant de hederlige unntakene og den japanske bilprodusenten har derfor fått mye skryt for sine såkalte GDI-motorer (Gasoline Direct Injection).

Lupo FSI

Direkte innsprøytning for bensinmotorer har med andre ord vist seg vanskelig å få til å fungere i praksis, men nå begynner det å løsne for flere bilprodusenter, deriblant Volkswagen-konsernet. Lupo var den første Volkswagen-modellen som fikk en direkteinnsprøytet motor. Denne modellen bærer navnet Lupo FSI (Fuel Stratified Injection) og er utrustet med en 1,4-liters motor som yter hele 105 hestekrefter. Lupo FSI er i salg på kontinentet, men tas ikke inn til Norge.

Audi med direkteinnsprøytet 2,0-liter

Det skulle fort vise seg at Lupo FSI er starten på noe nytt for Volkswagen. For noen dager siden kunne vi fortelle våre lesere at Audi A4 i løpet av neste år vil bli tilgjengelig med direkteinnsprøytet 2,0-liter. Og nå kommer nyheten om at Golf snart skal få en direkteinnsprøytet motor.

Felles reservoar

Den nye Golf-motoren har et slagvolum på 1,6 liter og vil i likhet med mange moderne dieselmotorer mates via et felles reservoar (common-rail). Den største forskjellen på dette reservoaret, sammenlignet med et dieselreservoarer, er trykket. Dieselmotorer mates nemlig med svært høyt trykk, ofte mer enn 1.500 bar. Et så høyt trykk er ikke nødvendig for å forstøve den langt mer eksplosive bensinen. Volkswagens nye bensinmotor blir derfor matet med et trykk som er begrenset oppad til 120 bar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Redusert forbruk

Dagens 1,6 liter store Golf-motor yter 105 hestekrefter og leverer 148 newtonmeter ved 4.500 o/min. Den nye FSI-motoren har ikke spesielt mye bedre ytelser - 110 hestekrefter og 155 Nm ved 4.400 o/min.

Det er med andre ord ikke ytelser som har stått i ingeniørenes fokus, men forbruk og utslipp. Forbruket er redusert fra 0,69 til 0,62 liter ved blandet kjøring og utslippene er så lave at motoren tilfredsstiller EU4-kravene, som først trer i kraft i 2005.

Vi spår at dette ikke blir den siste direkteinnsprøytede motoren fra Volkswagen. Alt ser nå ut til å gå i retning av at Volkswagen om få år kun vil levere direkteinnsprøytede bensinmotorer.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Volkswagen-nyheter
  • Her finner du våre Volkswagen-tester