Gode råd til langturen

God planlegging er et godt steg på veien mot en vellykket ferie. Og du bør begynne i god tid før avreisen. Bilen skal også sjekkes og pakkes, og reiseruten bør tegnes opp og få fullt samtykke fra alle involverte før reisen begynner.

Planleggingen av ferieturen begynner gjerne med å skissere opp reiseruten. Skaff deg et godt kart som ikke er alt for gammelt, og som har en detaljert oversikt over veiene i de områdene du skal kjøre. Er kartet ditt gammelt, lønner det seg å kjøpe et ferskt et når du nærmer deg ukjente områder, slik at du kan følge med på hvor du befinner deg og finne alternative ruter hvis dette skulle være nødvendig.

Alle i bilen, ung som gammel, bør få være med og bestemme hvor man skal reise og hva man vil se, da blir turen mye mer morsom for alle parter. Legg inn besøk til for eksempel dyrehager eller museer som avbrekk; da får alle slappe av og reisen virker ikke så lang. Pass også på at du ikke setter opp en altfor urealistisk tidsplan; for lange etapper fører bare til stress og uvennskap. På ukjente steder med mange severdigheter, kan det faktisk virke anstrengende med dagsetapper på mer enn 300 kilometer!

Bilen må sjekkes grundig

Bilen bør gis en grundig helsesjekk før avreise. Men gjør ikke dette siste dagen, i tilfelle du må fikse noe som kan ta lang tid. Husk at en vellykket ferie eller langtur i bil er avhengig av at bilen fungerer tilfredsstillende under hele reisen. Lite kan vel være så irriterende som motorhavari og påfølgende forsinkelser og unødvendige utgifter. Her kan du lese hva du bør sjekke før avreise, og hva det kan lønne seg å huske på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pakk i god tid

Pakking av bilen bør heller ikke skje i panikk de siste timene før avreise. Pakk gjerne dagen før du skal reise. Slik får du hvilt godt ut før du begynner å kjøre, og med uthvilt hode er det dessuten lettere å huske om det er noe du har glemt. Når det gjelder pakkingen, så bør tunge ting ligge nederst og så langt fremme som mulig; slik får det mindre rom til bevegelse og mindre mulighet til å generere en heftig fart hvis må bråbremse.

Det lønner seg også å ha varseltrekanten liggende lett tilgjengelig, altså ikke i bunnen av bagasjerommet under all bagasjen. Mer om hvordan det lønner seg å pakke i bil kan du lese i vår artikkel Kofferten blir prosjektil.

Papirer og annet påbudt utstyr

Bortsett fra rene underbukser og et lass med sokker, er det også andre ting du bør huske å ta med hvis du skal utenlands. Av papirer må du huske pass, førerkort og bilens vognkort, og det kan lønne seg å ha bevis på at du har gyldig forsikring på bilen. Kanskje trenger du også internasjonalt førerkort; dette kan du lese mer om her.

Skal du nedover Europa eller Øst-Europa, må du være oppmerksom på at enkelte land stiller krav til spesielt utstyr du må ha i bilen, som ikke nødvendigvis er påbudt i Norge, men som uansett er anbefalt å ha med på reise. Dette gjelder brannslukningsapparat og førstehjelpsutstyr. Brannslukningsapparat er anbefalt i de fleste europeiske land, og påbudt i Hellas. Førstehjelpsutstyr anbefaler vi på det sterkeste at du har med, og skal du til Østerrike, Ungarn, Slovakia eller Polen er det påbud for dette her.

Underveis

Underveis er det viktig å ta hyppige pauser. Stopp gjerne og strekk på kroppen noen minutter hver time, og annenhver time bør du ta en lengre strekk på 20 minutter. Sørg for å drikke rikelig med vann eller Farris når du stopper, og rør på kroppen. Spis med jevne mellomrom, slik at du ikke blir for sulten --da blir du fort sløv og ukonsentrert.

Unngå godterier og sjokolade, spis heller frukt og grønnsaker, og vent med den overdådige biffmiddagen til du har ankret inn for kvelden. En stor middag bestående av fet mat gir deg bare en usigelig trang til å sove, noe som er svært trafikkfarlig og spesielt skummelt på lange, rette strekninger som det er mye av nedover kontinentet. Søtsaker er en bilsyke-katalysator, foruten at de bare har en svært så kortvarig oppkvikkende effekt på trøtte sjeler.

Å tanke i utlandet

Hvor trygt er det å fylle drivstoff i utlandet, og hvordan er kvaliteten? Først og fremst er det viktig at du husker å fylle drivstoff underveis, slik at du ikke går tom. På motorveien i Tyskland blir du bøtelagt for slik uoppmerksomhet. Kvaliteten på drivstoff er generelt god i Europa, men mer tvilsom i Øst-Europa --den blir verre jo lenger østover du kommer.

Prisene ligger ganske jevnt i de mest populære ferielandene Østerrike, Italia, Frankrike og Tyskland; en oversikt fra NAF viser at de ligger mellom 6,93 kroner(Tyskland) og 7,88kroner(Italia). Befinner du deg i Alpene og må tanke opp bilen, er et ekte stalltips å ta turen til Samnaun i Sveits, hvor bensinen er avgiftsfri og koster under 4 kroner/literen. Generelt sett er drivstoff dyrere langs motorveien, så det kan lønne seg å tanke hvis du er på en litt mindre vei.

Er du redd for å gå tom for bensin og føler det betryggende å ha med en reservekanne med drivstoff, skal du vite at dette ikke er fullstendig uproblematisk i alle land. For eksempel er det forbudt å ta med seg drivstoff på kanner inn i Luxemburg, Italia og Hellas, og hvis du ønsker å ha med deg reservekanne inn i Slovenia, må den fortolles.

Når skal du kjøre

Under planleggingen av ferien kan det også være fornuftig å tenke på når man skal kjøre, for å unngå de verste utfartsdagene nedover Europa. For en oversikt over de mest trafikkerte dagene hvor man allerede nå kan varsle om saktegående trafikk og kø, klikk her.

Informasjonen er hentet fra NAF og dens søsterorganisasjoner i Østerrike, Tyskland og Danmark.