Gode råd for trygg kjøring i tunneler

Det er opp til myndighetene å gjøre tunnelene mest mulig sikre i tilfelle ulykker, og å utforme tunnelene slik at en liten punktering ikke nødvendigvis må bety sikkerhetsrisiko for alle trafikantene i nærheten. Men hver enkelt trafikant kan også gjøre mye for å øke sin egen og andres sikkerhet i tunnelen.

Gode råd for trygg kjøring i tunneler

  1. Testresultatene
  2. Tunneltest år 1999: Hvor sikre er de?

Først og fremst vil vi minne om at du selvfølgelig må overholde de vanlige trafikkreglene, fartsgrensene og hold god avstand til forankjørende slik at ikke en kraftig nedbremsing ender i en ulykke. I en tunnel er det også svært lett å feilkalkulere både fart og avstand til forankjørende, med den ulykkesrisikoen som det innebærer.

  • Tunnelene kan være lange. Tank i tide, slik at du ikke risikerer å gå tom for bensin og bli stående uten drivstoff midt inne i en tunnel.
  • Hvis du blir stående bakerst i en kø, stopp med god avstand til bilen foran deg og skru på nødblinklysene. Med god avstand til bilen foran har du litt å gå på hvis du ser at en bil kommer opp bak deg og har problemer med å få stoppet i tide. Lydhornet skal kun benyttes i nødstilfeller: å være irritert over å ha havnet i en kø er ikke grunn god nok.
  • Her til lands bruker vi kjørelys hele døgnet, og vi slipper dermed å tenke på at vi må skru på lys når vi kjører inn i en tunnel. Denne regelen gjelder imidlertid ikke i alle land, slik at man for eksempel i Tyskland må huske å skru på lysene når man skal inn i en tunnel. Du bør dessuten gjøre dette et stykke før du kjører inn i selve tunnelen, slik at ikke bilisten bak deg forveksler baklyktene med bremselyktene dine, og panikkbremser --og dermed skaper en svært trafikkfarlig situasjon.
  • Forbikjøring forbudt betyr akkurat det -- også inne i tunneler. Hvis det er tillat, så husk at fart og avstand kan feilberegnes grovt inne i tunneler.
  • For å slippe å puste inn mer avgasser enn det man strengt tatt har godt av, skal alle vinduer på bilen lukkes før du kjører inn i tunnelen. Klimaanlegget skal i tillegg settes på resirkulering, slik at heller ikke det drar inn unødvendige avgasser i kupeen.
  • Unngå å komme for nær midtlinjen; hold heller bilen mer inn mot høyre kantlinje.
  • Hvis volumet på radioen synes å avta når du kjører inn i en tunnel, så bør du forsøke å holde ut med litt lavere lydnivå til du er kommet gjennom tunnelen. Hvis du glemmer å skru lyden ned igjen, vil du få deg et kraftig sjokk når radioen ved tunnelens slutt setter til med uforminsket styrke.
  • Ikke, under noen omstendigheter, skal dobbelttrukne midtlinjer krysses. Selv om veibanen synes å være sperret, skal du ikke legge deg ut i motgående kjørefelt for å komme forbi et hinder. Dette skal kun skje etter instruksjoner fra veihjelp.
  • I fall bilen din skulle streike, så bør du forsøke å få bilen inn i en nødlumme. Hvis dette ikke er mulig, skal du sette bilen så langt inn mot høyre som du kommer, og plassere varseltrekant minst 100 meter bak bilen. Oppsøk nærmeste nødtelefon. De fleste nyere tunneler er utstyrt med overvåkningskamera, så i fall du ikke finner en nødtelefon som du kan telefonere etter hjelp fra, vil disse kameraene få videreformidlet om din ulykkelige situasjon, og hjelp vil bli sendt.