Test: Xpeng P7 Performance

Gled deg til «Kina-invasjon»

Eneste i Europa - råtøff kineser med en touch av luksus.

FULLVERDIG: Xpeng P7 er en direkte konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2. Begge er storselgere i markedet. Etter vår lille prøvetur, mener vi absolutt du bør sjekke ut denne før du bestemmer deg. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Hørt om det kinesiske bilmerke Xpeng? Det startet med at en grunder solgte tekno-firmaet sitt til Alibaba Group for en rekordstor sum penger.

De investerte han i Xpeng. Firmaet ble startet opp i 2014 og i mellomtiden har de jobbet i det stille med å utvikle biler. Det har til nå resultert i modellene G3, som kommer til Norge allerede i år, og P7 som vi forventer til neste år.

FREKK HEKK: Selv om siluetten er som snytt ut av Tesla Model S, har Xpeng særpreg både foran og bak. Og som på en mobiltelefon kan du personifisere mye. Det finnes blant annet en rekke måter å programmere lysstripene foran og bak. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK HEKK: Selv om siluetten er som snytt ut av Tesla Model S, har Xpeng særpreg både foran og bak. Og som på en mobiltelefon kan du personifisere mye. Det finnes blant annet en rekke måter å programmere lysstripene foran og bak. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Jeg sitter bak rattet i den eneste som finnes i Europa. Og jeg må innrømme, jeg er litt imponert.

Stemmen bak rattet maser litt skarpt på kinesisk og vi må opp med appen Google oversetter på mobilen å sveipe over skjermen for å skjønne hva som står på skjermen. Modellen er ikke tilpasset Europa, men vi får en god pekepinn på hva dette er.

Hva er det?

Dette er en direkte konkurrent til Tesla Model 3 Long Range og Polestar 2. Størrelsesmessig er den litt lenger og litt lavere, men innvendig plass kan sammenlignes. Det er en sedan.

EGEN SIGNATUR: De separate lyktene foran og bak er særegne designtrekk vi ikke har sett fra noen andre tidligere. Det vil være med på å skille den fra mengden. Foto: Rune M. Nesheim
EGEN SIGNATUR: De separate lyktene foran og bak er særegne designtrekk vi ikke har sett fra noen andre tidligere. Det vil være med på å skille den fra mengden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I Kina fås den med bakhjulstrekk i to versjoner, RWD long Range og RWD Super-Long Range, samt en Performance-versjon med firehjulsdrift.

Så vidt vi vet ennå, kommer kun toppmodellen Performance til Norge, med alt tenkelig utstyr. Vi elsker jo firehjulsdrift.

Litt premium

Den har tillitsvekkende materialvalg, man sitter i sportsbilaktig i røde sportsstiler i lekkert perforert skinn. Førerstolen har integrerte høyttalere fra danske Dynaudio.

SOBERT: Interiøret er enkelt og rent, men ikke nakent. Men det hadde vært lekkert med litt kunstskinn på det store dashbordet. Foto: Rune M. Nesheim
SOBERT: Interiøret er enkelt og rent, men ikke nakent. Men det hadde vært lekkert med litt kunstskinn på det store dashbordet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De har laget hele lydanlegget i bilen. Vi har ikke testet det (vi hadde ikke tid til å sette oss inn i lydanlegget og DAB finnes ikke på denne), men danskene har jobbet med bilen i sitt lydstudio og leverer trolig bra på dette området.

Det er skinn på de viktige flatene og både dørsider og midtkonsoll er bra designet. Inntrykket er intimt og designet. En stor mellomting mellom Teslas nakne stil og vanlige biler.

HØYTTALERE I NAKKEN: Danske Dynaudio har fått frie tøylser og fyllt bilen med 13 høyttalere. En av dem sitter i bagasjerommet og to i førerens nakkepute. Foto: Rune M: Nesheim
HØYTTALERE I NAKKEN: Danske Dynaudio har fått frie tøylser og fyllt bilen med 13 høyttalere. En av dem sitter i bagasjerommet og to i førerens nakkepute. Foto: Rune M: Nesheim Vis mer

Blant annet finnes det ikke tradisjonelle ventilasjonsdyser, hverken under frontruta eller på dashbordet. Luftstrømmene justeres på skjermen eller med tale.

Midtkonsollen er helt naken og domineres av to Mercedes-lignende armlener, et rom og induksjonsplate.

FLATT GULV: Det er ikke overdrevent, men helt OK plass til voksne i baksetet. Norske biler får varme i de to ytterste setene. Gulvet er flatt. Foto: Rune M. Nesheim
FLATT GULV: Det er ikke overdrevent, men helt OK plass til voksne i baksetet. Norske biler får varme i de to ytterste setene. Gulvet er flatt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De to skjermene med forskjellig størrelse er koblet lekkert sammen i en felles glassoverflate, noe Mercedes begynte med, og trolig går bort fra igjen, skal vi dømme ut fra interiørbildene til nye S-klasse.

Stemningen er passe intim, omtrent midt mellom hva man føler i åpne Model 3 og Polestar 2 med sin enorme midtkonsoll.

DETALJER: Man blir tilgodesett med litt logoer og stemningslys i valgfri farge. Foto: Rune M. Nesheim
DETALJER: Man blir tilgodesett med litt logoer og stemningslys i valgfri farge. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Testsjåføren på 189 cm får plass i baksetet. Glasstak med avstivningsbjelke på tvers i midten er standard.

Sedanen med langt tilbaketrukket bakrute blir noe tunglastet, men bagasjerommet er dypt inn mot baksetet men det finnes ikke noe rom under gulvet. Derimot har den et helt ok bagasjerom under panseret til kabler. Trolig noe mindre enn i Tesla, som ikke oppgir nøyaktige mål, men definitivt større enn Polestar 2.

SEDAN: Coupéformede sedaner gir ikke mest oversikt over bagasjerommet, men det er akseptabel størrelse på det dersom man sammenligner med elbiler og ladbare hybrider i samme størrelse. Foto: Rune M. Nesheim
SEDAN: Coupéformede sedaner gir ikke mest oversikt over bagasjerommet, men det er akseptabel størrelse på det dersom man sammenligner med elbiler og ladbare hybrider i samme størrelse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Morsom bak rattet

Vi hadde liten tid med bilen, men fant oss noen artige småtrange og svingete fylkesveier for å kjenne litt på kjørefølelsen. Xpeng kjører doble bærearmer og multilinkoppheng og Porsche skal ha hatt fingre med i spillet. Bremsene kommer fra Brembo.

MYE PLASS: Det er vel i grunn bare Porsche (911 og 718) og Tesla som tilbyr større plass foran. Foto: Rune M. Nesheim
MYE PLASS: Det er vel i grunn bare Porsche (911 og 718) og Tesla som tilbyr større plass foran. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den bakre motoren er sterkere enn i front og man merker med én gang at det er jobbet med denne bilen. Den ligger plantet og du merker godt at du har 424 hestene du har å rutte med. Eller rettere sagt, det er de 655 Newtonmeterne man merker best.

Vi har ikke kjørt den hardt nok, eller i glatte nok forhold til å uttale oss om stabiliseringsprogrammene, men vi hadde et litt uventet slipp i en sving, noe man er bortskjemt med at spreke elbiler (Porsche og Tesla) luker bort når alle systemer er inne.

ÆSJ: Dette er en kopi av Tesla Model 3, en knotete affære. Det hadde vært bedre med et normalt dørhåndtak eller automatisk åpning. Den låses opp med fjernkontroll eller NFC på mobilen. Foto: Rune M. Nesheim
ÆSJ: Dette er en kopi av Tesla Model 3, en knotete affære. Det hadde vært bedre med et normalt dørhåndtak eller automatisk åpning. Den låses opp med fjernkontroll eller NFC på mobilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Skal vi tro videoene fra hjemmesiden, er det tatt hensyn til dem som vil ha det gøy på vinterføre.

0-100 gjør du på rundt 4,3 sekunder. Det er ikke raskest i feltet, men allikevel fort.

Toppfart vet vi foreløpig ingenting om. Det er nemlig mye som skal gjøres med bilen før den slippes på det europeiske markedet. En av de tingene er toppfarta, som ifølge hjemmesidene på Mandarin er 170 km/t, trolig en kinesisk begrenset toppfart.

Skal du ha et råskinn hva fart angår, må du fortsatt henvende deg til Tesla og Porsche.

PERFORMANCE TIL NORGE: Det er bare den grommeste som har firehjulstrekk, og det er det Nordmenn vil ha. Bare 8,6 prosent av Tesla Model 3-kjøperne velger tohjulstrekk. Foto: Rune M. Nesheim
PERFORMANCE TIL NORGE: Det er bare den grommeste som har firehjulstrekk, og det er det Nordmenn vil ha. Bare 8,6 prosent av Tesla Model 3-kjøperne velger tohjulstrekk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selvkjørende

Hele 31 sensorer, inkludert ultrasonic, radar og kameraer skal sikre deg selvkjørende kjøring i nivå 3, altså selvkjøring dersom det er bra veimerking.

Du har også parkeringsassistent, enten med deg i eller utenfor bilen. Vi har testet førstnevnte og det er latterlig enkelt på den store skjermen. Du bare kjører forbi, så gir den deg flere alternative plasser. Du trykker på den du ønsker og vipps så står den midt i ruta.

KJENTE MERKEVARER: Xpeng hevder de bruker velrenomerte leverandører til bilene sine. Det lover bra. Foto: Rune M. Nesheim
KJENTE MERKEVARER: Xpeng hevder de bruker velrenomerte leverandører til bilene sine. Det lover bra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det fører oss over på elektronikken. Vi har ikke fått testet den i denne bilen, fordi alt var på kinesisk. En vi brukte den i den engelsk-språklige kompakt-SUV-en G3 og både grafikk og hastighet virker overbevisende.

Språk-kommandoene kunne gjøres i høyt tempo, selv med min norske engelske tale, og alt er like intuitivt som på Tesla. Det er ingen hemmelighet at Xpeng har benyttet alle åpne patenter fra Tesla og det synes godt på skjermen og måten man navigerer der.

KINESISK: Vi fikk ikke fullt utbytte av dispayene, men layoten er fin og betjeningen svært enkel. Når bilen er i fart ligner det svært mye på Teslas løsning, noe som er bra. Foto: Rune M. Nesheim
KINESISK: Vi fikk ikke fullt utbytte av dispayene, men layoten er fin og betjeningen svært enkel. Når bilen er i fart ligner det svært mye på Teslas løsning, noe som er bra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Infotainment-systemet kan sammenlignes med en android-telefon. Her kan du legge inn hva du ønsker av apper og det blir spennende om du kan legge inn flere enn Polestars litt magre utvalg av biltilpassede apper.

Norge er det første landet som får bilen utenfor Kina, der den er koblet opp mot deres lukkede nett. Våre biler blir omprogrammert for harde livet i disse dager for å fungere med det åpne internettet i Europa. Vi er i så måte prøvekanin før bilen blir tilgjengelig i resten av Europa.

SOM EN MOBIL: Systemet er mye mer åpent enn Tesla sitt. Her skal du kunne laste ned appene du vil bruke. Foto: Rune M. Nesheim
SOM EN MOBIL: Systemet er mye mer åpent enn Tesla sitt. Her skal du kunne laste ned appene du vil bruke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Zahid Saddiq, CEO i det nye selskapet, bekrefter at bilene blir styrt av europeiske servere, og bilene som kommer hit har blant annet ikke kameraet i A-stolpen som overvåker føreren, som er på testbilen.

Service?

Importøren Zero Mobility Group springer ut fra den gamle Mercedes-forhandleren Star Autoco på Lørenskog. De har lang erfaring, men er en liten aktør.

HOVEDMENYEN: Den stående stripa til venstre ligner mye på Tesla sin. Som du ser har ligger valgfrie apper i større formater på skjermen. Det kan du konfigurere selv. Foto: Rune M. Nesheim
HOVEDMENYEN: Den stående stripa til venstre ligner mye på Tesla sin. Som du ser har ligger valgfrie apper i større formater på skjermen. Det kan du konfigurere selv. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Xpeng kjører noenlunde samme salgsfilosofi som Tesla. Salget skal skje på nett og du har i prinsipp kjøpt bil på 3 minutter. Det blir også noen få salgssteder rundt om i landet.

Xpeng tenker også likt når det gjelder service. Alt som styres via elektronikk, noe som i prinsipp gjelder alt i dagens biler, fra å åpne bagasjerommet til effektleveranse ut til hvert enkelt hjul, styres av samme hjerne. Det mest geniale med det er at alt kan oppdateres, fikses og justeres online.

Teorien da er at dersom det mekaniske er bra, vil du kunne gjøre de fleste servicer og utbedringer over nett, omtrent som på et ubemannet romskip, der man ikke har mulighet til å gjøre noe fysisk.

For bileieren betyr det langt færre service-besøk og det gir mulighet for flere funksjoner, forbedringer og nye tjenester underveis.

Meca og NAF blir autoriserte verksteder for Xpeng i Norge. Meca har 320 verksteder, NAF har 44 servicesenter, så det mekaniske burde være uproblematisk å få ordnet med.

Selve karosseriet skal være topp moderne og har klart fem stjerner i den kinesiske motsvarigheten til Euro NCAP. Den er ikke kollisjonstestet i Europa ennå, men testene samsvarer nå såpass at vi blir overrasket om den ikke får fem stjerner her også.

Importøren hevder at det er store og kjente europeiske aktører på lista over deleleverandører til produksjonen og mener bilen skal holde høy kvalitet. Det gjenstår å se.

Prisen

Det er en stund til bilen kommer til Norge. Vi har lite info om rekkevidde og ladetider. Skal vi tro hjemmesidene vil vår modell få en rekkevidde på 56 mil. Det er solid.

Men Tesla Model 3 blir uansett en hard nøtt å knekke.

Xpeng skal gå rett i strupen på Tesla Model 3. Det skal den gjøre med sporty look, lang rekkevidde og firehjuldrift. Vis mer

Den gikk nylig ned i pris igjen, den er sprekere og byr på markedets raskeste hurtiglading (med unntak av Porsche Taycan) - gjennom sitt eget, velutbygde ladenettverk.

Xpeng P7 skilter derimot med et triveligere interiør og større verkstednettverk.

Får den CCS-ladekontakt med 150 kW istedenfor CHAdeMO-kontakten som står der i dag (50 kW) og omtrent tilsvarende rekkevidde fra sitt batteri på 80,9 kWt (Tesla har 74 kWt) og prisen er tilsvarende, eller helst lavere, tror vi det finnes et marked for den.

Testresultat

Xpeng P7 Performance

Sporty kineser

Look, kvalitetsinntrykk, elektronikk (forhåpentligvis) kjøreegenskaper.

Vi vet lite om pris etc.

Den største trusselen er trolig ikke Polestar 2 og Tesla Model 3, snarere heller mengden med mellomklasse-SUV-er som kommer neste år. For det er jo det nordmenn egentlig vil ha.

Xpeng P7 Performance

Motor foran hk/Nm:163/655 Nm
Motor bak hk/Nm:267/650 Nm
Systemeffekt hk/Nm:424 hk/655 Nm
0-100 km/t:Ikke oppgitt
Toppfart:Mer enn 170 km/t
Rekkevidde NDEC:56,2 km
Strømforbruk WLTP kWt/100 kmIkke oppgitt
Ladekapasitet Hjemme/hurtig:Ikke oppgitt
Batterikapasitet:80.9 kWt
L/B/H:488/190/145
Akselavstand:300
Dekkdimensjon:245/40ZR19
Bagasjerom:440 liter
Egenvekt:2060 kg
Pris fra kr.:Ikke oppgitt
Pris testet modell kr:Ikke oppgitt

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer