BMW X1 blir ladbar - 225xe Active Tourer oppgraderes

Gjør Norges-favorittene enda mer attraktive

Bilen alle har ventet på kommer endelig som ladbar hybrid, mens BMWs nest mest solgte bil i Norge skal gå mer enn 25 prosent lengre på strøm.

OPPGRADERES: BMWs norgesfavoritt skal gå mer enn 25 prosent lengre, med det nye batteriet som nå er lansert. Foto: Rune M. Nesheim
OPPGRADERES: BMWs norgesfavoritt skal gå mer enn 25 prosent lengre, med det nye batteriet som nå er lansert. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

BMW kommer med flere attraktive nyheter for nordmenn om dagen. Aller mest spennende vil mange mene er at deres minste SUV, BMW X1, snart kommer som ladbar hybrid.

Bilen ble lansert i 2015 og har vært blant de mestselgende BMW-modellene her i landet, de siste årene. Nå oppgraderes den med ny teknikk og design. Samtidig bekrefter importøren at den plug-in hybriden BMW X1 xDrive 25e kommer på markedet i løpet av første kvartal neste år - trolig i mars 2020.

- BMW X1 var den mest solgte X-modellen til BMW på verdensbasis i 2018. Når modellen nå oppgraderes, er det etter den evigkloke oppskriften «dont't change a winning concept», sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge i en pressemelding.

Motorer og priser

En Twin Power Turbo-bensinmotor på 125 hestekrefter, med et dreiemoment 220 Nm, driver framakselen, mens elmotoren på 95 hk (165 Nm) driver bakakselen gjennom et xDrive-firehjulsdriftsystem, som ligner på det som i dag finnes i den populære BMW 225xe (denne oppgraderes også - les mer om det lenger ned i saken).

Bruttokapasiteten på høyspenningsbatteriet blir 9,7 kWt, og den elektriske rekkevidden blir over 50 km, målt etter den gjeldende NEDCcorr-normen basert på WLTP-typegodkjenning.

Oppgradering av BMW X1 gjør at alle motorene skal få lavere utslipp og forbruk, uten at det skal gå på bekostning av kjøredynamikk eller ytelser. Enkelte av motorene er allerede klare for utslippsnormen EU6d, som først trer i kraft i 2021.

De reduserte utslippsverdiene skal ifølge BMW også gi gjennomgående lavere engangsavgifter og følgelig også lavere grunnpriser enn forgjengeren.

Modell C02-utslipp (NEDCcorr) Pris (fra)
BMW X1 xDrive 18d, 150 hkFra 122 g/km465.000,-
BMW X1 xDrive 20d, 190 hkFra 123 g/km511.200,-
BMW X1 xDrive 25d, 231 hkFra 128 g/km573.100,-
BMW X1 xDrive 20i, 192 hkFra 143 g/km547.400,-
BMW X1 xDrive 25i, 231 hkFra 144 g/km590.600,-
BMW X1 xDrive 25e, 125 hk+95 hk (el)-*-*

Tabellforklaring: De fleste oppgraderingene er tilgjengelig med en gang. * = Den ladbare hybriden xDrive 25e kommer ikke før første kvartal 2020, og mer informasjon kan forventes til høsten.

BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW
BMW X1: Den populære kompakt-suven oppgraderes - og i mars 2020 kommer den som etterlengtet ladbar hybrid. Foto: BMW

Norgesfavoritten mer attraktiv

Etter fem år lanserer BMW også et nytt og større batteri til sin mest solgte «ikke-elbil», den ladbare BMW 225xe Active Tourer. I flere år har den ladbare 2-serien vært usedvanlig viktig for det tyske premiummerket her i Norge - etter den populære elbilen BMW i3.

Da 225xe Active Tourer ble lansert for seks år siden, var det med stempelet «bilen BMW aldri skulle lage», men her i Dinside gav vi den likevel terningkast fem, blant annet på grunn av gode kjøreegenskaper, stor bakseteplass og mange fleksible løsninger.

BMW 225xe Active Tourer-salget i Norge
År Antall
2019 (4 mnd)473
20181867
20172171
20161332
20153
Sum5846

25% lengre rekkevidde

Det nye batteriet har en brutto lagringskapasitet på 9,7 kWt, noe som skal øke den elektriske rekkevidden med mer enn 25 prosent, skal vi tro importøren. Dermed skal man kunne kjøre opptil 47 kilometer uten å måtte benytte fossilt drivstoff, dette målt etter NEDC 2.0 - WLTP-tilpassede målinger.

Ny frapris vil være 382.500 kroner.

Til dags dato er det i år registrert 473 nye BMW 225xe Active Tourer på det norske markedet. Dermed er bilen også den tredje mest solgte ladbare hybriden i Norge i 2019. Siden 2015 har det blitt registrert 5.846 eksemplarer av bilen.

Mest solgte ladbare hybrid 2019

# Bilmodell Antall
1.Mitsubishi Outlander1983
2.Volvo XC60879
3.BMW 225xe473
BMW 225XE ACTIVE TOURER: Nordmenn har tatt imot bilen med åpne armer. Foto: Rune M. Nesheim
BMW 225XE ACTIVE TOURER: Nordmenn har tatt imot bilen med åpne armer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nyheter i kø

Men det er ikke bare Norges-favorittene BMW X1 og den ladbare utgaven av 2-seriens høyreiste bil som oppgraderes. Tyskerne har nemlig fått nye motoralternativer på en rekke modeller, samt nye ladbare hybrider, mer teknikk og tilpasning til nye EU-direktiver, når de markerer overgangen til produksjon av nye årsmodeller.

Her er en oversikt over noen av nyhetene som kommer fra BMW framover, i form av nedtelling.

5. BMW 3-serie sedan

Siste generasjon BMW 3-Serie sedan ble lansert i Norge i mars. I sommer utvides modellporteføljen med en rekke nye motoralternativer.

Den ladbare hybriden BMW 330e er ventet å bli den mestselgende modellen. Fremdriften kommer fra en elektrisk motor, som jobber sammen med en firesylindret bensinmotor, med en samlet effekt på 252 hester. Effekten kan «boostes» midlertidig, med ytterligere 30 kW (41 hk) fra den elektriske motoren. Dermed kan også sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 6,5 sekunder. Den elektriske rekkevidden blir på opptil 60 km, etter de samme NEDC 2.0-tallene.

M340i xDrive er den foreløpige toppmodellen i den nye 3-serie-familien. Med 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm, går 0-100 km/t unna på 4,4 sekunder.

Med de nye modellene kommer også nye eksteriørfarger og interiørdetaljer, samt en rekke muligheter fra BMW Individual for skreddersøm fra BMWs øverste hylle. Senere i år kommer også stasjonsvognen BMW 3-serie Touring.

Modell Pris (fra)
BMW 320i xDrive, 184 hk487.200,-
BMW 330i xDrive, 258 hk559.700,-
BMW M340i xDrive, 374 hk810.500,-
BMW 330d xDrive, 265 hk619.800,-
BMW 330e plug-in hybrid, 292 hk457.400,-

4. BMW 5-serie sedan:

Ladbare BMW 530e får også større batteri, mer standardutstyr og kan nå også leveres med xDrive-firehjulsdrift. Med den økte kapasiteten, øker også den elektriske rekkevidden med mer enn 30 % (NEDC 2.0). BMW 530e kan nå kjøre opp til 64 km på den elektriske motoren alene. For den nye versjon med firehjulsdrift, BMW 530e xDrive, er den elektriske rekkevidden opptil 57 km, ifølge BMW og NEDC 2.0.

V8-motoren i BMW M550i xDrive Sedan oppgraderes slik at den nå byr på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til de tre øverste modellene i hierarkiet – M5, M550i xDrive Sedan og M550d xDrive Sedan – blir laserlys tilgjengelig som ekstrautstyr. Det betyr at fjernlysene får en rekkevidde på opptil 650 meter, ifølge BMW.

Modell Pris (fra)
BMW 530e, 252 hk542.400,-
BMW 530e xDrive, 252 hk580.300,-
BMW M550i xDrive, 530 hk1.276.300,-

3. BMW 8-serie:

Helt nye BMW 8-serie Coupé og Cabriolet ble lansert i begynnelsen av året. Først ut var modellene M850i xDrive (530 hk, bensin) og 840d xDrive (320 hk, diesel). Nå utvides motorfamilien med en ny sekssylindret bensinmotor på 340 hk i modellen 840i xDrive. Som for flere andre modeller, utvides også utvalget av skreddersøm fra BMW Indiviual.

Senere i år lanseres 4-dørs versjonen Gran Coupé. Så vil også toppmodellene med betegnelsen M8 komme på alle de tre variantene.

Modell Pris (fra)
BMW 840i xDrive Coupé, 340 hk1.260,300,-
BMW 840i xDrive Cabriolet, 340 hk1.373.400,-

2. BMW X5:

Siste generasjon BMW X5 ble lansert i november 2018. Nå utvides modellporteføljen med tre nye motoralternativer.

Ny innstegsversjon blant dieselmotorene blir X5 25d xDrive, med en firesylindret motor på 231 hk og et dreiemoment på 540 Nm. I den andre enden av skalaen kommer X5 M50i xDrive, med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Den store SUV-en gjør da unna sprinten fra 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Volumselgeren i Norge blir den ladbare hybriden, BMW X5 45e xDrive. Under panseret sitter en Twin Turbo-rekkesekser på tre liter, som yter 286 hk, med et dreiemoment på 450 Nm. Den elektriske motoren leverer alene 112 hk med 265 Nm dreiemoment. Samlet effekt fra de to motorene er 394 hk, med maks dreiemoment på 600 Nm. Høyspennings-batteriet har en kapasitet på 18,4 kWt og den elektriske rekkevidden er opptil 80 km, ifølge NEDC 2.0.

BMW melder at bilen leveres som standard med luftfjæring på begge aksler og elektronisk styrte dempere, og kan om ønskelig utstyres med tilhengerfeste.

Modell Pris (fra)
X5 25d xDrive, 231 hk896.200,-
X5 M50i, 530 hk1.556.500,-
X5 45e xDrive845.000,-

1. BMW X7:

Storebroren i BMWs X-familie er nettopp lansert. Nå kan den også bestilles med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til tross for sine voluminøse proporsjoner, går sprinten fra 0-100 likevel unna på 4,7 sekunder for nye BMW X7 M50i xDrive.

Modell Pris (fra)
X7 M50i xDrive1.833.200,-

Foruten de nye motoralternativene på de ulike BMW-modellene, er også ny teknikk en del av oppgraderingene for modellårskiftet.