Bibelte på, både foran og bak. Merk spesielt førers ansvar for å sikre barna i bilen. Foto: colourbox.com
Bibelte på, både foran og bak. Merk spesielt førers ansvar for å sikre barna i bilen. Foto: colourbox.com Vis mer

Gjør du disse setetabbene?

Farlig og unødvendig slurv. Nå kan du også risikere å bli anmeldt om du ikke sikrer passasjerene ordentlig.

Publisert
Sist oppdatert

Bilbeltet eller setebeltet regnes fortsatt som det viktigste sikkerhetsutstyret du bruker i bilen. Likevel er det mange som dropper det. Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken 2010 rapporterer at 46 prosent av omkomne personer i bil i 2010 ikke brukte bilbelte.

– Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken, skriver Statens vegvesen på sine nettsider.

Og nytt nå er at fører nå kan anmeldes for visse typer slurv.

Fører kan anmeldes

I utgangspunktet er det den som ikke bruker belte som må betale forelegg om man blir stoppet i kontroll. Sitter du for eksempel på i en drosje uten å ta på beltet, er det altså ikke sjåføren som må punge ut.

Sikring i bil:

Barn som er under 135 centimeter og under 36 kilo skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt.

Barn mellom 135 og 150 centimeter og under 36 kilo skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen.

Barn og voksne over 36 kilo skal sikres med bilbeltet.

Bilbelte ble påbudt for bilsjåfør og forsetepassasjer i 1975. I 1985 kom baksetet etter. Det var først da myndighetene i 1979 innførte bøter for å kjøre uten, at bilbeltebruken økte markant.

Kilde: Statens vegvesen


Men kjører du bilen, har du likevel et ansvar. Selvsagt for deg selv, men også for de yngste passasjerene. Dersom personer under 15 år dropper beltet eller annet pålagt sikkerhetsutstyr, er det bilførers ansvar, og dermed bilfører som må betale gebyr. Nytt er også at fører nå risikerer å bli anmeldt for usikrede barn i bil.

– Nå har vi mulighet til å anmelde førere som har usikrede barn mellom 0-14 år i bilen. Et usikret barn kan bli alvorlig skadet, selv i lave hastigheter, sier avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen etter en nylig gjennomført bilbelteaksjon.

Ikke bare farlig, men også dyrt å droppe beltet

Dropper belte bak

Dette er en gjenganger: Ifølge Statens vegvesen bruker færre bilbelte når de sitter i baksetet. Og det er spesielt menn og folk i hovedstadsområdet som slurver med setebeltene, skal vi tro en undersøkelse utført av YouGov for If Skadeforsikring. 26 prosent av norske menn sier at de aldri, sjelden eller bare av og til tar på bilbelte når de sitter i baksetet.

En voksen person som sitter i baksetet uten bilbelte og frontkolliderer i 50 kilometer i timen, vil treffe forsetet med en kraft tilsvarende et par tonn, ifølge Statens vegvesen.

– Baksetepassasjerer uten bilbelte får mer alvorlige skader enn de som bruker belte. Uavhengig av bilbeltebruk viser våre tall også at baksetepassasjerer har en noe høyere andel av skader i hode, mage og bryst sammenlignet med skader hos bilførere, sa lege Marit Krohg i If Skadeforsikring til DinSide tidligere i år.

Belte og puter er laget for å virke sammen:
Jubileum for en fantastisk oppfinnelse - kollisjonsputen

Riktig beltebruk

Trygg Trafikk og Statens vegvesen kommer med følgende råd for riktig bruk av bilbeltet:

  • Det skal ligge tett til kroppen, over bryst/skulder.
  • Hoftedelen skal sitte så langt ned mot hoftene som mulig. Det betyr for eksempel at passasjerer må være svært forsiktig med å legge setet bakover for å sove under kjøring.
  • Kollisjonspute i bil er konstruert for å virke SAMMEN med bilbeltet, og gir best beskyttelse når du bruker beltet.
  • Merk spesielt når du har barn i bilen: Bilbeltet skal ikke ligge under armen eller bak barnets rygg. Beltene i barnestolen skal være strammet godt rundt barnet, og de skal ikke være vridd. Vær forøvrig nøye på følge instruksjonene fra produsenten for hvordan setet skal festes.

Nye løsninger ikke alltid bedre

Easycarseat - en oppblåsbar variant som burde blitt på tegnebrettet, ifølge testresultatene. Foto: Produsenten
Easycarseat - en oppblåsbar variant som burde blitt på tegnebrettet, ifølge testresultatene. Foto: Produsenten Vis mer

Brukte barneseter

Barneseter er kostbare, og brukes vanligvis i relativt kort tid. Derfor er det mange brukte til salgs. Vurderer du å kjøpe brukt utstyr, bør du sjekke følgende:

  • Forhør deg med selger om de har brukt setet samtidig som de har vært involvert i en kollisjon eller fått harde smell. Slike seter bør ikke brukes, da beskyttelsesevnen kan være forringet.
  • Hold deg unna de eldste variantene - sikkerhetsutviklingen går fort, og stoler av nyere dato vil ofte gi bedre beskyttelse enn eldre varianter.
  • Mange bilseter er vanskelige å montere. Du bør få med bruksanvisning eller be om at selger viser deg hvordan setet monteres. Eventuelt kan du ta kontakt med forhandler for å få en demonstrasjon der. De fleste som selger bilseter for barn skal kunne vise deg hvordan setene skal monteres, men er setene gamle, har det nok gått i glemmeboken hos forhandlerne også.


I Forbrukerrådets ferskeste testoversikt over barneseter, har de med en variant vi ikke har sett før. Et oppblåsbart barnesete.

I utgangspunktet høres det ut som drømmen for enhver familie som beveger seg litt mer enn bare i egen bil. Tenk så lettvint å ta med på reise? Men dropp denne varianten. Den blir regelrett slaktet. Easycarseat Inflatable beregnet på barn mellom 18 og 36 kilo blir vurdert som livsfarlig i praksis.

Se om setene du vurderer å kjøpe er testet:

I helgen kommer en DinSide med en oppdatert oversikt over flere bilseter som er testet.

Også uheldig utstyr for voksne

I fjor advarte den tyske bilorganisasjonen ADAC mot trekuletrekk, setetrekk mange kanskje kjenner igjen spesielt fra drosjer og andre yrkesbiler.

Ifølge ADAC er det en risiko for at de som sitter på et slikt sete, sklir ned under bilbeltet og får store personskader ved en ulykke. Derfor anbefaler bilistorganisasjonen heller at man bruker sklisikre setetrekk, dersom man ønsker å ha setetrekk på bilsetet.

– Sitteunderlag med trekuler er noe vi kjenner godt til i Norge, og der er vi av samme oppfatning som tyske ADAC. Selv med trepunktsseler kan man skli ned og få store skader ved en ulykke. Også i krappe svinger vil man sitte ustødig og skli litt i den, så dette er ikke noe som vi synes noe særlig om, sa Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til DinSide i fjor.

Mer ekstrasutstyr du bør ligge unna

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer