Slitasje etter bilferien

Gjør denne enkle dekksjekken nå

Norgesferien har gitt dekkene på bilen skikkelig juling. Sjekk slitasjen selv - og kjøp med fordel nye dekk i høst.

SPAR PENGER NÅ: Med en tungt lastet bil på varme sommerveier, slites dekkene mye raskere enn ved normal kjøring. Sjekk dekkene etter ferieturen.Det er penger å spare på å kjøpe nye sommerdekk nå i høst. Foto Rune Korsvoll
SPAR PENGER NÅ: Med en tungt lastet bil på varme sommerveier, slites dekkene mye raskere enn ved normal kjøring. Sjekk dekkene etter ferieturen.Det er penger å spare på å kjøpe nye sommerdekk nå i høst. Foto Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tung last, varmt vær og mange kilometer sliter dekkene ekstra mye. Dekkene som hadde bra mønster da du satte dem på bilen i vår, kan allerede være god under den anbefalte grensen på tre millimeter. Kanskje er de nede på minstegrensen 1,6 millimeter.

Gode priser

Da er det bare en ting å gjøre; kjøpe nye. Det er flere gode grunner til at det er lurt akkurat nå.

For det første er det i de kommende ukene, når dekkbutikkene står på trappene til å ta inn en ny kolleksjon med vinterdekk, at du kan få spesielt gode priser.

Mange forhandlere har sommerdekk på lageret som de gjerne vil bli kvitt før vintersesongen. Om sommerdekkene dine er modne for utskiftning, må du uansett kjøpe nye til våren når prisen er høyere.

Allerede nå ser vi at tendensen er nedadgående på noen av de mest populære dekkene fra vår sommerdekktest (+), deriblant Michelin Pilot Sport 4 og Continental PremiumContact 6. Prisene under er hentet fra Prisjakt, og gjelder for ett dekk:

Farlig dårlig

Den viktigste grunnen til å kjøpe nye dekk nå, er at du ikke må kjøre høsten i møte med dårlige sommerdekk. Våte høstveier kan være glatte og skumle. Ikke minst vannplaning, som oppstår når dekk med dårlig mønster ikke klarer å drenere vekk vannet på veibanen, er skremmende. Plutselig flyter biler og blir som et såpestykke i et badekar.

Vi har tidligere testet hvordan slitte dekk motstår vannplaning. Resultatene var skremmende: Mens et nytt Goodyear-dekk klarte 98 km/t før det mistet veigrepet, vannplanet et Nokian-dekk med 1,7 millimeters mønster (lovlig i Norge) allerede ved 68 km/t.

Vi har testet

Også bremsestrekningen på våt vei blir lang med slitte dekk. Fra 80 km/t var forskjellen fra det nye til det slitte dekket ni meter. Det høres kanskje ikke så mye ut, men når bilen med de nye dekkene hadde klart å stoppe foran barnet som løp ut i veien, holdt bilen med de slitte dekkene fortsatt 35 km/t.

ENKEL SJEKK: Fra toppen av 5-tallet og ut til kanten på en femkrone er det et par millimeter. Du bør ikke kjøre høsten i møte med mindre enn tre millimeter mønster. Foto: Rune Korsvoll
ENKEL SJEKK: Fra toppen av 5-tallet og ut til kanten på en femkrone er det et par millimeter. Du bør ikke kjøre høsten i møte med mindre enn tre millimeter mønster. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Vi har kjørt 15 sommerdekk gjennom omfattende tester for å finne de som gir deg de sikreste kjøreegenskapene, spesielt på våt vei. Du får oversikten ved å følge lenken under (Pluss):

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer