Gjerrigknarkene

En Audi A2 1.2 TDI klarer seg med 0,3 liter drivstoff per mil. En Mercedes-Benz Mercedes-Benz G 500 surkler i seg det femdobbelte. Du sparer både penger og miljø ved å velge riktig bil.

GJERRIG: Audi A2 1.2 TDI klarer seg med 0,3 liter per mil.
GJERRIG: Audi A2 1.2 TDI klarer seg med 0,3 liter per mil. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Har du lagt merke til at norske bilannonsene nå inneholder informasjon om CO2-utslipp? Dette har sammenheng med et EU-direktiv som Norge har sluttet seg til. Direktivet pålegger bilprodusenter og forhandlere å oppgi både drivstoff-forbruk og CO2-utslipp i sin annonsering.

EU håper at dette skal bidra til å gjøre forbrukerne mer bevisste på miljøaspektet når de handler bil og at dette igjen skal tvinge bilprodusentene til å produsere mer miljøvennlige biler. EU har som målsetting at nye biler i gjennomsnitt kun skal slippe ut 120 gram karbondioksid (CO2) per kilometer innen 2010.

Oppdaterte svensker

I sammenheng med det nye direktivet har de fleste europeiske vegmyndigheter utarbeidet lister over alle nye bilers drivstoff-forbruk og CO2-utslipp. Også det norske vegvesenet har laget en slik liste, men denne er ikke oppdatert siden 15. oktober i fjor. Vi valgte derfor å basere oss på det svenske Vägverkets liste, som ble oppdatert så sent som i mai i år.

0,3 liter

Vägverkets liste viser at Audi A2 1.2 TDI sammen med Volkswagen Lupo 3L TDI, begge dieseldrevne, er de mest gjerrige og miljøvennlige bilene på markedet. Begge klarer seg med 0,3 liter diesel per mil ved blandet kjøring og slipper kun ut 81 gram CO2 per kjørte kilometer. Og Volkswagen-konsernet, som foruten Volkswagen også produserer Audi, Seat og Skoda, har mye å skryte av når det gjelder miljøvennlig motorteknologi. Blant de 15 mest miljøvennlige diesel-bilene, står Volkswagen-konsernet bak hele 11.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her finner du de 15 mest gjerrige og miljøvennlige dieselbilene. Vi gjør oppmerksom på at enkelte av bilene i listene ikke er i salg i Norge.

0,49 liter

Bensindrevne biler har generelt et høyere drivstoff-forbruk enn diesel-drevne slektninger, og ingen har foreløpig klart å få serieproduserte bensinbiler ned mot 0,3 liter per mil. Likevel - også produsentene av bensinmotorer har kommet langt. Smart (toseter) og Volkswagen Lupo FSI, greier seg med 0,49 liter per mil og slipper ikke ut mer enn 118 gram CO2 per kilometer.

Toyota Prius

HYBRID: Toyota Prius er den eneste hybridbilen som selges i Norge. Den klarer seg med 0,51 liter per mil.
HYBRID: Toyota Prius er den eneste hybridbilen som selges i Norge. Den klarer seg med 0,51 liter per mil. Vis mer

Hybridbilen Toyota Prius, som benytter både bensinmotor og batteridrift, må faktisk seg nøye seg med tredjeplassen. Til Prius sitt forsvar skal det nevnes at bilen er utstyrt med automatgirkasse, noe som vanligvis er ensbetydende med høyere forbruk. Og Prius er tross alt svært gjerrig. Bilen nøyer seg med 0,51 liter bensin per mil og slipper ikke ut mer enn 120 gram CO2 per kilometer.

Her finner du de 15 mest gjerrige og miljøvennlige bensinbilene.

Hva er best - bensin eller diesel?

Dieselmotorer er altså mer gjerrige enn bensinmotorer. Men er de mer miljøvennlige? Vel, det kommer an på hvilke øyne som ser. Hvis man kun skulle tatt hensyn til lokal forurensing, ville nok bensinmotorer være å foretrekke. Dieselmotorer slipper nemlig ut såkalte dieselpartikler, som i likhet med asfaltstøv er plagsomt for mennesker med luftveislidelser.

Med tanke på global oppvarming og CO2-problematikken, er nok dieselmotorer å foretrekke. Dette fordi CO2-utslipp har en nær sammenheng med forbruk. Som vi har sett klarer dieselmotorene seg med mindre drivstoff enn bensinmotorene.

Det skal imidlertid tas med at dieselmotorer relativt sett slipper ut mer CO2 enn bensinmotorer. Ved samme forbruk slipper en dieselmotor i snitt ut 11 prosent mer CO2 enn en bensinmotor. Det betyr at bensinmotorer, den dagen man eventuelt klarer å lage dem like gjerrige som dieselmotorer, er å foretrekke.

Bensinslukerne

DYR I DRIFT: Mercedes-Benz G 500 drikker 1,67 liter per mil ved blandet kjøring.
DYR I DRIFT: Mercedes-Benz G 500 drikker 1,67 liter per mil ved blandet kjøring. Vis mer

Audi A2 1.2 TDI og Volkswagen Lupo 3L TDI klarer seg altså med 0,3 liter diesel per mil. I den andre enden av skalaen finner vi Mercedes-Benz G 400 CDI, som slurper i seg hele 1,28 liter diesel ved blandet kjøring. Slektningen med bensinmotor, G 500, er enda verre. Den bruker oppsiktsvekkende 1,67 liter bensin per mil.

Her finner du verstingene.

Lei av høye drivstoffutgifter? Her har du noen tips om hvordan du kan redusere forbruket og samtidig bidra til et bedre miljø:

10 tips for lavere forbruk/utslipp
1Kjøp en lett og liten bil med liten motor
2Kjøp en bil med lav CV-verdi (lav luftmotstand)
3Kjøp dekk med liten rullemotstand
4Bruk riktig dekktrykk
5Bruk motorvarmer
6Unngå firehjulstrekk
7Unngå automatgirkasse (gjelder ikke moderne trinnløse automatkasser (CVT))
8Unngå bruk av takstativ/skiboks
9Unngå bruk av klimaanlegget og andre apparater som trekker strøm
10Følg bilens serviceprogram

Kilde: Det svenske Vägverket, Konsumentverket og Naturvårdsverket

Relaterte artikler:

  • Store utfordringer for motorprodusentene (Alt om EU3/EU4)
  • Norges billigste nybiler
  • TEST: Audi A2 1.2 TDI