Girkasse med muskler

Utviklingen av motorer med høyt dreimoment har gått så fort at girkassene ikke har klart å henge med i svingene. Det var da det, og ikke nå.

ZF, verdens største uavhengige produsent av automatiske girkasser, lanserte torsdag sin nye girkasse. Det er trolig enkelte bilprodusenter svært glade for.

Råsterke dieselmotorer

Den nye, automatiske sekstrinns girkassen representerer nemlig en liten revolusjon. For de eksisterende automatkassene tåler nemlig ikke høyere dreiemoment enn 600 newtonmeter, akkurat nok til å takle motoren i Mercedes S 400DT og BMW 740DA.

Motoringeniørene sitter som på nåler etter å konstruere dieselmotorer med høyere dreiemoment. Men har hittil måtte smøre seg med tålmodighet, i påvente av kraftigere girteknologi.

Den nye sekstrinns girkassen fra ZF tenner håp i nedstemte ingeniørsjeler. For ZF 6HP-32, som nyheten er døpt, er i stand til å betjene et dreiemoment på hele 750 newtonmeter. Dermed kan bilfabrikkens hoffkonstruktør igjen finne frem blyant og papir.

Lett, komfortabel og økonomisk

ZF har også andre grunner til å slå seg på brystet. Overraskende nok veier nyheten 13 prosent mindre en forgjengeren med fem trinn. Ved hjelp av tekniske hjerner og tysk presisjon har ZF klart å integrere det elektroniske systemet i girhydraulikken. Konstruksjonen gjør også giringen mykere og reduserer drivstofforbruket i følge produsenten.

Mercedes og BMW

ZF mener selv at den nye girkassen passer mange forskjellige biler, også firehjulstrekkere, med dreiemoment mellom 300 og 750 newtonmeter. Likevel tipper vi det blir Mercedes og BMW som først hiver seg over ZF 6HP-32.