Tilbakekallingene på Polestar 2

Gir ett år ekstra garanti

Kompenserer for trøbbel for kundene.

STOR INTERESSE: Mange har ventet på Polestar 2. Vi har testet den: Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det nye bilmerket Polestar som ligger under Geely, der Volvo også er et av 13 bilmerker, har mildt sagt fått en trøblete start.

Det koker på forumet til Polestar-eierne, som tross alt er positive.

Mange har opplevd at bilen ikke starter og at den har stoppet langs veien. Begge deler med bilberger som resultat.

Unormalt høyt forbruk og problemer med multimedia er også rapportert.

Det siste er at gulvmattene i stoff er av dårlig kvalitet og at enkelte opplever problemer med drenering, noe som gir oppsamling av vann innenfor bakdørene.

Dette skal skiftes

Omformere: Det er oppdaget feil med inverterne foran og bak som gjør om strømmen fra likestrøm fra batteriet til vekselstrøm til motorene. Defekten kan føre til at at du ikke får startet og at bilen stopper mens du er ute og kjører.

FREKK HEKK: Høyere bakkeklaring og kombibakluke gjør den både praktisk og annerledes. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK HEKK: Høyere bakkeklaring og kombibakluke gjør den både praktisk og annerledes. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Varmeelement: Komponenter i varmeelementet har produsert en feilkode som gjør at det ikke er mulig å starte bilen. På biler der dette er tilfelle, byttes varmeelementet.

Over-the-air-kompatibilitet: Til nå har ikke Polestar kunnet oppdatere via nettet. Med ny programvare kan Polestar oppdatere programvare direkte til bilen når den er tilknyttet nett i stedet for å måtte besøke verkstedet.

Den nyeste programvarepakken inkluderer også feilrettinger for andre problemer Polestar har fått rapporter om fra kundene, inkludert overdreven batterivifteaktivering og unødvendig aktivering av alarm.

Polestar har fått hjelp av Google med sitt operativsystem. Vi sjekker det ut. Vis mer

Totalt er 4.586 leverte biler berørt av feilen i omformeren og 3.150 leverte biler er påvirket av feil ved HVCH. Dette gjelder for biler i Sverige, Norge, Belgia, Nederland, Tyskland, Storbritannia og Kina.

For Norges del er tallene 1.735 og 1.446. Jobben tar en dag.

Lengre garanti

Som kompensasjon for feil med omformere, batterikomponenter og oppdateringer, tilbyr Polestar nå et år ekstra garanti på Polestar 2.

Nybilgarantien er 5 år eller 100.000 kilometer, avhengig av hva som kommer først. Nå utvides den altså til 6 år eller 120.000 kilometer

Batterigarantien og rustgarantien forlenges også. Dagens garanti er 8 år/160.000 km og 12 år. Ny garanti blir 9 år med uendret kjørelengde, og 13 år for rust.

Men det er med forbehold. Den utvidede garantien gjelder kun privatkunder og kun for første eier av bilen. Dessuten gjelder det bare for biler som er levert frem til nå. Bilene som blir levert fra nå av, har fått oppgraderingene og opprettholder opprinnelig garanti.

Gjelder så og si ingen

På facebook-gruppen Polestar Owners Club Norway er det lite applaus å hente for den ekstra garantien.

Det argumenteres for at nybilkjøpere som regel har solgt sin bil innen det har gått seks år, noe som gjør at den i praksis ikke får noen økonomiske konsekvenser for Polestar eller noen praktisk betydning for eier når han skal selge bilen.

PS: Polestar har to kandidater til Årets bil-kåringen. Husk å stemme på din favoritt:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer