Getz: Mye bil for pengene

Med Hyundai Getz får småbilklassen enda et nytt medlem. Det som skiller den fra sine konkurrenter er først og fremst den lave prisen.

Getz: Mye bil for pengene
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BILLUND (DinSide Motor): Hyundai Getz er en svært viktig bil for Hyundai, ikke minst i Norge. Som vi skrev på fredag, hadde Hyundai 3,7 prosent av nybilmarkedet så sent som i 1997. I fjor var Hyundais andel av nybilsalget kommet ned i 2,0 prosent. Den norske Hyundai-importøren har derfor høye forventninger til sin nye småbil, som vil komme på markedet allerede i september.

Frisk design

Vi tror det er store sjanser for Getz vil gjøre det godt i Norge. Bilen er nemlig etter vårt syn blant de mest elegante bilene som har kommet fra Sør-Korea. Getz er rett og slett både snerten og frisk og takket være korte overheng virker bilen kompakt og tidsriktig. Blanke lykteglass dekker både front- og baklykter, noe som gir bilen et moderne utseende.

20.000-40.000 kroner billigere

Men hovedårsaken til at Getz sannsynligvis vil selge godt, ligger i prisen. Den mest interessante utgaven, 1.3 GLS, koster nemlig ikke mer enn snaue 145.000 kroner. Det betyr at Getz er mellom 20.000 og 40.000 kroner billigere enn sine viktigste konkurrenter.

Generøs bakseteplass

Getz: Mye bil for pengene

Betyr det at Getz er en liten og skrøpelig bil? Nei, på ingen måte. Getz er 381 centimeter lang, og plasserer seg dermed størrelsesmessig midt i småbilklassen, der minstemann heter Yaris (361 cm) og lengstemann heter Fabia (396 cm).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hyundai har utnyttet plassen godt, noe som resulterer i meget god bakseteplass. Både fotplass, benplass og takhøyde er god nok til at selv personer opp mot 185 centimeter kan ta plass i Getz sine bakseter. Sikkerheten ivaretas med tre hodestøtter og tre trepunktsbelter.

Velutstyrt

Hvis vi ser bort i fra den aller billigste utgaven, 1.1 GL, som koster bare 125.000 kroner, er utstyrsnivået fullt på høyde med konkurrentene. 1.1 GL Plus, som koster snaue 130.000 kroner, kan blant annet by på 4 kollisjonsputer, skivebremser rund baut, elektronisk bremsekraftfordeling (EBD), isofix barnesetefester, sentrallås, fire elektriske vindusheiser, 6 høyttalere og et høydejusterbart førersete.

Klimaanlegg

Getz: Mye bil for pengene

1.3 GLS (145.000 kr) kan i tillegg skilte med manuelt klimaanlegg, pollenfilter, tåkelys og justerbar korsryggstøtte i førersetet. Det eneste som etter vårt syn mangler i denne utgaven, er fjernbetjening av sentrallåsen. Fjernbetjening er kun standardutstyr i 1.6 GLS (170.000 kr).

Fin 1,3-liter

Vi fikk ikke kjørt bilen med det minste motoralternativet - en 1,1-liter. Til gjengjeld fikk vi kjørt både 1,3- og 1,6-literen. Vår konklusjon er at 1,3-literen, som yter 82 hestekrefter, holder lenge for Getz. Denne motoren trekker nemlig fint over et overraskende bredt register. Vi opplevde blant annet at motoren leverte akselerasjon allerede fra 2.500 o/min, noe som ikke er noen selvfølge for så små motorer. Motoren er i tillegg nokså sterk i mellomregisteret, og man slipper derfor å gire ned hver gang man skal øke farten.

0-100 på 11,5

Man har med andre ord ingen problemer med å holde følge med trafikken med denne motoren, som trekker Getz fra 0-100 kilometer i timen i løpet av bare 11,5 sekunder. Dette er faktisk svært raskt - konkurrentene bruker mellom 12,9 og 14,2 sekunder.

Girkasse i Toyota-klasse

Girkassen gjør også en svært god jobb. Spaken er godt plassert og glir svært lett i alle trinn, inkludert reversen. Vi fant ingenting å utsette på denne girkassen, som er i klasse med det vi er vant med fra for eksempel Toyota og Nissan, som begge er kjent for å lage lettbetjente girkasser.

Synes du Getz høres spennende ut? Les mer om kjøreegenskaper og interiør her.

Mer om Hyundai Getz:

  • Priser
  • Utstyr
  • Viktige konkurrenter
  • Småbil-klassen
  • Store bilder