GENÈVE: VW Sharan: Flerbruk i ny eske

Flerbruksbilen fra Volkswagen, Sharan, har fått en grundig oppgradering, både utvendig og innvendig. Men også under skallet har det skjedd forandringer med Sharan.

Andre generasjon Sharan skal har mer familielikhet enn hva første generasjon hadde. For den helt nye fronten, og hekken med sin nye støtfanger og baklys har blitt drastisk modifisert og oppgradert til å passe inn i den stadig mer like Volkswagen slekten. Faktisk er oppgraderingen så krafig at man kan forledes til å tro at Sharan har blitt en helt ny bil ned til siste skrue.

Nytt interiør

Åpner du døren og ser på interiøret er det en følelse som bare blir forsterket, for dashbordet er nytt, sammen med nye seter og nye dørsider. En smart detalj er de innfelte forovervendte barnesetene i baksetene. Ikke bare er de lette å bruke, men de er også fargerike og med et mønster som nok går hjem hos et lite barn.

Men uansett hvor mye det kan se ut som om Sharan har blitt ny, har den ikke det. For den er fortsatt bygd på samme plattform som den gamle, og motorene - med unntak av et par stykker er også hentet fra den forrige modellen.

Pumpe-Dyse dieselmotor og V6 bensin

For den velkjente TDi motoren, kjent fra blant annet VW Passat og Golf, med 115 hester og pumpe-dyse har nå også funnet veien til Sharan, det har også V6 motoren med 2,8-liters slagvolum og 204 hestekrefter som utgjør toppmotoriseringen.

Som standard vil Sharan bli levert med en seks-trinns manuell girkasse og forhjulstrekk, men mot et tillegg i pris kan Sharan leveres med automatisk girkasse og Tiptronic. Senere vil dessuten Sharan kunne leveres med Volkswagens sitt firehjulsdriftssystem 4motion.