NY GIV: Espen Olsen (bildet), er informasjonssjef i Toyota Norge. Han satser på at nye Toyota Auris, som gir kundene valget mellom to forskjellige hybride drivlinjer, vil styrke merket i den beinharde konkurransen i C-segmentet. Foto: Jamieson Pothecary
NY GIV: Espen Olsen (bildet), er informasjonssjef i Toyota Norge. Han satser på at nye Toyota Auris, som gir kundene valget mellom to forskjellige hybride drivlinjer, vil styrke merket i den beinharde konkurransen i C-segmentet. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Helt ny Toyota Auris

Genève: Offensiv fra Toyota

Toyota gir seg ikke - i Genève viser de nå en ny generasjon av det som er deres spesialitet, hybridbilen. Det er Auris nummer tre som nettopp er avduket på den internasjonale bilmessen.

Video:

Nye Toyota Auris: Sterkere motor, sportsligere kjøreegenskaper og mye tøffere design. Viktig modell for Toyota i Norge. Kommentar fra kommunkasjonssjef, Toyota, Espen Olsen. Premiere på Genève 2018 Vis mer

Kompaktklassen eller C-segmentet selger fortsatt bra i Norge selv om SUV-ene har overtatt som favoritt-bilklassen.

I 2017 utgjorde de henholdsvis 37 og 23 prosent av det totale bilsalget, altså til sammen halvparten av alle registrerte biler. At den såkalte Golf-klassen har beholdt en sterk posisjon skyldes for en stor del elbilene, med e-Golf som suveren markedsleder i 2017.

TREDJE GENERASJON: Nye Toyota Auris har fått en mer tidsriktig og dynamisk design, med en oppdatert versjon av keen look/under priority-fronten som er en del av merkets visuelle identitet. Bilen har nå fått full LED hoved- og kjørelys. Foto: Jamieson Pothecary
TREDJE GENERASJON: Nye Toyota Auris har fått en mer tidsriktig og dynamisk design, med en oppdatert versjon av keen look/under priority-fronten som er en del av merkets visuelle identitet. Bilen har nå fått full LED hoved- og kjørelys. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Toyota har likevel klart å holde fortet med sin utgående Auris og kom på tredje plass i segmentet i fjor, bare såvidt slått av utgående Nissan Leaf på andreplassen.

Det var i 2010 første generasjon Auris kom med hybrid drivlinje første gang for å supplere Prius og gjøre hybriden til noe mer mainstream. Generasjon to, lansert i 2012, førte hybrid-drivlinjen til nye høyder og fikk en ekstra boost da den også kom som stasjonsvogn.

SPORTY: Sett fra denne vinkelen er det noe riktig spenstig over Toyotas nye Golf-utfordrer. Foto: Jamieson Pothecary
SPORTY: Sett fra denne vinkelen er det noe riktig spenstig over Toyotas nye Golf-utfordrer. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Den nye Auris tar konseptet videre og tilbyr denne gangen valget mellom to hybriddrivlinjer, den ene med 1,8-liters bensinmotor og 122 hestekrefter og den kraftigere med 2,0-liter og 180 hestekrefter. Sistnevnte er et helt nytt hybridsystem som plasserer seg mellom basis-motoriseringen fra Prius og C-HR og den 2,5-litersbaserte i RAV4 hybrid.

Ny plattform

Nye Auris er konstruert påden globale plattformen CNGA, som vi først prøvekjørte med nyeste generasjon Prius. Dette borger for bedre kjøreegenskaper og forbedret komfort i forhold til utgående modell, med stivere struktur og lavere tyngdepunkt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MER LANGSTRAKT: Den fremoverlente profilen fremstår som mer tidsriktig og kan minne om Opel Astra og Renault Mégane. Foto: Jamieson Pothecary
MER LANGSTRAKT: Den fremoverlente profilen fremstår som mer tidsriktig og kan minne om Opel Astra og Renault Mégane. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bilen er noe lengre og noe lavere, samtidig er den noe bredere. Alt dette har gjort det mulig å gi bilen en mer sporty og dynamisk linjeføring. Den økte lengden er i sin helhet hentet ut med lengre akselavstand, og en av dagens modells svakheter, en noe knapp bakseteplass, bør dermed ha blitt bedre.

Dimensjonene er som følger: Lengde: 437 centimeter. Bredde: 179 centimeter. Høyde: 144 centimeter og akselavstand: 264.

Priser og mer informasjon om bilen kommer vi med i anledning første prøvekjøring.

Topp 10 i C-segmentet i 2017:

1. Volkswagen Golf12164
2. Nissan Leaf3374
3. Toyota Auris3246
4. Renault Zoe2533
5. Hyundai IONIQ2371
6. Audi A32337
7. Volvo V401734
8. Ford Focus1240
9. Opel Ampera-e1121
10. Opel Astra955

Flere bilder:

Alle foto: Jamieson Pothecary